Gå til innhold

Windows Xp Computer Management, dele opp partition?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har litt lyst til å innstallere Windows 7 på harddisken min, jeg har allerede Xp på min ene harddisk. Har to harddisker til. Problemet er at alle er nesten fylt opp og jeg kan ikke flytte rundt på "viktige" filer. Derfor lurer jeg på om det går ann å dele opp min nåværende harddisk via Computer Management i Xp. Jeg har 40 gb til råde på den ene harddisken, kan jeg lage en ny partisjon av dette? Eller må jeg formatere?

 

Må også spørre hvorfor 2 av mine harddisker sier at de er "Active" mens den ene ikke er "Active"

Endret av gamerman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
XP kan ikke dele (dvs forminske) partisjon. Det trengs ekstra programvare.

GParted er mye brukt, det er en Linux CD.

 

Den partisjonen som skal boote må være "Active". Det må altså være minst en "Active" disk i PCen. Det gjør ikke noe om det er flere.

 

Min C som har Xp på seg er ikke Active, og jeg kan ikke gjøre den aktiv når jeg kjører xp. Men alt fungerer topp og har Windows 7 på en partisjon nå :D

Lenke til kommentar
Det er ikke nødvendigvis C: som er aktiv. Du har antagelig System og Boot på hver sin partisjon?

Harddisk 2 (E:) Healthy (Active) <- Lagringsdisk, Windows 7 harddisk heter H: og er en partisjon av harddisk E, står bare Healthy på denne.

 

C: disken er bare en partisjon og er Healthy (system)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...