Gå til innhold

Opera krever mer av Microsoft


Anbefalte innlegg

Det er en prinsipp sak det dreier seg om her, reglen skal gjelde for alle sammen. Kjøper man en Mac, så får man med seg Mac OSX og Safari, men hvorfor er det så riv ruskende ille at derom man kjøper en PC så får man med seg Windows og IE.

Prinsipper er nøyaktig det samme. Faktisk så syns jeg noen burde ta en titt på Apple og hva de driver med.

Nå skal jeg ikke påstå at Apple er bare gode og snille og aldri ville funnet på noe tilsvarende om de hadde hatt sjansen, men nå er faktisk ikke Apple og Microsoft konkurrenter på PC. Apple konkurrerer mot Dell, HP, Packard Bell, Acer osv. Apple leverer sine maskiner med OSX, og de andre leverer med Windows. Hvis 90% av alle PC'er som ble solgt var Mac m/OSX, så hadde saken stilt seg annerledes, men per nå er det snakk om knapt 10%, og da gjelder faktisk ikke de samme reglene.

Jeg hadde lyst på en mac, men ville kjøre windows på den, men jeg fikk beskjed om at da ville ikke garantien gjelde lenger. DET er ting som gjør meg forbanna. Her blir fasktisk relegrett tvunget til å kjøre OSX, hvor ingen noen som helst gang har tvunget meg å kjøre windows. det har jeg valgt selv, og det med stor glede!

Da bør du sjekke kildene dine. Du mister ikke garantien av å installere Windows. Apple selv reklamerer jo med at man kan kjøre Windows på deres hardware, og de støtter og dokumenterer installasjonsprosessen:

http://support.apple.com/kb/HT1461

Og Opera, har slitt i flere år med lav markedsandel, og eneste utvei de kommer med er å grine til seg medlidenhet og tvinge ms til å levere windows med Operas produkt.

Hva for noe foretningsmoral er dette! det er helt håreisende.

Det som er helt sikkert er at jeg aldri noen sinne skal bruke opera uansett om jeg blir tvunget til det eller ikke!

Det store spørsmålet er vel da når Opera i en årrekke har mottatt lovord og priser for sin nettleser, hvorfor har den ikke større markedsandel? Jo, fordi den konkurrerer i et marked som ikke fungerer.

 

 

jeg er uenig at Apple og MS ikke konkurrerer.

De er jo arge konkurrenter. Du sier at "men nå er faktisk ikke Apple og Microsoft konkurrenter på PC". Du snakker som om at Apple ikke lager PCer, hva er egentlige greia med å si at Apple lager Mac, mens andre lager PCer.

PC står for personal computer, og hva fritar Apple for at det de lager ikke er en personal computer?

Det Apple lager er like mye en PC som andre lager, med de samme komponentene. Så det som hovedsakelig skiller Apple og MS er OS'en.

Greit nok at Opera en årrekke har lagd gode nettlesere, men de kan ikke skylde alene på MS for sin lave markedsandel. Selv om de fleste har fått IE med på kjøpet av en ny PC, så vet de fleste som har level 1 i IT kunnskap, om Opera, da det ofte har vært skrevet om dem, nyheter, tester.. det ene og det andre. Spør hvem som helst i dag om de vet hva Opera er. tror 90% sier "ja" jeg vet hva det er. Og de 90% har all verdens mulighet til å laste det ned og kjøre opera vis de ønsker det.

men forbrukerne velger å ikke gjøre det, og det kan de ikke kladre MS for. Jeg personlig føler opera har et immage problem, og burde revurdere hvordan de markedsfører seg selv på.

De lager sikkert gode nettlesere, men selvskapet virker traust og kjedelig. og i IT marked som alle andre marked, så spiller slike faktorer inn, når det kommer til hva forbrukerne velger.

Der har de har mye å lære av firefox. Apple har jo bevist gjort dette fra dag 1. image image image...ellers så er jo PC'ene til apple latterlig dyre i forhold til ytelsen, og det er jo ikke noe spesielt med dem heller. Men apple har jo pøst på med immage strategi, og jammen har dem ikke greid det heller.

Nei jeg tror vi må se mye større på det, og slutte å skylde på konkurentene hele tiden.

Endret av janern21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg er uenig at Apple og MS ikke konkurrerer.

De er jo arge konkurrenter. Og hva er egentlige greia med å si at Apple lager Mac, mens andre lager PCer.

PC står for personal computer, og hva fritar Apple for at det de lager ikke er en personal computer?

Det Apple lager er like mye en PC som andre lager, med de samme komponentene. Så det som hovedsakelig skiller Apple og MS er OS'en.

