Gå til innhold

Hvilke problemer har du med din egen moral?


Anbefalte innlegg

Altås har du noen følelser eller meniger som går mot ditt moralske stå sted.

 

Jeg har noen, jeg er EKSTREMT i mot dødsstraff, men jeg kan ikke garantere at viss noen skadet eller drepte noen i familien min med vilje at jeg ikke ville prøve å drepe dem. Altså en dobble moral.

Jeg mener også det noen ganger kan være nødvendig å drepe overhoder av fiender med militær makt for å løse problemene. Altså Jeg er mot dødstraff men jeg mener om hadde man hat muligheten burde de allierte drept hitler.

 

Har dere noen sånne saker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dødsstraff... Er dumt hvis den som blir drept ikke gjorde det. Sett minst to filmer hvor dette skjedde og det er ingen måte å refundere det.

 

Å drepe hitler blir jo da en annen sak, altså hans kriminelle handlinger var jo ganske åpenbare. Var ikke tvil om hvem som hadde skylden, og man kunne jo ikke bare la han holde på slik.

 

Henrettelse og strid er da to forskjellige ting. Du kan se på det slik.

 

Vet ikke om jeg har noen slike.

Lenke til kommentar

Som kristen har jeg jo et synspunkt om at mennesker er et paradoks mellom å være syndige og samtidig ha en samvittighet som forteller om hva Gud vil, og på den måten er fylt av en konflikt. F.eks. vil de fleste være enig i at det er galt å være agressiv og voldelig, men samtidig er det noe som bor i oss som noen ganger kan ta overhånd, og man kan si ord som sårer andre dersom man ikke tenker seg godt nok om, eller man kan til og med miste besinnelsen totalt og skade andre fysisk, dersom man bare blir provosert nok, selv om man i utgangspunktet mener at dette er galt. Tror på ingen måter at jeg er perfekt, men erkjenner fullt ut at jeg på mange måter har mange feil og mangler, og mange ting jeg burde gjort bedre. Ville være mistenkelig til mennesker som mener at de er moralsk fullkomne, og tenkt at disse kanskje ikke har reflektert godt nok over seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med abortspørsmålet samt problematikken rundt eutanasi. Jeg er prinsipielt i mot drap, men jeg støtter samtidig både abort og aktiv dødshjelp. Dette krasjer følgelig totalt. Jeg må nok gå noen runder til med meg selv og kanskje få litt mer livserfaring og noen år til på nakken før jeg kommer til bunns i den problemstillingen.

Lenke til kommentar

Som fargoth har jeg i det siste begynt å få problemer med abort. Leste nylig om hvordan et embryo utvikler seg og ble mildt sagt overrasket over hvor mange kroppslige funkjsoner som allerede etter bare noen få uker har begynt å ta form. Jeg er fremdeles for selvbestemt abort men vil nok gå i tenkeboksen om jeg selv skulle komme opp i en situasjon der et slikt valg skulle komme på bordet.

Lenke til kommentar

Dere vet at barn på ca. under 2 år er mindre "rasjonelle" en f.eks. visse hunderaser ++

 

Uanset dette anser jeg nesten som et dumt spørsmål da alle har kjempeproblemer med å følge ordene sine og man kan ikke spå fremtiden heller.

 

Jeg er selv i konstant kontrast mellom mine moralske ideer og hva jeg gjør. Det er alle mennesker som bryr seg med å tenke over moralske problemstillinger.

 

Mit største problem er respekt for andre :p

Lenke til kommentar

Har jeg først bestemt meg for noe har jeg en jernvilje til å gjennomføre det! Men det var det å bestemme seg da... :)

 

Angående abort så er jo jeg også i tvil, men det er ikke bare ungen som gjelder i det spørsmålet mange ganger dessverre, så jeg stiller meg litt på side linjen og ser på dagens ordning som den beste for både de som er for og de som er i mot...

 

Har ellers ikke så store problemer med min moral da jeg stort sett er veldig lovlydig av meg, også på privaten når ingen ser meg. For meg så betyr det ærlige ansiktet i speilet om morgenen langt mer enn hva politi, rettsvesen eller religiøse påbud og forbud ville gitt meg og sånn sett plages jeg så og si aldri av dårlig samvittighet da jeg sjelden eller aldri gjør noe som gir meg dårlig samvittighet... :)

 

Ikke stjeler jeg (har jeg faktisk aldri gjort selv om fristelsen har vært enorm noen ganger), ikke lyver jeg ( jeg lyver ikke mer enn andre da, for alle "lyver" vi litt, sånn små hvite og søte løgner, såkalte dagligdagse løgner...) og ikke har jeg myrdet eller voldtatt noen og jeg har aldri rørt narkotika (Det til tross for at halvparten av de jeg vokste opp sammen med er døde på grunn av nettopp narkotika, eller kanskje akkurat derfor...)

... Så nei, har ikke problemer med min moral. Som jeg har sagt før, hadde alle gjort like mye ulovelig som meg hadde vi ikke trengt politi i det hele tatt....

