Gå til innhold

Hjelp til valg av Olympus kamera


Anbefalte innlegg

Jøss. Det var et E-3 uten objektiv og en E-420 uten objektiv der da jeg var der. Også masse Zuiko-optikk på hylla under.. Kanskje de leser diskusjon.no? ;)

 

De kan ha vært tatt med på bakrommet til støvtørk eller noe sånt kanskje :)

 

Mer gledelig var det å se Olympus-skapet på fotovideo samme dag. Der var 300/2.8, 150/2, 35-100/2 og 90-250/2.8, mener jeg.

 

JP byporten hadde forøvrig både E-520-evolution-kampanje og E-420 Komachi-kampanje fremme da, så fullstendig mangel på tilstedeværelse var det ikke.

 

Forøvrig håper jeg virkelig at de forskjellige leverandørene og forhandlerne er flinke på å følge med på forum. Det må jo være den beste-enkleste måten å komme i kontakt med kundene sine på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg har bestemmt meg, Tror det er høy sannsynlighet for E-3 gitt.

 

Men noen som kan redde økonomien min med å komme med ett par fornuftige grunner til å ikke kjøpe E3 og heller vente på E620:-D

 

Har egentlig ikke bruk for noe så gedigent og avansert som E3 men må jo nevnes at jeg har kyssesyken med 3 uker sykemelding til å begynne med. så det er jo litt synd på meg, samtidig som E3 ligger fantastisk godt i Hånden min og har en vannvittig bra pris.

Endret av Martyrium
Lenke til kommentar
E-3 = stort, avansert, tåler masse juling, størst søker.

E-620 = lite, kanskje ikke like godt grep for deg, avansert, tåler litt juling, litt mindre søker.

 

Synes du værtetting, bedre byggekvalitet og større søker er verdt ca 4000 kroner?

 

I utgangspunktet nei, Men med reduseret pris på hus (9999), Kombinert med Kampanjen fra Olympus så har jo du en reel pris på huset på 5000. Spesielt med tanke på at jeg godt kunne tenkt meg 9-18\50 mm macro.

Endret av Martyrium
Lenke til kommentar
I utgangspunktet nei, Men med reduseret pris på hus (9999), Kombinert med Kampanjen fra Olympus så har jo du en reel pris på huset på 5000. Spesielt med tanke på at jeg godt kunne tenkt meg 9-18\50 mm macro.

 

Godt poeng!

 

Så - la oss tenke litt. 14-54 + 9-18 er en god kombinasjon. Men med 12-60 så er behovet for de siste 3 mm ikke så stort. Disclaimer: Kjøpte 12-60 istedet for 11-22. Og med 12-60 så er behovet for 50mm'ern litt mindre - du får pen(ere?) bokeh og veldig god nærgrense med 12-60'ern. Men såklart større dybdeskarphet..

 

Så da kan du istedet velge FL-50R - en bra blitz er absolutt ikke til å forakte!

 

 

.. men samtidig, siden du har K10D, så har du allerede en værtett, litt stor tøffing av et kamera. Da virker E-620 som et bra alternativ med mindre overlap..

Lenke til kommentar
.. men samtidig, siden du har K10D, så har du allerede en værtett, litt stor tøffing av et kamera. Da virker E-620 som et bra alternativ med mindre overlap..

Men så er det vel helst til telefotografering at vertetting er nødvendig. Det er vel som regel lite bruk for teleoptikk innomhus...

Lenke til kommentar
Da er E-3 i hus, og det er tid for neste valg ut frå kampanjelista til Olympus. Står mellom 9-18mm og FL-50R. Heller mest mot blitsen. Har FL-36, men blir aldri heilt komfortabel med treig ladetid mellom kvart bilde.

 

Grattis.

Ang FL-36: Ladetid er veldig avhengig av batteritype. Nye Sanyo Eneloops er 50% raskere enn Clas Ohlson sine GP powerbank, som igjen er _mye_ raskere enn gule IKEA engangs.

 

Batteriets indre motstand bestemmer hvor mye strøm som trekkes under lading av blits. Høy kapasitet kan innebære lavere max strømtrekk( = økt ladetid for hver blitsfyring).

 

Setter du ISO 400 på kamera og nyoppladete Eneloops får du med FL-36 ca 1.5sek mellom hvert bilde. GP powerbank nærmere 3, IKEA >5 sekunder mellom hver fyring.

 

Blits med fire batterier bør halvere disse tallene, om ting skalerer likt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er ikk'no stress aa kjoere E-3 paa ISO400, f/4 og 1/60s, og kjoere litt paa 5fps med friske og raske vanlige AA-batterier i en FL-50R.

 

:)

 

Grattis, forresten. ;)

Takk.

Det vart FL-50R, kom rett før påske, direkte frå Tyskland. Så langt er eg svært fornøgd. Den gjer akkurat det eg vil når eg vil. På plussida kan ein også notere at det følgde med både diffuser og reflektor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...