Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi hjelp PH


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan kan jeg finne en ukjent konsentrasjon av H3O og OH- i f.eks H2O ved å ha PH-verdien.

Eks på oppgåve:

pH'en i et glass vann er 5,6. Finn [H3O] og [OH]

Jo, nå skal du se:

 

Du har sett i de postene over min at sammenhengen mellom konsentrasjonen til H30+ og pH er gitt ved:

pH = -log[H3O+]

 

Videre er sammenhengen mellom konsentrasjonen til [OH-] og [H3O+] gitt ved:

[H3O+] * [OH-] = 1 * 10^-14 (<--- 14 er max på pH-skalaen, ikke sant!)

 

Du har i din oppgave fått oppgitt pH. Da må vi gå andre veien. Du vil se at vi får:

5,6 = -log[H3O+]

 

Pointet her er jo å finne denne [H3O+]. Mikser du inn litt mattekunnskaper om logaritmer nå sammen med syrebasekunnskaper, så fikser du å sette opp stykket slik (blir som en ligning):

10^5,6 = 10 ^-log[H3O+]

10^log[H3O+] = 10^-5,6

 

 

[H3O+] = 10^-5,6

 

 

Nå har du, etter å ha funnet ut hva 10^-5,6 er, fått rede på [H3O+].

 

Så skal du finne [OH-]. Da setter du inn konsentrasjonen du fant over, inn i den ligningen der konsentrasjonen av OH- og H3O+ blir til sammen 1*10^-14 (som er konstant). Da vil du finne hva OH- er. Det finnes også en annen måte å gjøre denne på, men den orker jeg ikke å skrive ned nå. Spør hvis du eksklusivt lurer på den! ;)

 

 

Håper svaret mitt hjalp! :)

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...