Gå til innhold

Linux på gammel laptop.


Anbefalte innlegg

Heisan.

 

Har lett litt rundt på forumet ang linux på gammel laptop.

 

Det meste er gamle tråder fra 2006 osv. Regner med at det har skjedd noe på Linux-fronten siden det.

 

Nå er det litt forskjellige varianter av Linux.

 

Det jeg lurer på er hvilken versjon jeg skal bruke?

 

Maskinen er en gammel IBM som kom med Win2000 i sin tid.

 

Den skal stort sett brukes til surfing og msn.

 

Noen som kan hjelpe meg?

 

 

Jan-Vidar

Endret av Jan-Vidar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ha hivd in Mint og forandret skrivebords miljøet til fvwm-crystal(du forandrer session til den mens du logger inn). Hvet det funket for en fyr som kjørte Ubuntu via Wubi på en PC med omtrent dinne specs.

Puppy er lett ja, men det var pakkebrønnen igjen da :p

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

klarer ikke helt å forestille meg hvorfor du skal bytte ut windows 2000 med puppy linux. ting går kjempefort. men når jeg testa det ut (maskin med 64mb minne) var den veldig plaga av bugs. ting slutta plutslig å fungere osv. med 256mb minne syntes jeg du kan sikte etter litt tyngere linux distroer en puppy.

 

http://www.xubuntu.org/get <- trenger 192mb ram for å kjøre live cd =)

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

vil anbefale Crunchbang over Xubuntu, da det er raskere og mye bedre satt opp out of the box. compositing og alt er bare så perfekt. Crunchbang er det eneste GNU/Linux operativsystemet som baserer seg på ferdigkompilerte binærepakker jeg noengang har likt noe særlig. har det på min stasjonære maskin :)

 

crunchbang-linux-alternative-wallpaper-space-8.10.01.png?cache=cache

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar.

 

Linux ble nok litt for innviklet for meg med tiden jeg har til rådighet nå.

 

Hadde litt problemer med å få innstallert til som f.eks program som kunne brukes som msn osv.

 

Det positive var jo at alt av drivere gikk automatisk.

 

 

Jan-Vidar

Lenke til kommentar

De fleste GNU/Linux distroer inkluderer en MSN klient. Pidgin er veldig god, så lenge du ikke trenger webcam støtte. Og innstalasjon av progrmavare gjør du gjennom pakkebehandleren din.

Merk at du ikke kan innstalere Windows programmer på et GNU/Linux system*, dersom du trodde det.

 

* vel Wine kan la deg gjøre det i en del tilfeller da, med varierende resultat :)

Lenke til kommentar
Linux ble nok litt for innviklet for meg med tiden jeg har til rådighet nå.

Hadde litt problemer med å få innstallert f.eks program som msn osv.

Viktig poeng. Første gang man prøver seg på Linux trenger man litt tid. Jeg har installert Linux Mint på en gammel laptop (1,3 GHz, 512 Mb) som skal stå og streame musikk direkte til stereoanlegget. Det eneste som egentlig fungerer fra første sekund er Internett ved hjelp av Firefox. Hvis man "må" ha programmer som erstatter Office-pakken og MSN fra Microsoft så vil det ta litt tid før alt fungerer.

Lenke til kommentar
Linux ble nok litt for innviklet for meg med tiden jeg har til rådighet nå.

Hadde litt problemer med å få innstallert f.eks program som msn osv.

Viktig poeng. Første gang man prøver seg på Linux trenger man litt tid. Jeg har installert Linux Mint på en gammel laptop (1,3 GHz, 512 Mb) som skal stå og streame musikk direkte til stereoanlegget. Det eneste som egentlig fungerer fra første sekund er Internett ved hjelp av Firefox. Hvis man "må" ha programmer som erstatter Office-pakken og MSN fra Microsoft så vil det ta litt tid før alt fungerer.

Ja, det er jo ikke som om OpenOffice og Pidgin er innstalert som standard i Linux Mint eller Ubuntu for den slags skylds. Hei, vent nå litt, de er jo det! Og savner du noe så går du til Add/Remove programs. Det er mange ting GNU/Linux systemer ikke er spesielt bra på, men dette er ikke en av de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...