Gå til innhold

Hvor stort strømforbruk kan man ha på en 10A sikring?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har akkurat fått strømregning fra min tidligere husvert der jeg bodde i 3 måneder i en liten leilighet. Leiligheten hadde en 10A sikring (i tillegg til sikring til komfyr).

 

Det jeg lurer på er om det er mulig (fysisk) å bruke nær 4000 kroner i strøm ila 3 måneder når man kun har en 10A sikring som kan forsyne leiligheten med strøm.

 

Med en snittpris på 0,65 (som jeg tror har vært snittprisen i desember, januar og februar) er det et forbruk på mer enn 6 000 kWh. Ila et år ville det betydd strømforbruk på 24 000kWh noe som er mer enn en gjennomsnittlig familie med mor, far og 3 ungdommer som trives med lange varme dusjer. Det er et ganske heftig forbruk mtp leilighetens (og sikringens) størrelse.

 

Mine spørsmål til alle på forumet:

1. Finnes det noen måte å beregne hvor høyt strømforbruk man teoretisk kan ha på en 10A sikring i løpet av 3 måneder? Jeg har prøvd med følgende regnestykket under, som beviser teoretisk at jeg ikke kan ha forbrukt så mange kWh som jeg har fått regning på:

Generelt gjelder at:

Effekt = Strøm * Spenning, dvs at jeg har:

2300W = 10A * 230V

I løpet av 3 måneder er det 90 dager (ca), noe som gir 2160 timer. Dermed kan jeg teoretisk ha brukt

2160 * 2,3kW = 4968kWh

 

Med en snittpris på 0,65kr/kWh vil det si 3229 kr.

 

2. Er det mulig at en student (som er sparsommelig og var på juleferie 3 av ukene i desember/januar) har kjørt på maks i alle 3 månedene?

Ok, det andre spørsmålet er relativt retorisk (med et hint til nei).

 

Er mine beregninger riktig?

Hva bør jeg gjøre i forhold til husvertens krav?

 

Ser frem til gode svar fra dere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du tenker på energiforbruket, vil det bli:

2300W*24h=55200W/h pr dag = 55,2kWh pr dag

55,2 kWh*90 =4968 kWh

 

Så du har regnet det helt riktig. Men å trekke 10A er vel ikke så vanskelig?

 

La oss si att pcen din har enn 500 watts psu, noe som er svært sannsynlig, den trekker også dette konstant (usannsynlig):

hvis du tenker på energiforbruket, vil det bli:

500W*24h=12000W/h pr dag = 12,0kWh pr dag

12,0 kWh*90 =1080 kWh

 

Altså ca 1/5 av ditt totale bruk, legger du på tven, stereo, varmtvann, micro, komfyr osv så blir det litt strøm.

 

Men da regner jeg med att sikringen også burde ha gått om du overbelastet den så det er usannsynlig. Du skur sikkert av det meste om natten også, så da kan du jo nesten halvere kwh per 90 dag.

 

Kanskje utleier har lagt til nettleie og bommet på antall dager? Ta en snakk med han og vis han utregningene.

Endret av mreinha
Lenke til kommentar

Be om å få sjå både målar og statistikk. 4000 på 3 månader i ein liten leilighet med ein 10A kurs og ein til komfyr høyrest veldig mykje ut.

 

Ein PC med skjerm trekker neppe meir enn 1,5-2A i dei fleste tilfeller. Om den står på 14 timar kvar dag i 70 dagar (90 minus dei tre vekene) og med eit forbruk på 1,5A vil den bruke 214 kroner med snittpris på 0,65

 

Ein 1000W ovn som står på kontinuerleg i 14 timar per dag i 70 dagar vil bruke 630 kroner med snittpris på 1,-.

Har du sjølv kome fram til straumprisen eller er det noko du veit? Betaler du nettleige?

 

Som sagt, med PC og ovn på kontinuerleg dei tidene på døgnet du ikkje søv vil dei bruke rundt 800-1000 kroner ila. 70 dager. At ovnen står på heile tida er svært usannsynleg dersom den har termostat og du ikkje lufter heile tida.

 

Går varmtvatnsberedar på denne 10A-kursen forresten? Ein liten beredar brukar lite straum, spesielt når det kun er ein person. Dei er godt isolert, ein kan ikkje rekne med store utgiftene på dødtid der.

Lenke til kommentar

Enig at det høres rart ut. Jeg har ikke kontrollregna tallene dine, men det ser bra ut.

 

Sikker på at det kun er strøm (pluss nettleie, kan ofte være en del) som inngår i den regninga? Ikke varmtvann, eller noe varme, eller ett-eller-annet-annet? Sikker på at du kun har 10A?

 

Jeg ville nå i allefall hørt med huseier, dersom det er en feil, så burde det ikke være noe problem - dvs. ikke "anngrip" fra første sekund, men hør med ham hva som inngår i regningen etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...