Gå til innhold

Hvordan bli rik?


Zeelot

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er 18år og har lyst til å bli rik rik sakte og på en trygg måte.

 

Har mulighet til å spare rundt 100 000-150 000 i året. Har 100k i kapital for øyeblikket. Har lyst til å innvistere noe, men vet ikke hva. Har kjøpt The Art of the Deal av Donald Trump og Think and Grow Rich av Napoleon Hill. Driver å leser gjennom de nå, men føler at det er litt urelevant.

 

Har lite peiling på generell økonomi, har ingen voksne å snakke med heller siden jeg ikke går på skole eller bor med foreldra mine.

 

Noen som kan hjelpe meg på veien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tiden for investeringer på børs er meget god for tida. du sier du vil bli rik sakte, og om du putter in 100-200k og diversifiserer investeringen, med noen % i høyrisikoaksjer, vil du om noen år (kommer an på hvor lenge "krisen" varer) sannsynligvis kunne hente ut 2-3 gangern, om ikke mer

 

les boka (husker ikke navnet) til Buffet, om du er interessert i å investere på børs

Lenke til kommentar
Hei!

 

Er 18år og har lyst til å bli rik rik sakte og på en trygg måte.

 

Har mulighet til å spare rundt 100 000-150 000 i året. Har 100k i kapital for øyeblikket. Har lyst til å innvistere noe, men vet ikke hva. Har kjøpt The Art of the Deal av Donald Trump og Think and Grow Rich av Napoleon Hill. Driver å leser gjennom de nå, men føler at det er litt urelevant.

 

Har lite peiling på generell økonomi, har ingen voksne å snakke med heller siden jeg ikke går på skole eller bor med foreldra mine.

 

Noen som kan hjelpe meg på veien?

 

Start noe, som en grunder. Kanskje en bedrift som tar å utnytter eksisterende svakheter. De som har gjort det bra, kan ofte ha vært en kunde selv, vært misfornøyd med noe, og startet noe selv som har konkurrert ut andre. Når du er ung og har pågangsmot, mye testosteron og viljestyrke har du gode forutsetninger med å lykkes med å starte en bedrift.

Lenke til kommentar

Jeg kan komme med et råd om valg av utdannelse. Det er å velge noe med middels vanskelighetsgrad, velge et mindre studiested med lavere nivå på de som går der, fordi det på den måten er lettere å oppnå suksess, og bli en av de beste på kullet. Jeg har selv rotet med ting med litt høy vanskelighetsgrad. Når du er en av 50 stykker med over 6 i snittkarakter fra videregående og alle er smarte er mulighetene langt mindre sammenlignet med om du blander deg med de som er helt middelmådige og snitt på halvparten. Det samme gjelder forretninger. Det er enklere ting enn å lage en ny coladrikk for å konkurrere med Pepsi eller Coca cola. Se på Sharif som selger dekk. Han slo seg opp med å tenke nytt og gjennom hardt arbeid i en bransje hvor middelmådigheten virkelig dominerte.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Med 100 000-150 000 i året har du gode muligheter. Men først bør du vurdere hvor "rik" du vil være. Ønsker du kun å leve uten å jobbe bør vel 20 millioner holde, men ønsker du tusen lapper som detter ut av jakkelommen din mens du vandrer bort til det nyeste jet flyet ditt bør du kanskje vurdere en helt annen strategi. Er det alternativ 1 du er ute etter anbefaler jeg at du setter deg inn i aksjer. Kjøper du gode aksjer i dårlige perioder har du gode muligheter til profitt, går ting bra vil du i løpet av noen år vil du være på god vei.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jo!!! spar alt! ikke i en BANK... vent til finansekrisa er over og bygg et hotet ner en strand i TUNISIA!!!! alle de som har gjort det er stein rike. og med bare 800.000-900.000

i tunisia kan du bygge et hotel) og ha ansatte i over 2 år. og på den tiden har du fått mere penger!

 

ansatte der nede skal bare ha 20 kr dagen.. det vil si 2 og en halv dinar!

