Gå til innhold

Hvorfor går prisen på Nikon D700 opp?


Anbefalte innlegg

Har ventet på at D700 skal gå ned i pris en stund nå. Det har tidligere ligget mer eller mindre stabilt på 16.000, men for litt siden satte Japan Photo det opp til 17.000, og nå skal Scandinavian Photo ha nesten 18.000 for en EU-modell, og neste butikker på listen skal nesten ha 22.000 for det. D3x er det visst ingen (i prisguiden i alle fall) som selger lenger.

 

Er D700 på vei til å bli erstattet med en ny (D700x/D800?), slik at det kun er restpartier av D700 som ligger igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok prisoppgangen skyldes at krona har blitt svekket den siste tiden. Nå må vi betale 7kr for 1 dollar, mot 5kr tidligere. Det gir utslag i prisen fordi importørene nå betaler mer for produktene de kjøper inn. Det kan godt være krona har blitt svekket mot Euro også, men det har jeg ikke sjekka.

Lenke til kommentar
Ett lynhurtig spørsmål som kanskje Panerai eller Alastor kan svare på:

Hva har dollarkursen med prisen til D700 å gjøre?

 

Dollarkursen (yenkursen for Nikonutstyr f.eks) har med alt av utstyr som blir importert hit til Norge. Ikke bare D700.

 

Et eksempel:

 

Tenk deg at en vare koster 1000$ å importerer uavhengig av kronekursen.

 

I fjor sommer importerer en butikk denne varen til 1000$. Kronekursen var da rundt 5 kr per $. Dvs, i norske kroner så koster denne varen 5000 nkr.

 

Og så trenger butikken en vare til. Denne blir kjøpt inn i dag fra det store utland. Krona har svekket seg siden sommer og nå så koster 1$ 7nkr. Den koster fortsatt 1000$, men siden krona har svekket seg så koster denne nå 7000 NKR for å kunne få denne.

 

Det samme gjelder Yen. Vi vil se oppganger i prisingene etterhvert som lagerene tømmes for varer som ble kjøpt inn på et gunstig tidspunkt for butikken. Dvs når den norske krona var sterk. Når lagerene er tomme så må jo butikkene få inn nytt utstyr, de handler i dollar som de fleste butikker gjør og dermed så vil det komme en nokså kraftig prisøkning.

 

Jeg er bare lykkelig da jeg kjøpte D3 til en dollarkurs som var litt under 5kr per dollar i sommer :D

 

Håper dette var forståelig

Lenke til kommentar
Hmmm, jo, jeg forstår at varen blir betalt i en valuta, men jeg forstår ikke hvorfor D700 f.eks skal igjennom både yen, dollar, euro.

Nikon Japan har priser i yen, Nikon Europe kjøper med euro, Nikon Norge kjøper med NOK med priser i euro igjen.

 

yen -> euro -> NOK

 

euro svekket i henhold til yen

NOK svekket i forhold til euro

Lenke til kommentar

Vel. La oss si at EU-modellen kjøpes inn til lager i Europe (EU-land). Produsenten kan fakturere importør i Yen, Euro eller USD. Vanlig internasjonal handelsvaluta er normalt USD. Dermed er Yen og USD blandet inn. Lagerverdien føres i Euro og videreeksport til Norge skjer f.eks med opgjør i Euro eller USD. Dermed er Euro inne i bildet. Norsk importør er dermed avhengig av svingninger i både USD og Euro. Norsk kroner er sterkt svekket både ovenfor USD og Euro. Hpvedsaken er at norsk importør må betale mer i NOK for samme vare enn tidligere. Dermed påvirkes prisen ut til oss som kjøper varen.

Lenke til kommentar

Selv om jeg er trøtt så er jeg litt mer med nå. Ettersom folk snakket om dollar så trodde jeg at Nikon priset kameraet i dollar når det gjaldt eksport, derfor lurte jeg hva dollar hadde med dette å gjøre.

