Gå til innhold

Neon enkle bokføringsspørsmål


Anbefalte innlegg

Hei! Og takker for all tidligere hjelp :)

 

Har noen få enkle bokføringsspørsmål, er som følger:

 

 

1. Kom til skade for å betale mat på matvarebutikk for 300 kroner med bedriftskortet. Hva og hvordan skal jeg ordne denne glippen i forhold til regnskapsføringen? Er rimelig rådløs!

 

2. Trenger en stadfesting. Kapital som jeg overfører fra min private lønnskonto som allerede er skattet av, trenger vel ikke skattes av en gang til etter at jeg har overført dem til bedriftskontoen?

 

3. Telefonnummeret jeg bruker i næringen, er registrert på meg privat. Kan telefonutgifter likevel føres? Bruker en adskilt telefon med adskilt telefonnummer til næring og privat. Eller må jeg ha et såkalt bedriftsabbonnemang for å kunne utgiftsføre?

 

4. I mine oppdrag har jeg en del kjøring ut på oppdragene mine, og dette medfører en del vanlige utgifter. Kan noe av dette utgiftsføres, eller må jeg ha en egen firmabil?

 

5. Har også hjemmekontor. Hva forskjellige saker kan utgiftsføres her?

 

6. Om jeg får overskudd i næringen. Hvor mye skal jeg skatte? Er dette forskjellig, eller er det faste satser i enmannsforetak?

 

7. Jeg kjøper inn utstyr og verktøy kontinuerlig som inntektene kommer inn, med andre ord ligger jeg omtrent konstant på 0,- i balanse. Som jeg da har forstått, så trenger jeg ikke skatte noe så lenge jeg har like utgifter som inntekter?

 

 

Takker så mye for svar! Er et kjempeflott tiltak med egen bedriftsøkonomikategori! Mye kunnskap ute å går her :)

Endret av HaugenMS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Dette bokføres som privat uttak. D2061 eller 2060, K1920.

 

3. Ja, men du bør endre navnet til firmanavnet ditt. Alt kan kostnadsføres, men så tilbakefører du en sats for privat bruk. Bunnfradraget er på kr 1000. Gjelder det ett abonnement tilbakefører du kr 4000 mot private telefonkostnadet kto 2068, to eller flere abonnement kr 6000. Merk at mva også skal tilbakeføres da.

 

4. Du må skrive kjørebok og kostnadsfører kilometrene du har kjørt.

 

5. Med hjemmekontor menes eget/egne rom i hjemmet som utelukkende benyttes i eierens/ektefellens inntektserverv, f.eks. arbeidsrom i lønnet erverv, legekontor, frisørsalong, lager mv. Kombinert bruk av et rom i boligen til arbeidsrom og f.eks. stue eller soverom, kommer ikke under reglene for hjemmekontor. Slik kombinert bruk gir ikke rett til fradrag.

 

7. Du skatter kun om du har et overskudd.

Lenke til kommentar

1: Debet 2061 "uttak kontanter til privat", kredit bedriftens bankkonto (1920?). I praksis akkurat det samme som når du overfører penger fra bedriftskonto til egen privat bankkonto, bare at det er mindre beløp og vanskeligere å holde kontroll på om man gjør mange slike privattransaksjoner på bedriftskortet...

 

2: Regnskapsføres ca. omvendt av eksempel 1: Debet bankkonto, kredit 2055 (innskudd kontanter fra privat). På samme måte som uttak til privat i eksempel 1 ikke regnes som en fradragsberettiget utgift, så regnes ikke dette som inntekt i foretaksregnskapet, og blir da ikke beskattet.

 

3: Ikke noe problem å utgiftsføre telefoniutgifter uten bedriftsabonnement. Følg samme sjablongregelen som for lønnsmottakere: første 1000 kr er skattefrie (kan fradragsføres), neste 4000 skal beskattes, utgifter over det igjen er skattefrie og kan fradragsføres. I praksis er det enklest å utgiftsføre alle telefon-utgiftene, og betale dem fra bedriftskonto, for å deretter ved årsoppgjøret føre de 4000 skattepliktige som et "uttak av tjenester til privat" (debet: 2068 "telefon privat" og kredit 6900 "Telefon mm"). Om du også har utgiftsført f.eks. bredbånd (mer enn en elektronisk kommunikasjonstjeneste), så er beløpet det skal betales skatt av 6000kr i stedet for 4000.

 

4: Før kjørebok og trekk fra 3,50kr/km+bompenger/ferger/parkering. Om du kjører mer enn 6000 km i jobben, så må bilen lignes som yrkesbil.

 

5: Konvolutter, frimerker, penner, papir, post-it-lapper etc småting kan i praksis utgiftsføres i sin helhet, lar seg ikke gjøre å etterprøve hvor de er brukt uansett. Datautstyr skal egentlig fordeles i forhold til hvor mye det brukes til jobb/privat, men i praksis deles det oftest 50/50 mellom privat og næring. Kontormøbler og stol etc. tror jeg du bare får utgiftsført om du har et eget rom som bare brukes til hjemmekontor.

 

6: Enkeltmannsforetaket som sådant betaler ikke skatt, men resultatet der føres opp på selvangivelsen (under post 2.7 næringsinntekter) og kommer i tillegg til dine andre inntekter. Med andre ord; det blir akkurat som for vanlige lønnsmottakere, med toppskatt på de samme innslagspunktene.

 

7: Driver du uten overskudd, så skal du heller ikke betale skatt, nei, se spørsmålet over. Men alt av ligningsskjema må selvsagt fylles ut likevel.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...