Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Begynner å bli lei av min pappas uvane!


Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Gjest FunAndMe

Heisann!!

Littegrann å lese, men jeg trenger råd. :ermm:

 

Jeg er en gutt på 15 år og har en strålende familie! Lever godt og må si familien har en god økonomi.

MEN, pappaen min har en uvane når det gjelder alkohol. Han drikker veldig ofte og han blir veldig fort påvirket av alkoholen også, noe som kanskje er et tegn på at han drikker mye? Uansett, han kan finne på å drikke midt i ukedagene som på en mandag, tirsdag og torsdag. Mange ganger når han fritt fra jobben så begynner han å drikke i 11.00 tiden på morran, ifølge meg er det litt sykt. Og det er et must at han drikker hver helg, på fredag og lørdag.

 

Dette medfører problemer for meg. Mange av vennene mine har sett ham på butikken for å kjøpe øl, noen ganger i beruset tilstand, noe som er ganske flaut! Jeg kan heller ikke ha besøk for jeg vet jo aldri når han kommer til å drikke, og kjæresten min kan jo heller aldri ligge over i helgene for jeg vil ikke at hun skal se faren min beruset.

 

( Man merker STOR forskjell når faren min er beruset, han prater veeeeeldig rart og starter ofte krangler med mora mi)

 

Men jeg skjønner det egentlig ikke hvordan han kombinerer dette med jobben han har. Han har en veldig bra jobb og tjener masse penger, han kjøper heletiden ny bil hvert andre år for å ha en up-to-date bil.

 

Vi har mange ganger prøvd å sakt ifra til han, men han brånekter på at han drikker for mye. Alle gangene vi har sakt ifra så har han vært i beruset tilstand da, kanskje det nytter å si det til han når han er edru? Kanskje filme han når han er full og vise han filmen dagen etter ??

 

Noen råd og tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest FunAndMe

Ja, nå krangler ofte mamma og pappa etter kvelden pappa drakk og det hindrer oss i å ha noen rolig samtale om noe som helst. Når det gjelder rådgivning så kommer det ikke til å skje, for pappa nekter på at han har noe drikke problem og med det nekter han noe familie rådgivning. Han liker også å spare på pengene og det koster vel litt med sånn rådgivning.?

Lenke til kommentar

Slik faren din høres ut virker det som at han føler at han "fortjener" å drikke når han har en god jobb osv., siden han nekter å innrømme problemet. Prøv å konfronter dette med litt "krutt". Vær bestemt, si hvor mange plager det medfører deg og krev at han korter ned på drikkingen sin. Om han da ikke tar hensyn til dere bør du ikke nøle med å ta kontakt med andre for å få bukt med problemet, fordi når du fortsatt bare er 15 har du sannsynligvis lenge igjen hjemme, og det kan bli triste år med en slik far.

Lenke til kommentar
Film han når han er full og vis han det når han er edru.

 

Da ser han hvor dum han er når han drikker.

 

Edit: Nå veit jo ikke jeg hvordan din far reagerer på sånne ting ...

gjør du det,ja da er ikke du hans sønn lenger for å si det sånn. å lage en skjult video av din far i beruset tilstand og vise det til han som den latterliggjørelsen det er. den ender stygt kan du regne med.

 

den er ikke noe lur ide

 

men seriøst, øl i helgene er helt ok for en normal hardtarbeidene familiefar.normalt med andre ord.noen koseøl og litt vin skal man få lov til å ha i helgen. hadde vært betydelig verre dersom han drakk i arbeidsuken også.

 

beruset i butikken, den er ikke helt god.hvertfall dersom han er synelig beruset. da kan legge om drikkerutinen eller innkjøpet på en slik måte at han ikke er beruset i butikken. det må han nesten forstå selv.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Konfronter faren din med problemet i en skikkelig sønn til far-prat! Helst bare dere to. Det at barn opplever at deres foreldre er beruset og finner dette ubehagelig er TOTALT IKKE AKSEPTABELT UANSETT GRUNN!

 

Faren din er et rasjonelt og tenkende menneske som er veldig glad i deg, men han har et alkolholproblem og vil antagelig ikke innrømme det. Virkelig konfronter ham med problemet og si nøyaktig hva du mener. At du blir redd, lei deg, frustrert og skamfull og sint. Om en slik samtale skulle munne ut i noe godt, sørg for å hjelp ham med å forbedre seg, da du vet hva han må gjøre for at familien skal få det bedre.

 

Om det ikke hjelper å snakke med ham, ville jeg ha anbefalt å ringe f.eks Kirkens SOS eller Blå Kors for å høre råd og vink fra den kanten. De folkene som du da får pratet med, har masse erfaring fra situasjoner som ligner din, og de vet hva de holder på med.