MS lager ikke PC'er. Jeg sier ikke at Apple og MS ikker er konkurrenter, men Apple opererer på 2 plan her. Apple lager PC'er som de kaller Mac. På dette planet konkurrerer de ikke med MS, siden MS ikke lager PC'er.

Apple lager også et operativsystem som de kaller OS X. På dette planet er de en slags konkurrent til MS, men likevel ikke direkte, siden OS X ikke kan kjøres på hvilke PC'er som helst. Nå var det uansett hardware-planet vi diskuterte tidligere.

Greit nok at Opera en årrekke har lagd gode nettlesere, men de kan ikke skylde alene på MS for sin lave markedsandel. Selv om de fleste har fått IE med på kjøpet av en ny PC, så vet de fleste som har level 1 i IT kunnskap, om Opera, da det ofte har vært skrevet om dem, nyheter, tester.. det ene og det andre. Spør hvem som helst i dag om de vet hva Opera er. tror 90% sier "ja" jeg vet hva det er. Og de 90% har all verdens mulighet til å laste det ned og kjøre opera vis de ønsker det.

men forbrukerne velger å ikke gjøre det, og det kan de ikke kladre MS for. Jeg personlig føler opera har et immage problem, og burde revurdere hvordan de markedsfører seg selv på.

Jeg tror ikke 90% av befolkningen kan tilskrives å ha level 1 i IT-kunnskap, men jeg er tilbøyelig til å være delvis enig med deg her da Firefox har klart å karre til seg en markedsandel på over 20% til tross for samme hindringer som Opera. Kanskje hvis Opera hadde åpnet opp kildekoden sin slik som FF...

Lenke til kommentar

Det at det kun er Apple som får lov til å gi ut maskiner med OS X kan det bli slutt på, kommer ann på utfallet til PsyStar-saken.

 

At IKEA har store markedsandeler har ingenting med dette å gjøre. Det er større valgfrihet når det gjelder valg av møbelkjede enn valg av OS og programvare preinstallert på maskin. Ingen møbelkjeder presser på deg en hel pakke med alt du trenger av møbler, og kan kjøpe det du trenger der du trenger det. En av grunnene til at IKEA har så store markedsandeler er at de er såpass billige som de er. IKEA følger riktig nok ikke alle standarer som vi har her i Norge, som med tanke på madrassstørrelser på sengene ... som gjør at man nesten må kjøpe dette på IKEA, litt dumt, men man bli ikke prakket på en seng om man kjøper en hylle på IKEA, og kan kjøre en seng et hvor som helst annet sted.

 

Det er en prinsipp sak det dreier seg om her, reglen skal gjelde for alle sammen. Kjøper man en Mac, så får man med seg Mac OSX og Safari, men hvorfor er det så riv ruskende ille at derom man kjøper en PC så får man med seg Windows og IE.

Prinsipper er nøyaktig det samme. Faktisk så syns jeg noen burde ta en titt på Apple og hva de driver med.

Jeg hadde lyst på en mac, men ville kjøre windows på den, men jeg fikk beskjed om at da ville ikke garantien gjelde lenger. DET er ting som gjør meg forbanna. Her blir fasktisk relegrett tvunget til å kjøre OSX, hvor ingen noen som helst gang har tvunget meg å kjøre windows. det har jeg valgt selv, og det med stor glede!

Og Opera, har slitt i flere år med lav markedsandel, og eneste utvei de kommer med er å grine til seg medlidenhet og tvinge ms til å levere windows med Operas produkt.

Hva for noe foretningsmoral er dette! det er helt håreisende.

Det som er helt sikkert er at jeg aldri noen sinne skal bruke opera uansett om jeg blir tvunget til det eller ikke!

 

IKEA har jo møbler laget for og av IKEA selv...er jo samme som at MS har produkter lager av og for MS.

hva har det med dvd å gjøre?!

Vil ikke beskytte Apple for mye her, er en del jeg synes er rart at de får lov til, spesielt med tanke på iPod/iTunes.

 

Da må det være en stund siden du vurderte å kjøpe PC, de er offesiell støtte for mulighet til å kunne kjøre Windows, står også om det på Apple sinen sider.

 

IE har i lange perioder hatt alt for store markedsandeler, og i tillegg ikke fulgt standarer. Så lenge Safari følger standarer så ser jeg ikke på den nettleseren som noen trussel, men er enig i at det blir det samme prinsippet.

 

Det har vært saker der personer har mistet garantien ved å installere f.eks Linux på maskiner som er kjøpt med Windows, selv om jeg ikke tror de kan komme langt med det. http://linux.slashdot.org/article.pl?sid=07/03/27/1753218

Lenke til kommentar

Dette har gått helt ut av proporsjoner. Hvorfor i h. kan ikke Microsoft bundle IE med OSene sine? Vi må uansett ha en nettleser for enkelt å kunne laste ned oppdateringer av diverse programvarer og drivere og handle på nettet og lese nettavis og levere selvangivelsen og .. og ... .