 

Ettersom varen står en stund i Europa, så ser jeg at det kan falle uheldig ut hvis Euro styrker seg sammenlignet med Nkr i mellomtiden.

Lenke til kommentar

Hmm.. nå er det ikke slik at hele valuta risikoen faller på den kjøpende part. Normalt vil både eksportør og importør dele byrden. Dessuten produseres varene ikke kun i japan men også andre steder som til en viss grad demper på den ekstreme yen effekten (er vel (eller var) 70% opp i forhold til NOK).

 

Vil også tro at både importør og eksportør har endel å gå på når man sammenligner prisene i norge med andre land.

Lenke til kommentar
Vil også tro at både importør og eksportør har endel å gå på når man sammenligner prisene i norge med andre land.

Ikke nødvendigvis. De har sine utgifter som må dekkes uansett, som f.eks lagerleie, husleie, frakt, avgifter, garanti/reklamasjonsansvar, markedsføring, lønn etc.

 

Hovedsaken er at vare produsert i Japan har utgifter i Yen som må dekkes.

Eksportverdi kan være Yen, USD eller Euro (evt. en kombinasjon) Ikke viktig her.

I Norge selges varen i NOK som har falt veldig i verdi både ovenfor Yen, USD og Euro siden ifjor sommer. Dermed høyere pris etterhvert som tidligere importlager går tomt. Ingen importør driver blåkors. De må hele tiden dekke sine utgifter og ha en rimlig fortjeneste (hvis ikke går de konkurs og blir borte fra markedet).

Lenke til kommentar

La også akkurat merke til at 70-200mm f/2.8 VR har hoppet opp til 18.041 hos Interfoto, som igjen betyr at Nikon Norge har skrudd opp prisen en hel del. Tror jeg må hoppe på PC-E 85mm f/2.8 rimelig umiddelbart!

 

300mm f/2.8 VR har også hoppet over 10.000 siden nyttår, samme med 200-400 f/4 VR (begge får vente til dollar/euro kursen dropper betydelig). Dette er seriøst gode tider for de som skal selge på bruktmarkedet.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hvis Nikon har et sentral lager i europa har dette lageret sannsynligvis tolllager og varene blir vidresendt til respektive importører med den prisen som er aktuell i bestillingsøyeblikket.

 

US Dollar blir stortsett brukt som en internasjonal trading kurs.

 

Sentrallageret kan ha en økonomisk funksjon,men det er kun i spesielle tilfeller normalt blir importøren fakturert direkte fra produsentens sitt hovedkontor/regnskapskontor.

 

Hvis sentrallageret har en selvstendig eierstrukter blir orderer betalt til dette firma i dette respektive kurs,men fortsatt har dem flytende priser.

Hva skulle de gjøre hvis de bestiller 10.000 kameraer og dagen etter kommer konkurentene med et tilsvarende til halve prisen ?

 

Et sentrallager opererer med flytende dagspriser som varieres dag fra dag etter ordre fra moderselskapet.

 

Der jeg jobber så har vi endel båtmotorer på lager"toll-lager" og blir fakturert etter hvert som vi selger motorene og da i den dagsaktuelle prisen,dette er for og sikre oss mot kampanjer,prisras og avgifter som kan gi oss et problem med store verdier som ikke blir solgt og vi får en forholdsvis stor kapital bundet i varelageret.

Lenke til kommentar
Kanskje jeg skulle benyttet anledningen til å selge en 70-200 f/2.8 VR eller 17-35 f/2.8 nå da :hmm:
Tror TGB er interessert i 17-35 ;-)

Er ikke meningen å bruke forumet til kjøp/salg, jeg bare tenker litt høyt om hva jeg bør kvitte meg med. På sikt skulle kommer jeg til å kjøpe en D700 (eller arvtaker), og slik sett burde jeg vel heller kvittet meg med min 12-24 f/4, som er DX, slik at jeg kan fortsette å bruke de to første på FX.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...