 

Stå på og lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest FunAndMe
Konfronter faren din med problemet i en skikkelig sønn til far-prat! Helst bare dere to. Det at barn opplever at deres foreldre er beruset og finner dette ubehagelig er TOTALT IKKE AKSEPTABELT UANSETT GRUNN!

 

Faren din er et rasjonelt og tenkende menneske som er veldig glad i deg, men han har et alkolholproblem og vil antagelig ikke innrømme det. Virkelig konfronter ham med problemet og si nøyaktig hva du mener. At du blir redd, lei deg, frustrert og skamfull og sint. Om en slik samtale skulle munne ut i noe godt, sørg for å hjelp ham med å forbedre seg, da du vet hva han må gjøre for at familien skal få det bedre.

 

Om det ikke hjelper å snakke med ham, ville jeg ha anbefalt å ringe f.eks Kirkens SOS eller Blå Kors for å høre råd og vink fra den kanten. De folkene som du da får pratet med, har masse erfaring fra situasjoner som ligner din, og de vet hva de holder på med.

 

Stå på og lykke til! :thumbup:

Wow! Du har virkelig forstått situasjonen min bra ;D

Men jeg er kjempe glad i pappaen min, og se han nedfor når vi har prøvd å sakt at han drikker for mye,,, det er ikke en god følelse for meg i det heletatt, jeg får på en måte skyldfølelse for drikkingen hans, rart men sant.

Men det har faktisk avtatt i det siste nå faktisk, litt i allefall.

 

Btw, skrev feil, jeg er 16 år, snart 17 ;D

Lenke til kommentar
Wow! Du har virkelig forstått situasjonen min bra ;D

Men jeg er kjempe glad i pappaen min, og se han nedfor når vi har prøvd å sakt at han drikker for mye,,, det er ikke en god følelse for meg i det heletatt, jeg får på en måte skyldfølelse for drikkingen hans, rart men sant.

Men det har faktisk avtatt i det siste nå faktisk, litt i allefall.

 

Btw, skrev feil, jeg er 16 år, snart 17 ;D

 

Kjempebra at du er glad i faren din, det er dette som gjør at du føler den skyldfølelsen siden du ikke vil påføre ham noen smerte eller lignende. Allikevel mener jeg du må ta en ordentlig prat med ham. Gjerne bare du og ham uten at noen andre ser det. Si hva du mener og hvordan du føler det. Er ikke noe galt å vise følelser i en slik situasjon verken for deg eller faren din, faktisk er det bare bra.

 

Om du vil ha enda mer bedring i situasjonen, ta å snakk med ham selv om det er vanskelig både for han og deg. Et far-sønn forhold er ofte tett, det virker i alle fall slik i ditt tilfellet, og det vil tåle en slik konfrontasjon. Det er selvfølelig opp til deg å gjøre hva du mener du bør, men jeg vil anbefale deg å snakke selv om det er vanskelig.

 

Uansett, lykke til hva enn du måtte gjøre. :)

Lenke til kommentar
Takker Partlow : D

Real mind change here! :thumbup:

Skal prøve og prate med han, vil ikke bli lett men skal prøve i allefall;)

Min pappa ble og litt sån selv. kanskje jeg og FunAndMe har noe til felles her?

Pappaen min er ikke så... djevelsk på drikkinga da.. han drikker bare i helgene, blir aldri rusa da, men han blir sinnt osv x ]

 

Håper det beste for FunAndMe og lykke til med faren din ;D

Lenke til kommentar
Gjest FunAndMe
Wow! Du har virkelig forstått situasjonen min bra ;D

Men jeg er kjempe glad i pappaen min, og se han nedfor når vi har prøvd å sakt at han drikker for mye,,, det er ikke en god følelse for meg i det heletatt, jeg får på en måte skyldfølelse for drikkingen hans, rart men sant.

Men det har faktisk avtatt i det siste nå faktisk, litt i allefall.

 

Btw, skrev feil, jeg er 16 år, snart 17 ;D

 

Kjempebra at du er glad i faren din, det er dette som gjør at du føler den skyldfølelsen siden du ikke vil påføre ham noen smerte eller lignende. Allikevel mener jeg du må ta en ordentlig prat med ham. Gjerne bare du og ham uten at noen andre ser det. Si hva du mener og hvordan du føler det. Er ikke noe galt å vise følelser i en slik situasjon verken for deg eller faren din, faktisk er det bare bra.

 

Om du vil ha enda mer bedring i situasjonen, ta å snakk med ham selv om det er vanskelig både for han og deg. Et far-sønn forhold er ofte tett, det virker i alle fall slik i ditt tilfellet, og det vil tåle en slik konfrontasjon. Det er

 

selvfølelig opp til deg å gjøre hva du mener du bør, men jeg vil anbefale deg å snakke selv om det er vanskelig.

 

Uansett, lykke til hva enn du måtte gjøre. :)

Ja, det ser ut til at du forstår situasjonen min bra! : )

Skal prøve å prate med faren min, blir særdeles ikke lett.

