Gå til innhold

Hvorfor går prisen på Nikon D700 opp?


Anbefalte innlegg

Er ikke meningen å bruke forumet til kjøp/salg, jeg bare tenker litt høyt om hva jeg bør kvitte meg med. På sikt skulle kommer jeg til å kjøpe en D700 (eller arvtaker), og slik sett burde jeg vel heller kvittet meg med min 12-24 f/4, som er DX, slik at jeg kan fortsette å bruke de to første på FX.
Ja, det er jeg enig i, dersom D700 står i planene ville jeg beholdt 17-35.

 

Men seriøst - jeg tror TGB er på jakt etter en 17-35 :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke nødvendigvis. De har sine utgifter som må dekkes uansett, som f.eks lagerleie, husleie, frakt, avgifter, garanti/reklamasjonsansvar, markedsføring, lønn etc.

 

Hovedsaken er at vare produsert i Japan har utgifter i Yen som må dekkes.

Eksportverdi kan være Yen, USD eller Euro (evt. en kombinasjon) Ikke viktig her.

I Norge selges varen i NOK som har falt veldig i verdi både ovenfor Yen, USD og Euro siden ifjor sommer. Dermed høyere pris etterhvert som tidligere importlager går tomt. Ingen importør driver blåkors. De må hele tiden dekke sine utgifter og ha en rimlig fortjeneste (hvis ikke går de konkurs og blir borte fra markedet).

 

DSLR og alt av utstyr er fryktelig høyt priset her i Norge i forhold til andre land. Om alt dette skyldes mva, dyr frakt, garanti etc ville vi ha sett lignende forskjeller (pris i norge vs pris i utlandet) i andre varegrupper. At objektiver feks koster (kostet) 100% mer her i Norge tilsier at noen tar seg ekstra godt betalt og det er ikke butikkene. Og sammenligner man sigma priser vs orginal objektiv priser så er forskjellen mye mindre i USA en i Norge. Kan dette ha noe med at både Canon og Nikon også er importører?

 

Utgifter som lagerleie, husleie, frakt, avgifter, garanti/reklamasjonsansvar, markedsføring, lønn har dem også i andre land (om en kanskje noe lavere).

Lenke til kommentar

Stemmer det som TGB sier. Hvis man sammenlikner med f.eks USA, må man ta med i beregningen at en gjennomsnittlig amerikaner tjener mindre enn hva en gjennomsnittlig nordmann gjør, tar man i tilegg da med andre fordyrende ledd her i landet er ikke forskjellen så stor.

 

Men som nordmann så ser jo ting mye billigere ut for oss (noe de også er) men husk at 25% mva kommer ved import så sant du ikke får sneket det med deg i baggasjen etter en ferietur.

Lenke til kommentar

Ja, det er direkte feil. Det er forsåvidt også feil at vi må hensynta norsk lønnsnivå for å få dette til å rime. Det lønner seg per dags dato ikke å kjøpe fotoutstyr fra USA. Punktum. Glem forskjeller i lønnsnivå e.l. Det lønner seg helt enkelt ikke, med mindre man vet om en måte å slippe unna mva.

Lenke til kommentar

Var i Tokyo for noen uker siden og kunne fint ha tatt med meg utstyr kjøpt i Norge og solgt med fortjeneste der nede! Nikon og canon hus/obj. var 5-15% dyrere enn i Norge, og dette er før norsk MVA er lagt på ved evnt. lovlig import.... Grunnen til at prisene stiger nå og ikke for et halvt år siden kan vel være lagre hos importør i Norge, og lagre i europa-leddet.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Siden denne tråden var aktuell har D700steget jevnt og trutt hele året.

 

Jan-Feb 15990,- hos Japan Photo

Mar 16999,- hos Japan Photo

Apr-Okt 17985,- hos Japan Photo (bortsett fra et par uker i mai og juni hvor Scandinavian Photo og FotoVideo tok 14595,- og 16995,-)

Okt-Des rundt 20000,- hos Dustin Home

pt er billigste pris 18995,- hos Japan Photo

 

Man kan skylde på valutakurser og lignende, men faktum er at Sony i samme periode har senket prisene på A850 og A900, hos Canon ser man samme tendensen ved at prisen på 5D MKII er på vei ned.

