Gå til innhold

Kjøpe mp3spiller, trenger råd - standard mal utfylt


Anbefalte innlegg

Her helt grønn på det feltet her. Den eneste mp3spilleren jeg har hatt var en taiwan dings fra chlas ohlson til 250 kr, så.. lil' help? =)

 

For å gjøre det enkelt for dere har jeg fylt ut "Les dette før du poster nytt emne om tips til MP3 spiller"

 

 

Lydkvalitet

Kommer til å bruke helt vanlige koss

 

Spillerinfo:

ikke avgjørende - se bruksområde

 

-Batteritid?

ikke avgjørende - se bruksområde

 

-bruksområde

Brukes til trening og turer i skog og mark, og jeg har ingen umiddelbare planer om å gå så veldig mye lenger enn normal batterikapasitet eller lagringskapasitet. :p

Skal også brukes til meditasjons mp3'er på sengekanten, og i tilfelle jeg sovner er det surt om neste sang kommer brakende. Så den !MÅ! ha mulighet for å spille av bare valgte spor, eller enkelt lage playlist med bare dette ene sporet.

 

 

-Skjermstørrelse

se video

 

-Lydformater.

blæ

 

-Video?

Ikke noe must, men kunne vært greit å kunne sett en dokumentar (.mpg hvis det i det hele tatt er mulig?) mens jeg trasker på tredemølla. Men da blir vel spilleren fort klumpete og lite egna for skog og mark igjen?

 

 

-Tilkoblingstype og software?

Vil helst unngå itunes og annen kone/14tiss software hvor alt skal blinke, snurre rundt og lage lyd hver gang jeg klikker på det.. Im a simple guy, drag 'n' drog works just fine =o)

 

-Tilbehør?

Kan den enkelt kobles til en flatskjerm for å vise dokumentarer for utdaterte forldre uten pc i stua?

 

-Brukervennlighet?

Engelsk holder lenge, og det er jo greit om basic funksjonene kan styres fra lomma, men ikke.no must..

 

-Touchskjerm?

Sikkert fancy, men ikke.no must.. langt ifra

 

-Radio?

sikkert kjekt å ha, menne..

 

-wifi? og hvorfor wifi?

Skjønner egentlig ikke helt hvordan wifi fungerer på en mp3spiller, men hvis noen har en enkel forklaring og et godt argument til hvorfor jeg bør ha det, så.. tja..

 

-Andre ting kan tenkes ut selv.

Finnes det noen som er en smule polstra og sprutsikre?

 

 

edit: pris er ikke så veldig kritisk. Det er viktigere at jeg blir fornøyd enn å spare 500kr..

Endret av KapteinKrok
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Er ikke noen spiller som passer 100%. Videomessig må du opp langt over treningsstørrelse for noe som tar ukonverterte filmer. Om du godttar konvertering, er det video-ut som er problemet. Ipod nano er egentlig det beste valget om du skal ha noe som både er lite for trening og som kan spytte ut video på skjerm, da du kan spille av filmer opp til 640x480 på TV ut med den. Andre spillere som er små har veldig begrenset tv ut funksjon og ofte begrenset til skjermoppløsning, eks cowon d2 - 320x240 er ikke noe du vil vise frem på flatskjerm.

 

Når det gjelder skog og mark kravene dine kan de dekkes av mange spillere, sansa clip er et alternativ da den er såpass billig (299 for 2gb) at du kan splitte kjøper i en større hjemmespiller og en clip til trening, eller en dvd spiller med usb for foreldrene dine sin stue (phillips dvp 5990 er en super sak til 599 kr).

 

Hvis du dropper stuebruken men fortsatt vil ha video (med konvertering) er det mange som egner seg for trening, eks sony sine nye spillere i E430 og S630/S730 serien. Ipod nano størrelse både på spiller og skjerm, men altså uten itunes.

 

Tilbake til nano er det noe tilbehør som kan tippe skalaen i den retningen, i tillegg til TV ut muligheter. sport kit + watch remote er kjekke saker til trening - den holder styr på treningen din samtidig som klokka gir deg trådløs kontroll over musikken. Nevner den siden du nevner å famle i lomma, hater det selv og har en liknende sak til min touch som gjør at jeg kan styre ipoden fra klokka og la selve saken ligge i lomma.

 

Du kan altså ikke få en sak som gjør alt, så du må velge litt selv hva som er viktigst. Om du har noen prioriteringer/videre spørsmål så er det lettere å fokusere på noen få alternativer

Lenke til kommentar

Oh, takk for utfyllende svar! =o)

 

Den video greia dropper jeg helt enkelt, for mye styr for noe som blir lite brukt..

Tror rett og slett jeg går for en billig -bruk og kast- sansa sak til skog og mark, og så kjøper jeg heller trådløst headset og bruker pc'en til meditasjons foremål..

 

Så var det det å finne et trådløst headset oxo da.. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Sennheiser RS130 er gode trådløse. Forøvrig kan du fint bruke sansa clip til meditasjon, faktisk har den spilleren noe av den beste soundtsgen på markedet så om du har gode hodetelefoner vil den egne seg spesielt godt til meditasjon om det er binaurale innspillinger

Lenke til kommentar

Sennheiser.. med surronnd fant jeg? Hvordan går det an? :p

 

Er faktisk hemi-sync/binaurale innspillinger jeg hovedsaklig bruker til meditasjon, men nevnte det ikke da jeg trodde binaural sounds var for sært til at folk hadde hørt om det... men det lages altså mp3spillere som er tilpasset sånt bruk?? Hvorfor har da INGEN jeg prater med i RL hørt om hemi-sync engang da?? hmm

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Binauralt er mest brukt til slike ting, avslapping etc. Finnes noen som har brukt det på musikk, eks pink floyd's "the final cut". Er også mye brukt "for moro skyld", og hodetelefonprodusenten ultrasone har en test cd som er til for å vise frem soundstagen på hodetelefonene deres, der alle testlåtene er binaurale xD litt juks siden alt får "wow" følelse med binauralt.

Soundstage er forøvrig hvor godt du klarer å høre plassering av forskjellig ting,instrumenter etc. På dårlige hodetelefoner vil det høres som om det er klynget sammen, på gode kan du høre at det og det instrumentet sto der der og i rommet i forhold til mic.

 

Sourroundhodetelefoner er noe pissde har dårligere lydkvalitet enn gode stereohodetelefoner fordi det er en gimmick som kun selger til godtroende folk. De serisøe hodetelefonene er ment til musikk og musikk er stereo.

 

Sansa clip er ikke "laget for" binaurale opptak, den har bare god soundstage - noe som kommer til rette uansett hva du hører på. Du vil neppe høre stor forskjell motfor spillere av andre merker - "helt vanlig koss" går jeg ut fra er portapro, noe søppel som desverre har altfor stor markedsandel :p Ville seriøst anbefalt å gå opp minst til sennheiser PX100 (349 på hifiklubben), de pluss en clip til 299 gir deg et oppsett som selv ikke audiofile villle sagt noe på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...