Gå til innhold

Guide til programmer for bilderedigering


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg bruker FastStone (nevnt tidl. i tråden) til "first view" (altså fjerne de ubrukbare/dupletter).

 

Deretter benyttes Bibble5 til redigering av RAW's (samt eksport til JPG's av de som skal inn i "albumet").

 

(jeg tar nå kun bilder i RAW pga uendelig mye bedre muligheter for korrigering/redigering).

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Lightzone

 

Lightzone fra Lightcrafts ser ut til å være et unikt program i jungelen av programmer. Kanskje mest spesielt pga av det gjør om ethvert bilde til lineært 16-bit, og etter hver justering rekalkulerer det på nytt til et lineært 16-bit. I motsetning til de fleste andre som jobber med en ikke-lineær bitmap fil. Det andre er at curves and levels er erstattet med Zonefinder og Zonemapper som er basert på Ansel Adams Zone System. Dette gjør det veldig enkelt å finne de delene av bilde man ønsker siden man ser område i sanntid hele tiden, og ikke må tippe tallverdier fra 0-255.

 

I tillegg vil enhver justering bli lagt til som et lag, uten at man trenger å gå omveien med å opprette et nytt lag for hver gang, og disse kan man slå av og på, samt rearrangere rekkefølgen på under veis (ikke så langt unna slik Nikon Capture NX2 fungerer).

 

Nettsiden er dessverre lite informativ og inspirerende, men synes programmet er spennende, og verdt en prøvetur.

 

For Windows, Mac og Linux og koster 99$

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg skulle gjerne hatt slike programmer man kan skaffe på android market og appstore som pixlrmatic og magichour, der man kan trykke på ferdige effekter, har drevet med photoshop i 4-5 år men har nesten aldri fått til et bildet og sett bedre ut, bare drevet med mye klipping, limin, logoer, headers, sigger, wallpapers

 

Noen som vet om noen slike programmer på windows?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Noen som har testet ut Corel Aftershot Pro?

 

Trodde den skulle være en god del billigere enn Lightroom 4, men de koster omtrent det samme fra corel.no og adobe.no. 937,- for Aftershot Pro og 1087,- for Lightroom 4.

 

Hva gjør man da? :) Kjøper Aftershot Pro fra den amerikanske nettbutikken til Corel, for usle $75 (412 spenn) eller trør man til og kjøper Lightroom 4..?

Lenke til kommentar

Noen som har testet ut Corel Aftershot Pro?

Har vært bruker av programmet siden det het Bibble Pro. Det er på mange måter et meget godt proram. Men slik det ser ut nå, så er det en blindvei. Programmet har fortsatt mange bugs, selv etter å vært på markedet et år. Og det har ikke støtte for de nyeste kameraene som finnes der ute.

 

Så jeg har gått over til Lightroom ...

Lenke til kommentar

Ok, siden MooYak har vekket tråden opp fra de døde så kan jeg vel slenge på et par erfaringer siden sist:

 

XnViex: Når man browser i en bildemappe og kopierer et bilde (markerer det og trykker Ctrl+C) så er det faktisk filbanen til bildet som kopieres til utklippstavla i windows.

Meget kjekt om du skal velge et bilde å laste opp fra nettleseren.

 

Og så bare MÅ jeg nevne et program som gratis-program med funksjonalitet man vanligvis kun finner i dyre betal-programmer. Jeg tenker på Luminance HDR, som setter bilder - tatt med ulik utløsertid - sammen til ett HDR-bilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært bruker av programmet siden det het Bibble Pro. Det er på mange måter et meget godt proram. Men slik det ser ut nå, så er det en blindvei. Programmet har fortsatt mange bugs, selv etter å vært på markedet et år. Og det har ikke støtte for de nyeste kameraene som finnes der ute.

 

Så jeg har gått over til Lightroom ...

Mange takk. Skal ta en nærmere titt på Lightroom :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
ACDSee har vært den bildeorganisatoren jeg har brukt de siste 10-12 årene, og den er utmerket til sitt bruk. Om du bare vil se bildene uten å gjøre noe særlig med dem, har de en gratisversjon, men ellers må du betale. Da får du valget mellom ACDSee 16 til $45 som organiserer bilder og lar deg gjøre enkle redigeringer (cropping, brushes, lys etc) og ACDSee Pro 6 til $75 som lar deg redigere det meste, støtter RAW-filer og 64-bits prosessorer. Har et enkelt og lettkjennelig brukergrensesnitt osv.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg skulle gjerne hatt slike programmer man kan skaffe på android market og appstore som pixlrmatic og magichour, der man kan trykke på ferdige effekter, har drevet med photoshop i 4-5 år men har nesten aldri fått til et bildet og sett bedre ut, bare drevet med mye klipping, limin, logoer, headers, sigger, wallpapers

 

Noen som vet om noen slike programmer på windows?

 

 

dette kunne jeg også tenkt og skaffe meg! noen som vet om noe?

Endret av Rex_Rodney
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Liker og bruker FS image viuwer og har gjort det i noen år, glimrende program til det aller meste. Lett å se bilder, slette bilder, forbedre, crope, skalere, endre, tegne ja alt dette som man vanligvis vil gjøre med bilder. Viser også RAW formatet.

 

Photoshop krever jo nesten at man går på kurs for å bruke det skikkelig føler jeg og jeg mister motet så fort jeg blir eksponert for de enorme menyene, for ikke å snakke om "gjemte" spissfindigheter som finnes i slike store program. Som hobby fotograf ønsker man liksom ikke å betale mer for software enn for foto utstyret, og en del av disse "løsningene" er så overpriset at det holder...

 

Det bilde visnings programmet som fulgte med Canon kameraet mitt var i første omgang forvirrende, for der vistes ALLE bilder (og det er en del siden 2003...), men så fant jeg ut av det...

 

Vimp har jeg så vidt prøvd og kan ikke si noe om det, annet enn at det så greit ut da...

 

Er andre ting jeg mye heller bruker pengene mine på enn slike program, så jeg fortsetter vel med FS image viuwer tenker jeg... Syntes det er et greit program til det aller meste.. Men så er jeg ikke så avansert heller da :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...