Gå til innhold

Asus P2B hovedkort. Oppgradering! CINET PPI-700


A-Dawg

Anbefalte innlegg

Rotet på loftet her om dagen og fant fram den gode gamle stasjonær pc'n! Mange minner og mange timer...

 

Jeg har lyst til å oppgradere denne noen hakk for å ha den som "internett/skrive-pc" til min gamle mormor. Den har stor bruksverdi enda, og blir en flott bursdagsgave! Ser at ram og p3-prosessor ikke kommer på mere enn 2-300kr på ebay.

 

PC'n har et ASUS P2B hovedkort, med Intel Pentium 3 SL35E 500mhz og 256mb RAM. Kjører win xp på den.

 

Kunne noen vært så grei å sett på linkene og hjelpt meg til å finne ut hva jeg kan bruke av maks prosessor og ram sånn at jeg ikke bestiller feil? Prosessor står det 600+ mhz, og ram blir vel 3x256mb maks?

 

Jeg har sett på pentium3 SL4BS med 1000mhz, vil denne passe samt alle på den lista?

 

 

Setter stor pris på hjelp!

Endret av A-Dawg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket Qxl? Ligger for øyeblikket flere auksjoner med SDRAM der

 

Når det gjelder CPU fremstår det ganske innviklet hva du kan bruke (hovedkortet finnes vel dessuten i flere revisjoner). Jeg tolker det slik at den raskeste typen CPU kan oppnås med hjelp av et såkallt FCPGA Slot Adapter, disse finnes i to utgaver; med og uten voltage adjustment jumpers, og den med jumpere tillater da de raskeste prosessorene.

 

Lest her;

http://homepage.hispeed.ch/rscheidegger/p2...pgrade_faq.html

 

Diskusjon rundt P2B hovedkortet;

http://www.computing.net/answers/cpus/asus...-500/11849.html

 

P2B review

http://www.hardwarezone.com/reviews/mb/p2b1/Asus-P2B1.htm

 

Blir spennende å se hva du kan greie å få til her, da det virker som ganske krevende materie å gå løs på :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Blir spennende å se hva du kan greie å få til her, da det virker som ganske krevende materie å gå løs på :D

 

Takker for svar! Var ute etter en litt lettere løsning selv. Har lest meg opp på asus p2b kortet. Var jo et veldig populært kort en gang i tiden. Jeg har ASUS P2B rev. 1.12, som har innebygget voltcontroll (tidligere versjoner hadde ikke det og måtte ha adapter). Har flashet til den siste/nyeste biosen (1014.003). Det gjør at jeg kan ha coppermine PIII cpu. Den jeg har nå er en Katmai PIII SL35E, 500mhz/133 512kb cache 2.0V.

 

Katmai PIII leste jeg kom med den største cpu'en på 600/133mhz 512kb 2.05V (SL3JU). Jeg fant denne på ebay for rundt 150kr. Men siden jeg kan kjøre coppermine PIII cpu på hovedkortet bestilte jeg SL4BS 1GHZ/133 256kb cache 1.7V. Har ikke peiling på om denne vil virke i hovedkortet. Men den kostet meg snaue 100kr inkl frakt. Skal bli artig å se.

 

Bestilte også 3stk 256mb pc133 sdram fra ebay for rundt 100kr. Har bare 1x512mb pc100 sdram ram pc'n nå. Skal finne ut om jeg kan har mere enn 3x256mb ram.

 

Hadde også en ny 80GB 7200rpm samsung harddisk liggende som ble montert. Den som stod i var en seagate 17.2GB m win xp home edition. Har nå lagt inn win xp pro sp3 på samsungen.

 

Og til dere som rister på hodet og lurer på hvorfor jeg gidder, vil jeg si at dette er en helt grei pc! Oppleves ikke som treig. Den vil såklart bli raskere med mere ram og processor. Har ikke hjerte til å kaste den. Og vil egentlig beholde denne selv isteden for å gi den bort til mormor :) Men tviler på at den blir brukt så mye av meg da..

 

Specs blir:

Cinet PPI-700 stasjonær pc.

Asus P2B rev. 1.12 med BIOS 1014.003

Pentium3 1.0GHZ/133 256kb cache (SL4BS)

768mb pc133 SDRAM

DVD-rom

SMC trådløst nettverkskort m antenne

3dfx Voodoo3 skjermkort.

Samsung 80GB 7200rpm harddisk (SP0812n)

Endret av A-Dawg
Lenke til kommentar
Skal selv bryte løs på eldre hardware dog med annet i hodet enn å lage en maskin for kontor.

 

Bra det er flere som holder liv i de gamle stasjonære. Lykke til med prosjektet ditt. Regner med du handler en del på ebay. Mye bra å få tak i der!

XP er smart å kjøre siden det utnytter minnet, men, siden du skal kjøre gamle spill må du vel holde deg til win98.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...