Gå til innhold

Bytte LCD skjermen på en Canon 400D


Anbefalte innlegg

Klarte nylig å ødlegge LCD skjermen min på kamera mitt. En Canon 400D. Bare selvr LCD skejrmen som er ødelagt, mens resten ser ut til å fungere greit.

 

To fotobutikker jeg spurte sa det ville koste 2-3000 kr å fikse. Fikk høre fra en kamerat at han kunne ordne en ny LCD til 600 kr. Har også sett de på ebay til 300-400 kr. Det jeg lurer på er det noen som har noen erfaring med å bytte LCD skjerm på kamera (helst en Canon 400D)?

 

Har en anelse om at det ikke er det mest kompliserte, men vil ikke egentlig åpne kamera før jeg vet om det er en relativt enkel prosess? Kommer nok til å gå for denne løsningen, da alternativet egentlig blir et nytt kamerahus i steden for reprasjon for samme prisen, men ville vært fint om jeg kunne høre om noen hadde kunnskap om dette for å betrygge meg litt:) Drømmen er en step by step youtube video av dette, men holder med en erfaring eller to:=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nettopp fått prisoverslag fra verkstedet vårt som gjelder samme sak, der prisen ble oppgitt til mellom 1500 og 2000.

(Du bor vel ikke tilfeldigvis i Stavanger og har vært innom JP med kamera..?)

 

Personlig hadde jeg aldri tatt sjangsen på å bytte lcd skjerm på slr selv... er nok litt vanskeligere enn du tror.

Lenke til kommentar

Å begynne å koble, skifte og lodde på noe så utrolig kompakt elektronikk tror jeg jeg aldri ville ha gjort, uansett kunnskapsnivå. Er heller bedre å sende den inn til forhandler å betale de 2000, enn å risikere for kameraet. Garantien forsvinner også med en gang du åpner kameraet.

Lenke til kommentar

Sier kjør på jeg, men forbehold hvor fingernem du er da.

 

Har selv demontert k110d min og satt inn internt ir filter, var i så fall ingen heksekunst for meg og det er uten noen form for elektronik bakgrunn.

Og komme til selve skjermen på pentaxen var i så fall en veldig smal sak.

Var egentlig kun og ta huset fra hverandre, for alt av komponenter satt ennå fast i ramma, da jeg kom til lcd skjermen.

 

 

Skru av dekslet, ser det greit ut fortsett, blir du nervøs stopp..

Endret av Itw
Lenke til kommentar
Har aldri byttet skjerm på et kamera, men har forsøkt på en mobiltelefon og det var ikke spesielt vanskelig. Hvis du sjekker denne linken fra ebay, kan du se at det ikke er snakk om lodding. Skjermen bruker en flat kabel som passer i en kontakt, som de fleste andre slike små lcd skjermer.

 

http://cgi.ebay.com/Canon-EOS-400D-REPLACE...219133005r12476

Det er langt flere skruer og holde styr på i et kamera. Mener og huske at det er enten 5 eller 6 forskjellige typer skruer i et 400D.

Lenke til kommentar
Har aldri byttet skjerm på et kamera, men har forsøkt på en mobiltelefon og det var ikke spesielt vanskelig. Hvis du sjekker denne linken fra ebay, kan du se at det ikke er snakk om lodding. Skjermen bruker en flat kabel som passer i en kontakt, som de fleste andre slike små lcd skjermer.

 

http://cgi.ebay.com/Canon-EOS-400D-REPLACE...219133005r12476

Det er langt flere skruer og holde styr på i et kamera. Mener og huske at det er enten 5 eller 6 forskjellige typer skruer i et 400D.

Ah, så bare for meg en hel jungel med små ledninger og en avansert festemetode for lcd skjermen.

Lenke til kommentar

Skjermen er helt knust ja, og bare helt hvitt, med litt lilla her og der. Men tenker jeg åpner kamera og kikker. Bare ikke kommet så langt ennå. Ser som sagt ut i fra ebay, at det er en kabel kobling ja. Og har en del bekjente som jobber på NTNU som har litt mer kunnskap enn meg om elektronikk, som sikkert kan hjelpe litt. Skal si hvordan det går, i tillfelle noen andre er så uheldig.

Lenke til kommentar

En kamerat av meg fjernet en pålimt beskyttelsefilm på skjermen til 400D'en han har.

Det han opplevde var at skjermen fulgte med ut litt på den ene siden,var bare og trykke den på plass igjen.

Den ble ikke tatt ut så mye at festemåten kunne sees,men kan hende den er limt eller har noen form for klips.

 

Da skjermen din er ødelagt skader det ikke og prøve forsiktig å lirke den løs uten og åpne kameraet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...