Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Motoren fusker, dårlig toppakning?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en BMW 520i 1994 mod 165000 KM.

 

Den har i siste tiden begynt å oppføre seg merkelig, når jeg står lenge på tomgang så begynner den tilslutt å harke også plutselig dør den, så må jeg la den stå i kanskje ett halvt minutt før jeg klarer å starte den igjen. Den kan også finne på å harke når jeg akselerer.

 

Noen mente det kunne være dårlig toppakning, har netopp byttet tennplugger uten at det hjalp. Det ser ut til at bilen lekker frostveske, den forsvinner hvertfall fort og den er dessuten brun og ikke blå slik den skal være. Bilen spruter også ut en del hvit eksos når den harker(skjer bare en skjelden gang), det hender også at det smeller i potten.

 

Hva kan problemet være? Hva kan jeg regne med å måtte betale? Jeg har en kamerat som er bilmekaninker som kan bytte toppakning om det skulle være problemet.

Endret av ostehøvel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tydelige tegn på at toppakningen kan være gåen er at bilen har blålig tykk eksos når den er varm.

 

Desverre er dette dyrt å fikse på verksted. Selve toppakningen trenger ikke å koste mer enn en tusenlapp, men alt over motoren må demonteres for å bytte denne. Slike reprasjoner kan overstige 10000,- men det varierer nok fra bil til bil.

 

Edit: Har du sjekket at du ikke har vann inni fordelerlokket på bilen? Du har ikke vasket motoren med høytrykkspyler? Alternativet er at du har vann i motoren som varmes opp, og når vannet fordamper dør motoren.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Det du sier om vann høres mer sannsynlig ut. Ettersom den dør når den har stått en stund og blitt varm. Den fusker bare når den er varm, når jeg kjører langt uten mange stopp så er det aldri noen problemer med den.

 

Hvordan ser jeg om det er vann i fordelerlokket? Jeg vet forresten ikke hvor jeg finner fordelerlokket på denne bilen.

Lenke til kommentar

Blårøyk er vel for det meste tegn på intern oljelekkasje. Topp-pakningfeil gir som oftest (som trådstarter beskriver i førstepost) hvit og fuktig eksos (vanndamp).

 

Du sier at du ikke vet hvordan du finner fordelerlokket. Da foreslår jeg at du oppsøker noen med peiling, i stedet for å støtte deg på tentative diagnoser satt av folk som heller ikke er helt sikre på hvordan du finner fordelerlokket.

 

Start med å stikke innom en bensinstasjon med serviceverksted, som oftest har karene der god peiling og krever ikke en halv månedslønn for å stille diagnose.

 

PS: Fordelerlokket er i all hovedsak rødbrunt, og har minimum fem tennkabler tilkoblet hvor av en av disse går fra coilen. (flere tennkabler om du har mer enn fire sylindre) Tviler derimot på at fukt i fordelerlokket gir hvit eksos.

Lenke til kommentar

Har selv vært vitne til at vann i fordelerlokket får bilen til å hoste vann. Bilen fungerer altså fint hvis den er helt kald, men fusker mer jo varmere den blir, samt spytter vann ut eksospotta.

 

Vet imidlertid ikke om du bør ta deg bryet med å skru opp fordelerlokket, spesielt ikke dersom du er usikker på om motoren faktisk har vært utsatt for vann. Ting skal i utgangspunktet være tett, men når vi snakker f.eks bruk av høytrykksspyler kan det alikevel trenger gjennom.

 

Men støtter teorien din om å oppsøke bilkyndige mennesker, men stiller meg delvis skeptisk til bensinstasjoner.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Fordelerlokket skal jeg nok få til å sjekke selv. Og hvis det skulle være toppakningen så er det vel lett for en mekaniker å finne ut om den er gåen eller ikke. Skal innom verkstedet hans til uken.

Jeg mener selv at bilen fusker mer jo varmere den blir, så det kan godt hende det er noe vann som ikke hører hjemme der. Skal få sjekket det iløpet av helgen!

Lenke til kommentar
Har selv vært vitne til at vann i fordelerlokket får bilen til å hoste vann. Bilen fungerer altså fint hvis den er helt kald, men fusker mer jo varmere den blir, samt spytter vann ut eksospotta.

 

Vet imidlertid ikke om du bør ta deg bryet med å skru opp fordelerlokket, spesielt ikke dersom du er usikker på om motoren faktisk har vært utsatt for vann. Ting skal i utgangspunktet være tett, men når vi snakker f.eks bruk av høytrykksspyler kan det alikevel trenger gjennom.

 

Men støtter teorien din om å oppsøke bilkyndige mennesker, men stiller meg delvis skeptisk til bensinstasjoner.

Jeg kan ikke se for meg at vann i fordelerlokket kan få motoren til å hoste vann. Ja, det kan gi stygg gange, men vannet som kommer ut i eksosen må komme inn i sylindrene fra et sted, og det skal godt gjøres at det kommer seg dit fra fordelerlokket(og i så store mengder). Da er det mer sannsynlig at det er toppakningen som lekker, spesielt når trådstarter skriver at frostvæska forsvinner fort.

Lenke til kommentar

Høres veldig ut som toppakning... Hvit røyk og frostveske mangel er et veldig klart tegn. Du finner fort ut av det hvis du skrur ut tennpluggene og lyser nedi der. Ser du et blankt stempel lekker det på den sylinderen.

 

Det kommer alltid vann ut eksosen. Hvis det kommer mer "vann" ut eksosen pga fukt i fordelerlokket er det uforbrent bensin som ikke antenner og ikke vann.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...