Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

VPN for spilling. Noen som har klart dette skikkelig?


Anbefalte innlegg

Er det noen som har klart å sette opp et VPN nettverk som fungere 100% for spilling? Da snakker vi om full støtte for IPX og TCP/IP for å spille gamle og nye spill.

 

Jeg har ved hjelp av en Windows 2000 server klart å få opp en VPN server som både min maskin og en kamerats maskin har klart å koble opp mot, men på de fleste spill finner vi aldri hverandre i spillene.

 

Vi prøvde å finne hverandre i Delta Force Black Hawk Down men fungerte ikke der heller.

 

Har fiklet en god del med VPN greier tidligere for å få opp et "perfekt" system der alt fungerer som et perfekt LAN, men det har aldri fungert helt. Vi finner hverandre på nettverket + shares o.l.

 

Jeg antar dette har noe med broadcast å gjøre. Vet ikke helt hvordan broadcast virker innad i VPN da spillservere broadcaster sin eksistens til nettverket.

 

Håper at noen har klart å få dette til, da jeg skulle ha visst hva jeg mangler i oppsettet.

 

System: Win2000 server med VPN server (TCP/IP + IPX). 2 Windows XP VPN klienter koblet opp mot Win2000 servern over Internett.

 

-Wolf5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde først med vpn servern i xp, men den støttet jo bare en klient.

Begynte så å sette opp en vpn på linuxmaskinen men orket ikke alt knotet, tenkte så innstallere win2k server, men fant DeerField Wingate VPN og overraskende nok så funket det ganske bra.

 

Ser ut til at det bare funker med maks en klient bak hver nat (ruter) som skal koble til vpn servern. I tillegg så funket det bedre hvis vpn server var samme maskin som game servern (kunne ha flere klienter uten at folk falt ut av spillet hele tiden).

 

Har prøvd det på Age of Wonders og Age of Mythology (og noen andre jeg ikke husker). Tror de funket på alle spillene jeg prøvde det på. Tror ikke noen av de brukte IPX.

Lenke til kommentar

Har leitet lenge etter slik software. Den må være ny for jeg har lett over alt i lang tid etter noe enkel VPN software men endte alltid opp på XP eller 2000 VPN server greier. Takker for tipset.

 

Fikk fatt i programmet og satt opp en server. Ser ut som et bra program.

 

Både jeg og kameraten min koblet opp mot denne, men det jeg synes mangler som har eksistert tidligere er en virtuell nettverksadapter... ? Skal ikke VPN oppkoblingen få sitt eget lille LAN nettverk. Dvs et virtuell nettverksadapter med egen IP og som har felles IPrange med VPN server og alle andre VPN klienter mot samme VPN server?

 

Ser den andre brukeren i programmet og de maskiner han har i nettet sitt men får opp "Not reachable" eller noe på dem.

 

Er det noe jeg mangler? (har ikke wingate i bakgrunnen, er den en must?)

 

-wolf5

Lenke til kommentar

Var en stund siden jeg brukte programmet (noen måneder).

 

Syntes også det var merkelig at man ikke så vpn'en som et adapter og at man ikke fikk eget nett. Etter at folk var koblet sammen så kunne kunne vi hvertfall pinge hverandre, browse maskiner (dette funket ikke mellom alle) og spille. Tror ikke den fant games å joine selv, dvs måtte skrive inn ip å joine (dette hjelper deg vel ikke hvis ikke spillet lar deg skrive inn ip å joine).

 

Du skal ikke trenge å ha wingate. Alt vi gjorde var å innstallere wingate vpn og så velge "server" eller "advanced server" eller hva det het (disse lar deg være både server og klient). Så satte jeg control data port og data port eller noe lignende til 80 (mange bak firewall som skulle koble til)

Lenke til kommentar

Prøvd ut litt av hvert. Fikk ting opp delvis. Kunne browse en av de som koblet seg til, men ikke den andre. Sikkert noe med routing å gjøre, samt at det ble problem dersom en VPN klient som var i samme LAN som VPN servern koblet seg til.

 

Laget en ny follow-up tråd til dette angående virtuell nettadapter og eller broadcast forwarder... http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=109346

Lenke til kommentar

jeg drev også og prøvde å sette opp VPN server, men det var ingen som klarte å koble seg til.

jeg brukte den vanlige vpn servern i win xp. jeg har router og jeg sendte alle portene som jeg tror trengtes hit, men likevel var det ingen som klarte å koble seg til.

er det noen som vet hvilke porter som må åpnes for å kjøre vpn server?

og er det bare å følge den wizarden som er i xp?

Lenke til kommentar

Husker ikke i hodet hvilke porter som brukes til vanlig VPN men fant dette:

 

To Access Microsoft VPN Server , you need to open following ports

 

Microsoft VPN uses Point to Point Tunneling Protocol ( PPTP )

 

PPTP : 1723/TCP

GRE : 47/IP ( 47 = protocol number of GRE protocol )

 

First open ports in one direction only i.e source to destination ( your VPN server )

 

If it does not work open ports in the opposite direction ( destination

to soruce )

 

Note : If your VPN server has a dummy ip address , then you need to open ports for the real ip address which is NATed on the firewall (cehckpoint ). Else your connectivity would not work from outside world , because you can access the systems only which have real ip address.

 

Windows XP sin wizard fungerer utmerket :-)

 

-Wolf5

Lenke til kommentar

Du bør teste dette med en maskin i samme nettverk/LAN om du ikke har gjort det. Prøv gjerne å installerer IPX protokoll også på både klient og server maskinen.

 

Dersom det funker fint i LAN men ikke via internett, så er det nok noe med router/modem oppsettet. Kanskje routern ikke takler PPTP protokollen...? Husker ihvertfall at D-link 804 ikke taklet dette mens D-link 604 gjør det.

 

-Wolf5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...