 

Forøvrig viser D3 samme tendens som D700

 

Jeg finner prisutviklingen på Nikon besynderlig sammenlignet med Canon og Sony. Spesielt mtp at alle selskapene er japanske og vil normalt sett være påvirket av de samme valutasvingningene.

Lenke til kommentar
Jeg finner prisutviklingen på Nikon besynderlig sammenlignet med Canon og Sony. Spesielt mtp at alle selskapene er japanske og vil normalt sett være påvirket av de samme valutasvingningene.
Hvis alle hadde kjøpt inn like mange kameraer på samme tidspunkt, ja, men det er ikke alltid dét er tilfelle. En annen ting er at det kan være Nikon har hatt null problem med å selge ut hele produksjonskapasiteten hele tiden, mens Canon og Sony kanskje har måttet senke prisene for å ta unna. Da vil naturligvis kameraene også ha forskjellig prisutvikling...

 

Dette er forøvrig ikke noen svar - bare mulige svar...

Lenke til kommentar

Jeg har blitt 'lurt' både av prisutviklingen og lanseringene til Nikon det siste året.

 

Veide en del frem og tilbake og droppet kjøpet av D700 når den var som billigst - tenkte jeg heller skulle gå for D300-oppfølgeren som jeg trodde skulle komme i løpet av 2009.

 

Gjett om jeg ble lang i maska når de slapp D300s (som jo i prinsippet er en D300 med litt ekstra småtterier) istedet for en D400 med ny sensor, hehe.

Lenke til kommentar
Jeg finner prisutviklingen på Nikon besynderlig sammenlignet med Canon og Sony. Spesielt mtp at alle selskapene er japanske og vil normalt sett være påvirket av de samme valutasvingningene.
Hvis alle hadde kjøpt inn like mange kameraer på samme tidspunkt, ja, men det er ikke alltid dét er tilfelle. En annen ting er at det kan være Nikon har hatt null problem med å selge ut hele produksjonskapasiteten hele tiden, mens Canon og Sony kanskje har måttet senke prisene for å ta unna. Da vil naturligvis kameraene også ha forskjellig prisutvikling...

 

Dette er forøvrig ikke noen svar - bare mulige svar...

 

Personlig tviler jeg på at noen har hatt et varelager som har vart i 1 år, til det er det altfor dyrt. Jeg tipper at de fleste var tomme og hadde fyllt på nytt innen april 09. Japanske Yen steg dramatisk fra sept 08 til nov 08, mao ble alle innkjøp i gjort etter des påvirket av en dramatisk høyrere yen pris.

 

fra toll.no sine omregningskurser

JPY JAPANSKE YEN 01.09.2008 07.09.2008 100 4,940

JPY JAPANSKE YEN 24.11.2008 30.11.2008 100 7,300

 

med en topp i slutten av januar 09

JPY JAPANSKE YEN 19.01.2009 25.01.2009 100 7,980

 

Etter det har den gradvis svekket seg og ligger nå på:

JPY JAPANSKE YEN 04.01.2010 10.01.2010 100 6,290

 

Nå er ikke bildet så enkelt at man bare kan ta hensyn til JPY, men for enkelhets skyld gjør jeg det på denne måten.

 

Jeg kast opp følgende hypotese:

Nikon priset D700 lavt i utgangspunket for å ta markedsadeler, muligens med tap. De solgte i bøtter og spann. Finanskrisen kom yenen spratt i været, prisen måtte justeres. Tiltross for prisjusteringen har D700 fortsatt solgt bra og Nikon har ikke hatt behov for å sette ned prisen. Ergo har marginen som den svekkede yenen kommet Nikon og ikke kundene til gode. Fair enough, buisness er buisness.

Canon lanserte sitt kamera i januar mao mens yen var på topp, videre følger prissvingningene i 5DII bemerkelsesverdig kurssvingningene til JPY gjennom 2009, antakeligvis tilfeldig men likefullt pussig :) Uansett har man kunne senke prisen i takt med at utviklingskostnaden er tatt inn og yen-kursen har svekket seg. Sony kom med A900 i sept 08 mao når kursen gikk opp, jeg har egentlig ingen god teori på hvorfor Sony har presset prisen ned på A900, så jeg går for din teori :)

 

Nikon hadde neppe hatt dagens pris på D700 om det ikke gagnet aksjonærene. Dog ser man at Sony og Canon stadig presser ned prisen på sine FF-kamera og Nikon er nok nødt til å følge etter dersom man ikke skal tape terreng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...