 

Kjedelig? Sikkert, men det finnes andre måter å finne spenning på enn å gjøre noe galt... eller umoralsk. Og siden jeg ikke er religiøs har jeg heller ikke noe "inni skallen" politi med tilhørende tanke fangsel :)

Lenke til kommentar

Hvordan kan man ha problemer med sin egen moral? Om du har problemer med noen moral så er den ikke din!

 

Det går fint ann å ikke være bestemt om et område, abort feks.

 

Og, Gunfreak;

om du dreper noen som drepte noen du bryr deg om så er ikke det dødsstraff, det er hevn. Straff er til for å rette et individ mer mot samfunnet, og det gjøres ikke med dødstraff. Straff kan også være prevantivt, og det er det som er hele vitsen med dødstraff. Men om du går rundt loven og dreper noen for hevn så er ikke det prevantivt og altså ikke straff. Så du kan fint være mot dødstraff samtidig som du tar hevn mot dem som gjør deg eller dine galt.

Lenke til kommentar
Altås har du noen følelser eller meniger som går mot ditt moralske stå sted.

 

Jeg har noen, jeg er EKSTREMT i mot dødsstraff, men jeg kan ikke garantere at viss noen skadet eller drepte noen i familien min med vilje at jeg ikke ville prøve å drepe dem. Altså en dobble moral.

Jeg mener også det noen ganger kan være nødvendig å drepe overhoder av fiender med militær makt for å løse problemene. Altså Jeg er mot dødstraff men jeg mener om hadde man hat muligheten burde de allierte drept hitler.

 

Har dere noen sånne saker

 

Syns alle burde ver like mye verd i verden, men jeg bruker selv å se ned på uteliggere, horer, junkies, folk uten arbeid, alkiser, folk som skill seg for små ting, emo's, idioter, folk uten utdannelse, midøsten, amerikanere, svensker, etc. Mye hat mot de fleste. Jeg dømmer all over en kam.

 

Edit: Glemte mine 2 favoritter i senere tid, nordlendinger og ida i fra paradise hotell

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar

Min største må vere abort. Eg er klar over at fostra ikkje har nokon menneskelege kjensler, og eg vil ikkje at nokon skal tvingast til å ha barn viss dei ikkje ynskjer det, likevel veit eg kva fosteret vil bli til. Musa du køyrde over vil aldri bli smartare, men fosteret vil. Du tek ikkje livet av eit menneskje, men eit framtidig menneske (OT: eg trur eg kan skrive menneske (menneskje)?)

 

Så eg veit ikkje kva eg meiner om det. Eg er for abort, men mot "mord" på eit framtidig menneske, kan man seie ...

Lenke til kommentar
I likhet med deg er jeg motstander av dødsstraff, men jeg tror det ville vært problematisk å holdt bl.a. Quisling i live etter landssvikeroppgjørene.

 

Ja, det er en av mine store moralske kvaler, hva ville jeg har gjort etter krigen med dem.

 

Hadde norges livstid faktisk vært livstid ville det være greit, sperr dem inne resten av livet, det hadde jeg vært fornøyd med, problemet er jo at i norge ville ingen av dem vært inne så lenge, etter 10 20 år ville dem sluppet ut, og det er rett og slett ikke godt nok for å selge ut landet sitt til en fiende, eller å drive med systematisk tortur og henrettelse av uskyldige. Da er kanskje dødstaff det eneste valget, selv om jeg mye heller ville sett dem i fengsel for resten av livet.

 

Et annet problem jeg har er at jeg spiser kjøtt, jeg liker ikke tanken på at mange dyr dør pga. meg, hadde jeg hatt litt sterkere selv vilje ville jeg blitt vegetarianer, men jeg liker nesten ikke noen grønsakker og det er bare så så lenge man kan leve på epler og pærer

Lenke til kommentar
Et annet problem jeg har er at jeg spiser kjøtt, jeg liker ikke tanken på at mange dyr dør pga. meg, hadde jeg hatt litt sterkere selv vilje ville jeg blitt vegetarianer, men jeg liker nesten ikke noen grønsakker og det er bare så så lenge man kan leve på epler og pærer

 

Hvis du har lyst å leve som vegetarianer er det mange gode matretter. F.eks. indisk mat er jo ofte vegetarisk, men likevel veldig god. Levde på frukt og grønt en uke for en tid tilbake og er veldig mye godt som kan lages uten kjøtt F.eks. meksikansk gryterett med bønner er ikke særlig forskjellig fra meksikansk gryterett med kjøttdeig. Sparte også en hel del penger den uken. La merke til at et kosthold med mye kjøtt og melk er det dyreste valget. Mens f.eks. bønner er veldig billig.

Lenke til kommentar

Jeg mener piratkopiering er galt, men gjør det selv :p

 

Jeg mener barn ikke skal blindt lært opp/hjernevasket, til å være en kristen/troende. Men jeg ønsker nesten litt selv at jeg var det.

 

Jeg synes det er kvalm over hvordan dyr og egg som ender opp på matbordet blir behandlet i løpet av sitt korte liv, men likevel spiser jeg alt.

 

Jeg er og motstander av dødsstraff, men ser ikke bort ifra å ville ha gjort noe svært ondt mot andre.

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...