 

I 2009 er det en selvfølgelighet at en nettleser er en del av operativsystemet. Det var kanskje ikke det i 1997, men det er definitivt det i dag. Jeg skjønner ikke at byråkratene i EU virkelig har hørt på Opera-folkene. De som ikke har så mye greie på data kommer mye lenger med IE enn andre nettlesere så lenge de fleste nettsteder støtter IE.

 

Jeg bruker selv chrome, har brukt litt opera, firefox, lynx.

Det er ikke alle sider som funker i chrome, da bruker jeg IE det funker. For de som ikke har peiling på data så kommer en stort sett mye bedre i mål med det som stort sett alltid funker; nemlig Internet Explorer til Microsoft.

Lenke til kommentar

dakslayer: nettlesere er like? ØØH? IE vs. røkla er i alle fall ikke likt!

 

Men dette er jo gammelt nytt ... det er 2 uker siden jeg så dette på digi.

 

Det alle ser ut til å glemme er at grunnen til at noen sider ikke funker i annet enn IE er properiætere standarder og ikke-standarder som er en PEST OG EN PLAGE. Reultatet er at webutviklere har slikka på microsoftpinnen en kald vinterdag, og blitt hengende i den.

 

Så når slike websider skal åpnes i browsere som faktisk FØLGER standarder, så får man problemer. Men øysteinsor ... det har sikkert ingen ting å si. Det går jo ikke utover sikkerhet i det heletatt for eksempel :blink: (les: godt eksempel - activex).

 

Hvis man hadde fulgt med litt så hadde man fått med seg at det har vært en ganske vesentlig kampanje for å få IE6 bort fra web'en i det siste. Hvilket er et resultat av en slik elsket bundlet nettleserversjon som oysteinsor nevner.

 

Edit: Jiiz ... internett er mer enn en nettleser! "Pakkebrønn = mininettleser" :wallbash:

 

Min mening er at opera er den beste nettleseren, men den kunne gjerne blitt minimalisert (igjen) og heller fått støtte for addons, slik som ff. Mouse gestures i opera er jo rågeniale.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Vi må uansett ha en nettleser for enkelt å kunne laste ned oppdateringer av diverse programvarer (og drivere)

Om du har lest hele tråden så er ikke dette noe problem i det heletatt om man legger opp til det.

 

Til det andre du skriver, det er ikke snakk om å ikke legge med nettleser under installasjonen, heller ikke snakk om at MS ikke skal få lov til å legge til sin egen nettleser som standard.

Lenke til kommentar
Får være nok gnåling om webstandarder. Er kun de færreste av dagens nettlesere som klarer ACID3, altså en test som ble utviklet over 1år siden. Det er ikke lett å utvikle nettlesere.

Nei, det er sikkert ikke lett, men burde ikke da de som faktisk klarer det skikkelig å få noe igjen for det?

 

Webstandarder er jo mye av sakens kjerne her. Det at MS har sneket til seg nettlesermonopol har jo gjort at vi har denne situasjonen. Hvis IE gjennom årene hadde fulgt webstandarder, så ville alle nettsider virket i alle nettlesere.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor microsoft skal tillate andre browsere for vanlige folk. IE er fremdeles den eneste browseren som klarer å vise alle sider. Når Opera, firefox, etc. støtter "microsoft websider" så kan dere ta opp diskusjonen igjen.

Vær så snill å si at det var ironisk...

Lenke til kommentar

Tja ser at mange anbefaler Opera javel sier nå jeg.Jeg selv bruker opera.Men den er fanden ikke stabil låser seg hele tiden nekter nesten vær gang å spille av videoer på frx vg.no.Må trykke mange ganger før den starter.Starter den så kan den like gjærne stoppe etter reklamen på vg.no.

Mange ganger jeg støtter på meldingen....Beklager men din nettleser støttes ikke.Bruk explorer.

Har explorer hatt hurtigvalg har jeg byttet tvert.

Jeg er slett ikke fornøyd med Opera den suger fan meg baller.

Selvfølgelig har jeg nyeste opera.

Opera svarer ikke..Den meldingen må du bli vant til skal du benytte denne dritten.

Ser at noen her oppe anbefaler folk som ikke skjønner en dritt å bruke opera.Anbefal eller explorer.Aldrig om jeg har anbefalt mine foreldre opera.Hadde blitt et hællvete når den har låst seg mange ganger for dagen.

Derfor kjører de explorer og har aldrig trøbbel med den.....

Jeg kjører opera ikke annet en bannskap.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor microsoft skal tillate andre browsere for vanlige folk. IE er fremdeles den eneste browseren som klarer å vise alle sider. Når Opera, firefox, etc. støtter "microsoft websider" så kan dere ta opp diskusjonen igjen.