TRO MEG jeg har hvert der

 

 

-.gamekilla.- :devil:

Lenke til kommentar
jo!!! spar alt! ikke i en BANK... vent til finansekrisa er over og bygg et hotet ner en strand i TUNISIA!!!! alle de som har gjort det er stein rike. og med bare 800.000-900.000

i tunisia kan du bygge et hotel) og ha ansatte i over 2 år. og på den tiden har du fått mere penger!

 

ansatte der nede skal bare ha 20 kr dagen.. det vil si 2 og en halv dinar!

TRO MEG jeg har hvert der

 

 

-.gamekilla.- :devil:

Virkelig ikke vent til finanskrisen er over! Har man kapital i dag har man virkelig muligheten til å bygge seg opp relativt billigere enn senere.

 

Og at ansatte i tunisia skal ha lite betalt hjelper uansett ikke om et hotell også har lave inntekter. Altså å igangsette et prosjekt what-so-ever med lave kostnader duger fortsatt ikke om inntjeningen også er lav og kanskje lavere.

:)

Lenke til kommentar
sakte og på en trygg måte.

Dette utelukker mange tvilsomme forslag nevnt her – gearet aksjeinvestering, hoteller i rare land osv.

 

Det nærmeste jeg kommer en sikker vei til rikdom er å være smart, jobbe hardt gjennom studiene og komme inn i en investeringsbank. Orker man å bli der i 10-15 år blir man faktisk rik, ikke bare middels velstående med råd til Maserati og landsted. Om det er verdt alle årene med 100 timer+ i uken på jobb underveis er en annen sak.

 

De aller, aller fleste andre schemes for å bli rik er høyrisikoprosjekter som mest sannsynlig vil ende i fiasko.

 

Når du er 18 ville mitt tips være å få en god utdannelse du kan trives med, som ikke hindrer fremtidige muligheter. Ikke risiker å miste det du har og kommer til å tjene – i alle fall ikke foreløbig.

 

(Kunsthistorie er sikkert gøy, men åpner neppe for en spesielt inntektsbringende karriere, men om man synes økonomi er gørrkjedelig gjør man det neppe bra der uansett. Finn en balanse mellom materielle og andre interesser, mao.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du klarer å sette av 100 000,- i året er du jo allerede godt i gang på din vei til å bli rik, trygt og sakte.

 

Arbeid og sparing er for de aller fleste den eneste veien til å bli rik, ihvertfall på den måten du etterstreber.

 

Det er mange jobber som kan gi deg god inntekt, selvom et yrke innenfor finans nok vil kaste bra fra seg lønnsmessig. Se forøvrig denne linken for andre yrker som også tjener bra.

 

Skal du bli milliadær må du nok starte noe selv, noe jeg selv ikke har nok krativitet eller kunnskap til å gjøre. Vær forøvrig klar over at det er mange som prøver seg på den veien til lykke, og for veldig mange ender det i konkurs .

Lenke til kommentar
har lyst til å bli rik rik sakte og på en trygg måte.

 

Jeg har ingen tro i verden på at du kan bli rik på en sakte og trygg måte. Av de som er virkelig rike, med mindre det er arvet rikdom, er det svært mange som har tatt tildels store riskoer flere ganger.

 

Fantes det en oppskrift som noen her på forumet kunne gi, hadde vi alle vært rike nå.

 

Donald Trumf har vel selv vært konkurs noen ganger. Ikke akkurat "trygg".

Lenke til kommentar

Ja, les bøker av andre som har fått det til. Warren Buffet har jo i hvert fall fått det til hva finansiell sikkerhet angår. Dog finnes det mange nivå mellom ham og folk flest. Siden ditt mål er å bli rik, vil du kanskje være fornøyd med 40, 50, 60k i måneden. Du er da rikere enn folk flest, og har nok penger slik dagens samfunn fungerer.

 

Et vei å gå, hvis du er kreativ, er å finne opp noe som blir nødvendig i fremtiden. dette krever litt...krystallkule, men det finnes noen uredde og modige mennesker som har forandret måten vi opplever verden på, ved å gå slike nye og ukjente veier.

