Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

En som står deg veldig nær har drept noen, tyster du?


  

306 stemmer

  1. 1. Ville du tystet om noen som står deg nær begikk et drap?

    • Ja, uansett hvem det var
      71
    • Ja, men ikke familie
      41
    • Nei
      96
    • Vet ikke
      98


Anbefalte innlegg

Det kan gjelde broren din, kompisen din eller en annen som står deg veldig nær har drept noen ved uhell eller med vilje, begått væpnet ran eller gjort noe annet alvorlig kriminelt, men nekter å melde seg. Kun du og han/hun som vet om det. Hva gjør du?

 

Jeg føler det er forskjell på familie og venner der.. Familie tror jeg at jeg aldri kunne tysta på, jeg vet ikke..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer litt an på lovbruddets art og offer og om vedkommende er helt god i toppen, men i utgangspunktet nei. Jeg ser ikke på det som min jobb å få vennene mine fengslet, men det er selvsagt grenser for hvor langt jeg ville strukket meg. Det beste ville være å forholde seg passiv i begge retninger: ikke aktivt tyste, ikke aktivt beskytte. Mer enn det synes jeg ikke h*n kunne forlangt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg ha lyst til å angi noen som står meg nær? Det er mennesker jeg verdsetter høyere enn andre mennesker. Om de havner i fengsel i 21 år ødelegger det livet deres. På en annen side kan offerets etterlatte få sitt liv ødelagt av å vite at morderen aldri blir tatt, men disse menneskene står meg ikke nær. Jeg verdsetter dem derfor mindre.

Lenke til kommentar
@ kloever:

 

Nei, jeg velger risikoen for å bli straffet ;p

 

Som jeg er mer enn villig til å ta hvis jeg føler at loven strider imot mitt verdigrunnlag :)

Støttes. Man tyster ikke på familie og venner, det er bare lavmål.

 

Men så mener jeg at ikke all drap er negativt.

Lenke til kommentar
Man kan ikke bli tvunget til å vitne mot nær familie, rettslig sett.

Mhm.

 

Selv om man har plikt til å møte som vitne, er det ikke sikkert man har plikt til å forklare seg. Det er mange unntak fra forklaringsplikten. Den som er gift med en som er part i en sivil sak, vedkommendes foreldre og barn og andre nærstående har ikke plikt til å forklare seg om det som er meddelt dem av parten. I straffesaker er tiltaltes nærmeste helt fritatt for plikt til å forklare seg. Både i sivile saker og i straffesaker kan vitner nekte å svare på spørsmål når svaret vil kunne utsette vitnet selv eller noen av vitnets nærmeste for straff eller tap av borgerlig aktelse.

 

http://www.paragrafen.no/?id=12

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...