Gå til innhold

Lekker plasma-TV fra Panasonic


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den kommer med finesser som blant annet trådløs HDMI og Internett-tilkobling,

Hvilken funksjonalitet er den i stand til å bruke via den koblingen?

Eksempler på hvilken funksjonalitet jeg kunne ønsket meg:

flash (youtube)

torrent (NRK netttv)

podcast/mp3 (NRK nettradio)

html, css, php m.m. (nettsider)

osv.

 

jeg viste ikke at plasma brukte mer strøm, ja da lærte jeg noe i dag også.
Plasma TV avgir også som regel mer varme noe som kommer godt med i vinterperioden i Norge :)

Det er to sider av samme sak. Begge deler måles i watt og det er det samme tallet. 100 watt elektrisk inn blir til 100 watt varme ut. (Lysenergi og lydenergi er neglisjerbart i denne sammenhengen)

 

Termodynamikkens første lov: Energi kan hverken oppstå eller forsvinne, bare skifte form.

Lenke til kommentar
Trådløs HDMI? Hva vil det si?

Slik jeg har forstått det, kommer TV-en med en egen boks for tilkobling av signalkilder. Her kobles dekoder, blu-ray, pc og det som måtte være aktuelt. Fra denne boksen overføres et trådløst hdmi-signal til selve skjermen. På denne måten slipper man rot med ledninger bak TV-en, det eneste som trengs er en strømkabel.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Termodynamikkens første lov: Energi kan hverken oppstå eller forsvinne, bare skifte form.

 

Dette blir litt offtopic, men det du sier der synes jeg er interessant. For, det vil tilsi at jeg kan like godt varme leiligheten med en TV som med en ovn? En own på 100watt er ikke mer effektiv enn en TV på 100watt?

Så det at enkelte ovner skal være bedre eller mer effekive enn andre, er også bare tull?

Lenke til kommentar

Vel, det spørs hva man mener med effektiv. Yter ovnen så og så mange watt, så gjør den det, men man kan jo snakke om effektiv oppvarming i den forstand at oppvarmingen gjøres på en slik måte at man trenger mindre faktisk effekt for å oppnå samme temperatur, evt. samme varmefølelse.

 

Man kan for øvrig godt varme opp boligen med bare lyspærer, om man ønsker det, men jeg tror ikke det er spesielt enkelt f.eks. på vinterstid. Det skal til noen watt å varme opp et hus eller en leilighet.

Lenke til kommentar

Det stemmer eunaas. Man kan varme opp leiligheta med x antall TVer. Man får like mye oppvarmingseffekt per krone (strømregning) med en TV som med en ovn.

 

Når de snakker om effektivitet på ovner så er den alltid ~100%. Men de lyver ikke når de sier at en ovn varmer opp raskere enn en annen. Det kan komme av at den ene er 500W mens den andre er 1500W. Det er også forskjell på hvordan varmen spres i rommet. Panelovner og stående ovner slipper varmlufta raskt opp til taket. Man kan derfor få et temperaturskille i rommet der det er kalt ved gulvet og varmt ved taket. Det er ikke bra fordi man ofte får hodepine og kalde tær av sånt. Temperaturen ved taket blir for høy og ved gulvet for lav. Varmepumper, ventilasjonsanlegg og varmegulv gir en mye mer uniform fordeling av temperatur i rommet. Omtrent samme temperatur ved taket som ved gulvet. Det er mye mer behagelig.

 

CAT-Scan: Såkalte passivhus er beregnet for å klare seg uten ovner. Dvs. kun bli oppvarmet av TV, lyspærer, komfyr, PCer osv. Slike hus har vanligvis 40cm isolasjon og er veldig lufttette. Regjeringa mener at alle hus bygd etter ca 2020 bør være passivhus.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...