 

Og Tom Srian, lykke til du og ;D

Sikkert ikke lett å ha en far som kjefter i helgene...; )

Lenke til kommentar
Wow! Du har virkelig forstått situasjonen min bra ;D

Men jeg er kjempe glad i pappaen min, og se han nedfor når vi har prøvd å sakt at han drikker for mye,,, det er ikke en god følelse for meg i det heletatt, jeg får på en måte skyldfølelse for drikkingen hans, rart men sant.

Men det har faktisk avtatt i det siste nå faktisk, litt i allefall.

 

Btw, skrev feil, jeg er 16 år, snart 17 ;D

 

Kjempebra at du er glad i faren din, det er dette som gjør at du føler den skyldfølelsen siden du ikke vil påføre ham noen smerte eller lignende. Allikevel mener jeg du må ta en ordentlig prat med ham. Gjerne bare du og ham uten at noen andre ser det. Si hva du mener og hvordan du føler det. Er ikke noe galt å vise følelser i en slik situasjon verken for deg eller faren din, faktisk er det bare bra.

 

Om du vil ha enda mer bedring i situasjonen, ta å snakk med ham selv om det er vanskelig både for han og deg. Et far-sønn forhold er ofte tett, det virker i alle fall slik i ditt tilfellet, og det vil tåle en slik konfrontasjon. Det er

 

selvfølelig opp til deg å gjøre hva du mener du bør, men jeg vil anbefale deg å snakke selv om det er vanskelig.

 

Uansett, lykke til hva enn du måtte gjøre. :)

Ja, det ser ut til at du forstår situasjonen min bra! : )

Skal prøve å prate med faren min, blir særdeles ikke lett.

 

Og Tom Srian, lykke til du og ;D

Sikkert ikke lett å ha en far som kjefter i helgene...; )

hehe,,Jeg har vel ikke så store problemer med faren min som du...

Håper det beste for deg, og ikke vær redd for å prate med han ; P

Lenke til kommentar

Jeg har vært oppi en nesten lik situasjon bare da var det snakk om onkelen min.

Løsningen er ikke enkel men effektiv. Det viktigste er å få vite hvorfor han drikker, det skjuler seg som regel noen historier fra barndommen når noen begynner å drikke som trøst.

 

Angående det med bilene trenger ikke ha noe med drikkingen, faren min kjøper ny bil hvert halve år. Han er jo Merkeansvarlig i Volkswagen da men uansett.

 

Jeg foreslår du går til noen du stoler på eller føler du kan snakke til. Dersom du ikke har det anbefaler jeg at du tar kontakt med barnevernet i din lokale kommune (som regel lokalisert på politistasjonen). Dersom du snakker med læreren din så vil han / hun gi deg lov til å gå dit.

 

En erfaring ifra en kompis av meg er at minst mulig vet du er i samtaler med dem før faktisk barnevernet tar grep. Dette er for å slippe at faren din blir sur eller lignende som kan føre til ubehagelige situasjoner.

 

Ønsker deg lykke til! Dersom det er noe mer du lurer på må du gjerne ta kontakt med meg så skal jeg hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar

Dette er typiske tegn på alkoholavhengighet:

 

* Sterk trang til å drikke alkohol. Du blir rastløs hvis du ikke får tak i alkohol.

* Tenning. Du klarer ikke å holde opp å drikke når du først har begynt, og du drikker deg som regel full.

* Fast drikkemønster. Du organiserer dagen rundt drikkingen. Drikkingen har høy prioritet, og foregår på bekostning av andre aktiviteter og måltider.

* Økt alkoholtoleranse. Du tåler gradvis mer og mer alkohol.

* Trang til å "reparere". Du drikker av og til alkohol neste morgen for å unngå skjelvinger, hjertebank og nervøsitet.

* Abstinensepisoder.

 

Behandling

Alkoholavhengighet er et alvorlig problem, og det finnes ingen lettvinte behandlinger. I tilegg til den behandling, hjelp og støtte som kan komme fra omgivelsene, må du selv være motivert for å slutte å drikke.

 

Medlemskap i selvhjelporganisasjoner som Anonyme Alkoholikere (AA) er til stor hjelp for mange. AKAN-tiltak på arbeidsplassen kan også være nyttig.

Helsevesenets tilbud varierer fra fylke til fylke, og omfatter både individuelle opplegg og gruppebehandling.

Yngre personer med alkoholmisbruk bør få tidlig oppfølging av eksperter på barne- og ungdomspsykiatri. Legen din kan gi mer informasjon.

Særlig for kroniske misbrukere kan kortvarige opphold i avrusningsinstitusjon være aktuelt.

 

Jeg vil annbefalle deg å snakke med en lege eller psykolog som kan gi deg råd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...