Gå til innhold

Hvorfor døde pixler?


OV-103

Anbefalte innlegg

Etter det jeg har forstått så er grunnen til at døde pixler er akseptert hos produsenter at det er vanskelig å garantere at alle transistorene i skjermen fungerer (mulig jeg er på villspor). En 17? LCD har vel vanligvis en oppløsning på 1024*768 og da blir det jo 2.359.296 ((1024*768)*3)transistorer som alle må fungere. Men f.eks. GeForce FX har vel rundt 125 millioner transistorer (hvis jeg husker riktig), og der må jo alle fungere. Så hvorfor er det da så vrient å lage transistorene i LCD skjermer? Lages de på en spesiell og vrien måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig å lage lcd skjermer som er helt feilfrie men det koster da mye mere enn di som lages per dags dato. Og ja det er mulig å få kjøpt garantert feilfrie skjermer.

 

Inntil teknologien utvikles sånn at det blir økonomisk å lage dem nesten feilfrie vil vi fortsatt få skjermer med 1 eller flere døde pixler...

 

Men når man skal kjøpe en lcd skjerm så kan det være like godt å få sett den skjermen man skal kjøpe i bruk og be butikken ha den på en dag eller to sånn for sikkerhets skyld. På denne måten finner du fort ut om det finnes problemer med den.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at det er forskjellige klasser. Men jeg tenkte bare at siden CPU'er og GPU'er lages relativt billig med et MYE større antall transistorer som må være feilfrie. Så burde det vel teoretisk sett ikke være så vrient å garrantere ca. 3 millioner av dem uten et stort pris hopp.

Lenke til kommentar

Slik jeg oppfatter dette: En GPU er en liten brikke, som lages i hundretall på hver silikonskive. En LCD er en stor glassplate, det blir kanskje 4 stk per fabrikert plate. Det blir dermed vesentlig dyrere å få fram en perfekt skjerm enn en perfekt brikke. Dessuten er teknologien for brikkeproduksjon mye eldre og mer perfeksjonert enn teknologien for LCD produksjon.

Lenke til kommentar
Slik jeg oppfatter dette: En GPU er en liten brikke, som lages i hundretall på hver silikonskive. En LCD er en stor glassplate, det blir kanskje 4 stk per fabrikert plate. Det blir dermed vesentlig dyrere å få fram en perfekt skjerm enn en perfekt brikke. Dessuten er teknologien for brikkeproduksjon mye eldre og mer perfeksjonert enn teknologien for LCD produksjon.

 

Takker, det var forklaringa jeg var ute etter. :p

Lenke til kommentar
Men jeg tenkte bare at siden CPU'er og GPU'er lages relativt billig med et MYE større antall transistorer som må være feilfrie. Så burde det vel teoretisk sett ikke være så vrient å garrantere ca. 3 millioner av dem uten et stort pris hopp.

 

Nå er det vel et ganske stort antall CPU/GPU'er som skrotes når de kommer fra produksjon og dermed aldri kommer på merkedet.

 

Det er vel også rett og slett enklere å teste en CPU/GPU for feil enn en skjerm vil jeg tro - enten så klarer den å kjøre 'testprogrammet' eller ikke mens en skjerm jo faktisk 'virker' selv om en pixel eller to ikke virker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...