Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er fluesopp ulovlig?


Dolt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://no.wikipedia.org/wiki/Rød_fluesopp

 

Husker fra barneskolen når vi var ute i skogen at vi ble fortalt at fluesoppen var veldig giftig. Det kan jo stemme til en viss grad, speielt for barn, men er det ulovelig å selge eller bruke fluesopp som rusmiddel? Uten at jeg vet om det er en god rus, om det dreper deg annet enn det som står på wikipedia.

 

 

Det er ikke ulovlig å bruke, men det er lurt å la være å ruse seg på fluesopp.

Du kan nok få en slags rus og halliser, men det går ut over nyrer og lever selv ved moderate doser.

Forskjellen mellom rusgivende dosering og dødelig dosering er liten, frarådes på det sterkeste da noen jeg kjenner har fått ødelagt nyrene sine på fluesopp.

Endret av Skummel_Fyr
Lenke til kommentar
http://no.wikipedia.org/wiki/Rød_fluesopp

 

Husker fra barneskolen når vi var ute i skogen at vi ble fortalt at fluesoppen var veldig giftig. Det kan jo stemme til en viss grad, speielt for barn, men er det ulovelig å selge eller bruke fluesopp som rusmiddel? Uten at jeg vet om det er en god rus, om det dreper deg annet enn det som står på wikipedia.

 

 

Det er ikke ulovlig å bruke, men det er lurt å la være å ruse seg på fluesopp.

Du kan nok få en slags rus og halliser, men det går ut over nyrer og lever selv ved moderate doser.

Forskjellen mellom rusgivende dosering og dødelig dosering er liten, frarådes på det sterkeste da noen jeg kjenner har fått ødelagt nyrene sine på fluesopp.

 

Wiki sier at om du tørker den blir den mye mindre farlig. Vet ikke hva vennen din gjorde, men jeg har ikke tenkt til å spise fluesopp med det første. Men jeg må inrømme at rusen høres ganske kul ut, med at små ting blir store, store ting blir små, man klarer ikke å skille de forskjellige dimensjonene, hva nå enn det betyr etc.

Lenke til kommentar
Var de ikke Fleinsopp vikingene brukte?

Nei, det var fluesopp. Men man er usikker på om de brukte det eller om de bare slo seg i hodet til de ble sinte og gale.

 

 

For å svare på trådstarters spørsmål er det som sagt ikke ulovlig.

Forøvrig er ikke dødelig dose og normal dose så voldsomt nærme da en vanlig dose er Ca 3 sopphoder, men mengde ibotensyre kan variere fra sopp til sopp, og område til område, og hvilken årstid du blukker den. Den dødelige dosen er anslått å være 16 sopphoder( denne soppen er ganske så svær, så det kan være slitsomt), om jeg ikke husker feil.

Dersom du vil ta fluesopp må du huske å tørke den først, da ibotensyren blir over tid om til muscimol som er svært mye mindre skadelig(hvorvidt det er svært mye mindre, eller ikke, husker jeg ikke) og forøvrig har sterkere effekter og gjør deg mindre kvalm og mindre vondt i magen. "...because of the fact that other species of Amanitas contain liver toxins...though we have seen no evidence that A. muscaria is toxic to the liver." i følge erowid er altså ikke A. Muscaria skadelig for leveren din, i motsetning til en del andre amanitaer, så du trenger ikke bekymre deg så mye for akkurat det, tenk mer på sinnet ditt, du. Du har bare ett!

 

Men du bør prøve deg fram med soppen som vokser i ditt område og se hvor mye som trengs. Kan forøvrig røykes: ta en 1cm^2 bit tørka sopp(helst det røde på toppen) og røyk det :).

 

Tror ikke du trenger å være så veldig redd for leverskade dersom du lar den tørke først og prøver deg fram forsiktig og ikke gjør dette hver dag( ._. ), noe som er vanlig er visstnok at man blir litt kvalm, men men, can't have it all! Er ikke noe leketøy.

 

Forøvrig kan soppen spises som vanlig middagsrett uten noen rus dersom du fyller en kjele med vann og salt, koker soppen, heller ut vannet. Fyller på med nytt vann, koker, og gjør dette en gang til (eller fler). Etter dette skulle det være trygt og spise soppen uten noen bieffekter da muscimolet/ibotensyren blir med vannet.

 

Edit: Forøvrig ikke lurt å drikke brus etter inntak av fluesopp da det gjør at muscimolen blir til ibotensyre igjen.

Legger til link: Erowids Amanitavelv

Endret av reversfaen
Lenke til kommentar
kult. Jeg så bare for meg at jeg kunne komme til å prøve det en gang før jeg dør, kanskje.

 

Har du prøvd det selv?

 

Nei, men tenkte kanskje å teste det når sopptember kommer, da er den svakest.

 

Det er vel fleinsopp man pleier å ruse seg på.

Nei, det er vel alkohol/tobakk/koffein man pleier å ruse seg på.