 

En annen ide (litt lettere), men hvor kreativitet også hjelper, er å finne opp et produkt/tjeneste som kan supplere eller erstatte et eksisterende produkt/tjeneste. Tenk på hva de unge i dag bruker tid og ofte penger på. Sosiale nettverk som Facebook, Twitter, Myspace osv. er en del av det største fenomenet siden "The Internet" ble oppfunnet. Å bli en del av dette fenomenet kan innbringe en grei månedslønn.

 

Den viktigste grunnen til at "nettet" eksisterer, er menneskers søken etter informasjon. Hvis du er flink til noe, kan lære det videre og tror at andre kan dra nytte av din kunnskap, finn en måte å få informasjonen ut på. Det finnes mange mennesker som tjener penger på dette, fks. gjennom en blogg. Tenk så flott å kunne tjene et par tusen, eller ti, i måneden på noe du liker å skrive om. Når du først har fått prosessen i gang, er veien videre lettere. Ting er alltid vanskeligere i begynnelsen, ikke sant :roll:.

 

Det flotte ved å ha lyst til å bli rik, men ikke vite hvordan, er at det finnes...nettopp; informasjon på nettet. Hvis du har lyst til å være din egen sjef, trenger ikke "utdanningen" for å bli det bety rare investeringen i penger, men det krever uhorvelig mye mer selvdisiplin, innsatsvilje og tid enn å jobbe for en sjef, der du blir fortalt hva du skal gjøre.

 

Hvis du har mulighet til å kjøpe en liten leilighet, gjør det nå...eller kanskje et hus for (hvis du er handy mandy) å pusse opp, og dermed potensielt tjene penger på verdistigningen. Leie ut deler av det, slik at leieinntektene betaler ditt lån.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Ser man på de som er griserike i dag, har de alle startet noe for seg selv.

- Kjell I. Røkke

- Bill Gates

- Tommy Sharif

- Google-folka

 

Mange "ganske rike" som har god utdannelse, for eksempel advokater. Skal du tjene fett med penger bør du bli finansadvokat (elle studere foretningsjuss, blander kanskje navn). Da må du være god på skolen. Har du 100k ville jeg kasta dem inn i aksjer. For eksempel IT, hvis du er interessert i det. Fond er vel det tryggeste. Jeg biter meg i øret når jeg tenker tilbake på planene jeg hadde om å innvestere i Microsoft, som jeg ikke fikk gjennomført. Tenkte å innvestere for et år tilbake, burde ha gjort det rett etter finanskrisen slo inn (som jeg hadde planer om), men fikk aldri pelt meg til å gjøre det. Nå leser jeg at Win7 selger som hakka møkk, og gidder ikke å sjekke aksjekursen.

 

Uansett, å bli rik i en fei er ikke lett. Hadde du hatt sjans og kreativitet til det, hadde du nok ikke posta spørsmålet her :)

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

Den som skal bli rik må nok være spesielt interessert i noe og brenne for det. De som ikke har denne besettelsen vil ikke orke å bruke timene som er nødvendig for å lykkes. Et mål om å bli rik fungerer ikke som motivasjon. De som blir rike på aksjehandel gjør det fordi de er like interessert i det, som en eller annen grunder er i det de driver med. Det er ofte lettest å vinne frem med å gjøre noe med en middels vanskelighetsgrad på noe over middels måte, sammenlignet med å konkurrere med masse av andre om å gjøre noe ekstraordinært. Derfor vil jeg egentlig fraråde å forsøke å ta alle stegene for å komme gjennom nåløyet på en investeringsbank (om du ikke har en intelligens som de 2 % smarteste eller bedre). Det er dessuten ikke nødvendig å planlegge å bli rik. Som regel har det begynt å det små og så bare økt på av seg selv fordi det har vært etterspørsel etter disse som har levert et over middels produkt i det middels marked. Å forsøke på det ekstraordinære er å gjøre seg selv klar for skuffelse senere.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...