Gå til innhold

Sammenligning av hovedkort til Intel i7


rolfn

Anbefalte innlegg

Jeg driver og planlegger oppgradering av hjemme-pc-en til i7/X58-plattform.

 

Siden jeg regner med (håper) at dette er en plattform jeg kan leve med en god stund (minst 5 år), har jeg brukt en god del tid på å sette meg inn i mulighetene i plattformen og forskjeller mellom de tilgjengelige hovedkortene.

 

Den gode nyheten er at kortene i hovedsak er veldig like, så det spiller sannsynligvis liten rolle hva man velger. De viktigste forskjellene ligger i hvordan PCIe-kontaktene er konfigurert og om de har lagt på ekstra SATA-kontrollere (utover 6 porter).

 

Dette får man "ut av boksen" med X58/ICH10R:

  • PCIe-filer (36 i X58, 6 i ICH10R)
  • 6 SATA-porter med RAID (for ICH10R, men alle kortene jeg har sett på har dette)
  • 12 USB-porter
  • HD Lydprosessor (men denne trenger en ekstern CODEC, som varierer per kort)

Det kan være veldig nyttig å ta en titt på blokkdiagrammet for å få oversikt over hvordan dette henger sammen. Her kan man legge merke til at ICH10® inkluderer en LAN-kontroller, men kun Intel selv bruker denne, alle andre kobler på separate brikker på PCI-bussen (på ICH10R).

 

PCIe-filene kan konfigureres på flere måter, feks 16+16+4, 18+8+8+1+1 osv. Tilsammen er det i ATX 7 spor, og de som blir til overs etter PCIe brukes typisk til gammeldagse PCI. Her er den største forskjellen mellom kortene. Har man planer om å sette inn mange kort (feks flere skjermkort) bør man studere bilder av kortene for å forsikre seg om at man har nok spor og plass. Feks er moderne skjermkort to spor bredt, og da er det typisk bortkastet å ha to 16x-spor ved siden av hverandre, fordi et skjermkort i det ene vil "skygge for" det andre. De smarteste layoutene her legger PCI-spor mellom PCIe-16x-sporene (under antagelsen at 16x-sporene har størst verdi, mens de gammeldagse PCI-sporene har minst verdi).

 

Videre kan man studere SATA-konfigurasjon. Her er det veldig vanlig å bruke en JMicron (feks JMB363) eller Marvell (88SE6*) kontroller for å gi flere porter. Denne er typisk koblet på en av PCIe-gatene på ICH10R.

 

Dette er altså koblet opp slik:

ICH10 -(PCIe)-> SATA-kontroller -(SATA)-> Disk (x 2)

 

Det noen gjør, er å bruke en "SATA port multiplier" for å gi flere porter (JMB322). Dette er et design jeg er skeptisk til. Her har vi følgende oppkobling:

 

ICH10 -(PCIe)-> SATA-kontroller -(SATA)-> SATAPortMultiplier -(SATA)-> Disk (x 2)

 

Her er det altså en ekstra komponent mellom pci-bussen og disken, og to disker deler en sata-kanal. Her er jeg redd den første sata-bussen blir en flaskehals, og ekstra komponenter kan gjøre det treigere og mindre stabilt. Dette er sannsynligvis en ganske billig måte å skaffe flere SATA-porter.

 

Hvis man virkelig trenger fler enn 6 sata-porter er det sannsynligvis bedre å kjøpe et separat PCIe-kort med flere porter. Dette koster et par lapper, men bør gi bedre ytelse.

 

Gigabyte bruker sin egen SATA-kontroller. Det er vanskelig å vite om det er en de har laget selv, eller om de har lisensiert en annen som de setter sitt stempel på. Jeg antar det første. Man kan spørre seg om man bør bruke en kontroller som kun sitter på hovedkort fra Gigabyte, eller om man skal bruke en kontroller som alle andre bruker...

 

De aller fleste hovedkortene bruker en Realtek 8111 C eller D brikke som LAN-kontroller. Noen bruker Marvell. De eneste unntakene fra dette er:

  • Foxconn bruker Broadcom
  • Intel bruker (opplagt) Intel

Et separat nettverkskort koster ikke så fryktelig mye, så man bør kanskje ikke la dette være styrende for hvilket hovedkort man velger.

 

På lyd-siden bruker de fleste Realtek ALC888 eller 889. Asus derimot bruker Analog Devices AD2000B (som det viser seg er den samme brikken som AD1989, men i et eget opplag for Asus). ASUS P6T bruker Realtek ALC1200. Jeg tviler på at det er noen særlig forskjell på disse brikkene, men skal du kjøre Linux eller noe annet non-MS vil du kanskje dobbeltsjekke driver-støtten før du kjøper. MSI Eclipse skiller seg veldig ut her, og bruker en Creative-chip, som etter hva jeg forstår er en nedskalert versjon av SoudBlaster X-Fi.

 

For RAM-konfigurasjon har alle kortene 6 plasser, bortsett fra Intel og Gigabyte UD3R. Intel har den ganske spesielle konfigurasjonen av 3+1 plasser. Man kan altså sette inn tre brikekr i en triple-channel konfigurasjon, og så har man en plass til overs.

 

Det varierer litt om det oppgis støtte for 12GB eller 24GB RAM, og det er uklart om de som oppgir 12GB faktisk ikke virker med 4GB-brikker, eller om det bare betyr at manualen ble skrevet før det var 4GB-brikker på markedet.

 

Til slutt, nVidia SLI og ATI Crossfire. Det virker som om støtte for SLI egentlig er bygget inn i X58-brikken, men at kortet må testes og sertifiseres av nVidia for at dette skal kunne brukes, noe som koster $5 per hovedkort. Derfor ser vi at alle produsentene kommer med modeller både med og uten SLI. Alle som støtter nVidia SLI støtter også Crossfire, bortsett fra EVGA.

 

En siste lille kuriositet man kan legge merke til. ASUS har på sitt Deluxe-kort i versjon 2 fjernet SAS-portene, men sertifisert kortet for mer og raskere minne (24GB/2000MHz). Utover dette ser de like ut. For tiden er begge versjoner tilgjengelig til samme pris.

 

Jeg har laget en oversikt over de ATX-kortene som ligger inne i produktguiden på hw.no, hvor jeg har lagt inn all informasjon som er listet ovenfor (open office format).

 

Noen generelle råd utfra hva jeg har lært av denne øvelsen:

  • kortene er stort sett like, kjøp det billigste kortet som har de tilkoblingene du er ute etter
  • kjøp et kort som støtte 24GB, så er du mest mulig "future-proof"
  • hvis du er fristet til å kjøpe et dyrere kort for å få 2xGbLAN eller for å få flere SATA-kontakter, vurder om du heller bør kjøpe et separat PCIe-kort for å få dette. Husk at priser på datautstyr synker hele tiden, og hvis du ikke trenger ekstra porter akkurat nå kan du få bedre ytelse og lavere pris ved å kjøpe et ekstra kort hvis/når du trenger det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...