 

Men sånn seriøst, ja. Mest sannsynlig pga folks fordommer mot rød fluesopp da man blir lært opp til å holde seg unna den fordi den er dødelig og skummel osv. Som rusmiddel tror jeg også at flein er mye mer kjent og dessuten mye mer utbredt blant folk, og kan lett dyrkes hjemme(vet ikke hvordan akkurat dyrking er med A.muscaria).

Men Joa, det er vanligere å ruse seg på fleinsopp og jeg tror det er på grunn av fluesopps dårlige rykte og fordommer.

 

Edit: BTW: !ANBEFALER INGEN Å PRØVE! :)

Endret av reversfaen
Lenke til kommentar
Man kan røyke seg steindau på fluesopp, det kan man ikke på hasj.

Lykke til med det. må ha i seg svært mye, akkurat som med hasj. Tror begge to er særdeles vanskelige å få til.

Dødelig dose fluesopp(spist) er som sagt 16 sopphoder som sikkert blir noen kilo. Dødelig dose på hasj er noen kilo, det og.

Endret av reversfaen
Lenke til kommentar

Fluesopp er heldigvis ikke ulovlig.

Amanita Muscaria er en flott sopp, har ikke fått sjansen til å prøve den selv enda, fordi de jeg bor med nekter meg å tørke sopp i ovnen eller på badet, og jeg har ikke råd til sånn fancy tørke-maskin, men håper å få prøvd det i løpet av året.

Og håper også det har bedre effekt enn muskatten. Den virka jo aldri :p

Lenke til kommentar

Bare pass på å plukk rød fluesopp. Hold deg langt unna hvit og grønnfluesopp, og evt andre røde sopper uten hvite prikker som kan ligne. Hvit og grønn fluesopp er i samme soppfamilie som rød, men disse er av de mest dødelig giftigste soppene vi har her i landet omtrent. Sørg for at soppen er ordentlig knallrød, at den har hvite prikker (ikke skader som gjør at det ser ut som den har hvite prikker) og at soppen ellers stemmer med et bilde du printer ut fra nettet.

 

Men for å svare på tråden, så er ikke rød fluesopp ulovlig. Ikke enda hvertfall, men det er nok mulig den blir det hvis det faktum at den ikke er så veldig giftig og kan brukes til rus blir altfor kjent.

 

Spiss fleinsopp er derimot ulovlig, selv om den vokser fritt i naturen rundt Sopptember. Den skal være noe vanskeligere å plukke da den har veldig mange look-alikes som du blir ganske syk av å spise (men har få look-alikes som kan være dødelige i større mengder). Da fargene også kan variere fra dag til dag etter været så er den vanskelig å lære seg å kjenne. Spiss fleinsopp er ikke giftig og gir en kraftigere tur alt etter mengden. Men den er ikke noe å spøke med psykisk. Den er ikke for alle.

 

Veit ikke med rød fluesopp, men spiss fleinsopp kan ikke dyrkes hjemme, de stiller altfor store krav til 100% sterile omgivelser. Derimot så kan en sopp som ikke vokser i Norge som heter Cubensis kultiveres hjemme nogenlunde enkelt ved hjelp av sporer bestillt lovlig fra utlandet. Sporene er lovlig å importere, men å dyrke soppen er ulovlig.

 

http://www.youtube.com/watch?v=2vxWhrZt8S8

 

 

 

Lykke til!

Og husk at det ikke er så lurt å rote for mye med dette uten å ha lest mer enn du finner på dette forumet.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Etter legemiddelloven § 4 er besittelse og bruk (m.m.) av narkotika forbudt. Hvis man lurer på hva som regnes som narkotika i legemiddellovens forstand kan en google "narkotikalisten" eller evt. søke på Lovdata. Den listen er LANG.

 

For øvrig vil jeg si at jeg på det varmeste kan anbefale sopp. Sesongen begynner dessverre ikke før om et halvt år eller så. Men da kan man plukke piggsopp, steinsopp, kantareller, kremle osv. osv. Nam! Fluesopp og fleinsopp tror jeg derimot ikke har mange stjerner i soppeboken...

Lenke til kommentar

Må huske at det er noe som heter derivatloven. Det vil si at alle kjemikalier som har lignende molekyliske strukturer eller er derivert fra stoffene som står på narkotikalisten også er ulovlig. Det som står bokstavelig er:

Som narkotika regnes etter forskriftenes § 2:

1. De stoffer og droger som er oppført i listen.

2. Salter og derivater av disse og mulige isomere, estere og etere av stoffene eller deres salter.

3. Preparater med innhold av stoffer eller droger på listen.

Noe som i praksis vil si at de kan ta deg på nesten hva de vil bare det er mulig å ruse seg på det.

 

Rød fluesopp, som hadde stått som Amanita et eller annet på narkotikalisten hvis den var der står der ikke. Men hvorvidt de er hissige på å ta deg via derivatloven om en politimann skulle observere deg i å plukke fluesopp er usikkert.

 

Spiss fleinsopp står derimot på narkotikalisten og er helt klart ulovlig. Den står også som Psilocybe.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...