Vær så snill å si at det var ironisk...

Ønsker også en liten utdyping i den der :)

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor microsoft skal tillate andre browsere for vanlige folk. IE er fremdeles den eneste browseren som klarer å vise alle sider. Når Opera, firefox, etc. støtter "microsoft websider" så kan dere ta opp diskusjonen igjen.

Siden folk er så glad i bilanalogier: Hva er vitsen med å bygge ut og reparere norske veier? Jeep Wrangler kommer seg jo frem overalt uansett...

Lenke til kommentar

Beemer-M5

 

Igjen, det er ikke snakk om å tvinge noen til å bruke en annen nettleser. Det er heller ikke snakk om at det nødvendigvis skal være Opera som er et av alternativene. Vet ikke helt om jeg er enig i disse avgjørelsene selv heller, men prøver å holde meg til saken. Om noen liker Opera eller ikke er en subjektiv mening, noen synes den suger drit, noen synes det er den beste nettleseren som er på markedet, lev med det.

Lenke til kommentar

Artig.. :D

 

Etter å ha lest de 20-30 første og skumlest over en lav sko resten er det, for meg, tydelig at det summeres best opp i første posten.

 

Hvorfor er det bare slik med operativsystemer? Biler? Hey, jeg vil ha Girstang fra BMW, motor fra Lada, seter fra Frank og Bernt snekkerfirma, jeg vil også ha ... Hva sier selger da? Kjøp denne eller ikke kjøp denne, DU HAR VALGET!

 

Det blir som de som sutrer over at NRK sendte en fotball kamp midt i beste sendetid, whey, er det noe bedre å sende debattprogram eller "familie program" ? Du har et valg, NRK har faktisk 2 andre kanaler du KAN velge å se på. Og er det ingenting å se på, vel, stå på hodet eller gjør noe annet..

 

Samfunnet vi er på vei inn i er et hvor vi som mennesker ikke lenger trenger å ta ansvar for egne handlinger.. Ok jeg liker ikke windows, men JEG MÅ HA DET!! hvorfor må du ha det? Du har et valg, IKKE BRUK DET OM DU IKKE LIKER DET!.. neida.. istedet må vi sutre og oppføre oss som unger og sippe til vi greier å få en domstol til å gå med på idiotien.....

 

Linux er så fint og fjongt.. fett, bruk det, jeg bryr meg ikke..

IE er såååå mye tregere og dårligere enn opera.. Opera er noe ræl, reklamefinansiert møl, Firefox funker, IE funker, Opera funker.. Og alle 3 kræsjer omtrent like ofte. Standarder er også artig.. ACID3.. hmmsa.. om det eneste formålet med browseren var å kope på acid3 så hei hå, da finnes det en browser for deg, det er ikke IE.. Men, i og med at 100% av sidene jeg ser på funker i alle 3 browserne, og 100% av alle sidene jeg noen sinne har vært på (vel det er en liten løgn, acid3 testen er jo en side og funker labert i IE.. hmm FF og Opera har også hatt problemer med den.. så)..

 

Så, HELT tilbake til post 1... Opera gjør stort sett ikke annet enn å syte, vil de levere et konkurrerende produkt så lag et operativ system og steng IE ute, jeg tviler på at Microsoft hyler og skriker og oppfører seg som bortskjemte drittunger av den grunn..

 

BWAH.. lite har det å si hva vi mener.. OG jeg gir vel 100% beng i om en avinstalasjon av IE er 100% eller overfladisk, så leng programmet ikke kjører har det lite å si..

 

Til slutt blir det morsomt å se hva du må gjøre som forbruker når maskinen du bestiller kommer med windows, men pga barnslige lover gjør at en browser ikke er installert.. Skal du ringe til opera og si: "Jeg skulle gjerne hatt en gratis browser jeg" og så forvente at de sender den til deg i posten på en cd gratis?? HAHAHAHA..

 

Så, hvorfor skal microsoft legge inn andres browsere på deres operativ DVDer/CDer? Er det gratis for leverandørene? Hvordan har de tenkt å løse det?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det gi muligheten til å velge alternative nettlesere i OS installasjonen? Var ikke agendaen å få WinOS til å bli kun et OS og at brukeren selv kunne velge fritt melliom programmene i etterkant?

 

Det blir litt selvmotsigelser når man i ene øyeblikket rir saken med at "vi vil ikke tvinges til IE, ta det bort" og på andre siden "nå vil vi at dere skal tilby alternative nettlesere". Det er noe som blir veldig urimelig på veien her.

 

Selv bruker jeg Firefox 3.1 Beta3 bare så det er sagt. Har dog valgt å beholde IE siden webutviklere er en sløv rase.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...