Gå til innhold

Hjelp til valg av Olympus kamera


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har bestemt meg for å kjøpe nytt kamera. i dag bruker jeg Pentax k10 og kommer til og beholde det sammen med en del pancake objektiver. er storfornøyd med Pentax, bortsett fra lite utvalg i objektiver i den lange teleenden.

Jeg digger Olympus kameraene og valget står mellom e-3 og e-30. Jeg har også vurdert det nye e-620, der er jo størrelse og vekt eit pluss. pris har ingen betydning for valget så der står jeg fritt. Ved kjøp av e-3 har Olympus en kampanje ut mars der man får diverse utstyr med på kjøpet, velg mellom blitser eller objektiv til ca 5000 kr. Er det noen som kan gi med noen tips/brukererfaringer vedr Olympus så setter jeg stor pris på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det virker som ønsket er mer tele p.g.a. utvalget til Pentax.

Hvis pris ikke har noe betydning? E-3 og noen av de som er øverst i denne listen ;)

Stemmer det NorthPentax. Jeg skal bruke Olympusen primert med telezom. det blir mest sansynleg kjøp av ein 50-200/2,8-3,5 Zuiko Digital ED SWD. Pentaxen beholder jeg sammen med de fleste objektivene men kommer til å selge Pentax FA*200mm/F2,8 da olympusen vil erstatte denne.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så inne i Pentax-objektivene, men er det noe gæli som ikke er riktig med 60-250/4? Ser jo feiende flott ut i mine øyne. Den er jo veldig 50-200-konkurrent.

 

Edit: E3 med gratis 50/2 er jammen fin deal. Blir nesten 450D-pris på huset da :)

Endret av Cax
Lenke til kommentar
Hei, jeg har bestemt meg for å kjøpe nytt kamera. i dag bruker jeg Pentax k10 og kommer til og beholde det sammen med en del pancake objektiver. er storfornøyd med Pentax, bortsett fra lite utvalg i objektiver i den lange teleenden.

Jeg digger Olympus kameraene og valget står mellom e-3 og e-30. Jeg har også vurdert det nye e-620, der er jo størrelse og vekt eit pluss. pris har ingen betydning for valget så der står jeg fritt. Ved kjøp av e-3 har Olympus en kampanje ut mars der man får diverse utstyr med på kjøpet, velg mellom blitser eller objektiv til ca 5000 kr. Er det noen som kan gi med noen tips/brukererfaringer vedr Olympus så setter jeg stor pris på det.

 

Hei.

 

Har e-3 selv, og har aldri tatt i en e-30. Men jeg mener å ha fått med meg de fleste forskjellene:

 

Fordel e:30

 

Lettere

Litt mindre

Elektronisk Water

Bedre ang "banding" på høy ISO (Om bildekvaliteten ellers er bedre diskuteres)

Endel småforbedringer i Firmware (Som e-3 burde fått etter min mening), fx både høy og lavlys blinking på samme skjerm, Vertikal panning mode (IS 3). Noe snedigere ang preview modes etc.

Lister IKKE opp art mode filtrene som etter min mening er bare tøys, eller bildeformatene som er ren (irreversibel) crop'ing.

Bedre AF (CDAF og ansiktsgjenjkenning) i liveview med enkelte linser (objektiver).

 

Fordel e-3:

Vesentlig bedre optisk søker. (Større og lysere)

Værtett (Alle Oly's pro og top pro linser er værtette)

Metallhus som virkelig tåler juling.

Billigere !? (I kampanjeperioden)

 

For meg er valget veldig enkelt.Dersom jeg vil ha noe lettere enn e-3 og er villig til å ofre værtetting og søkerkvalitet, så er det like greit å hoppe til e-620. E-30 er etter min mening altfor dyr i forhold til resten av e-serien, og særlig i forhold til e-3. Har så lenge jeg har hatt e-3 også hatt enten e-510/e-520/Panasonic G1. Disse blir nesten uten unntak liggende hjemme selv om det er fint vær. De eneste unntakene er dersom jeg drar på typiske storbyturer. Da gidder jeg ikke drasse med meg e-3

 

Dersom du lander på e-30 , så bør du sørge for å kjøpe den i en butikk der du kan inspisere søkeren på akkurat ditt kamera. Det har vært endel tull med disse. Surt å måtte sende et nytt kamera i retur.

 

Velkommen i klubben (Og om du skulle føle trang til å kvitte deg med k10d'en så er jeg på jakt etter en billig slik en til bruk med adaptall linsene mine)

 

EDIT:

 

Glemte en viktig fordel e30. Individuell fokuskompansering for en stabel (30?) linser.

Dersom man får bruk for dette må det jo være selve tingen i stedet for å sende kamera/linse inn til justering. Selv har jeg det meste av olympus objektivene på denne siden av en bra bruktbil i pris, og har enda ikke hatt behov for slik justering. (Men at de kommer med det betyr vel at det er et reelt problem.)

 

M.v.h.

Goffen

Endret av goffen
Lenke til kommentar

For underteikna er tida snart moden for eit nytt kamerahus. E-1 har gjort jobben i nokre år, og siste tre mnd E-520. Du har mange gode poeng, goffen, og eg ser sjølv på E-3 som mest aktuell samanlikna med E-30. Større søkar er i seg sjølv nesten eit godt nok moment. Kai Thon hos Digit har likevel ein annan konklusjon i testen av E-30:

 

"For egen del syns jeg Olympus E-30 totalt sett er et bedre kamera enn E-3. Lavere vekt og mål harmonerer bedre med Olympus' kompakte objektiver, bildeoppløsningen i E-30 er høyere og bildekvaliteten et hår bedre (forutsatt samme objektiv), pluss at E-30 har fått nye egenskaper som oppveier for den marginalt reduserte byggekvaliteten. Jeg ville heller brukt de sparte pengene som bidrag til ekstrautstyr som batterigrep, ekstern trådløs blitz og flere originale objektiver."

 

Med kampanjen til Olympus kan ein få E-3 ned mot 6500,-, om ein f.eks. velger å selge valgt objekt.

Lenke til kommentar

50-200 er utvilsomt et godt valg dersom man vil ha mer tele. Har selv 50-200 nonSWD, og SWD-versjonen er uten unntak like god eller bedre, selv om solblenderen er litt bred (kan bli værre å få ned i mindre bagger).

 

Jeg er uenig i at E-30 er et bedre kamera. E-3 veier litt, men ikke mer enn at det er vekt du merker lite til, jevnt over. Vektsparingen til E-30 er ikke enorm, og E-30 kan med fordel også fraktes i bag, siden det ikke er værtettet. For min egen del har værtettingen på E-3 ført til at jeg bare slenger det over skuldren uten bag nesten uansett vær.

 

I tillegg er det ikke husene som gjør E-serien mer kompakt og lettere, det er det faktisk optikken som gjør. 50-200 vs. 100-400L, eller Nikkor 200-400, f.eks.

Lenke til kommentar

Japanfoto kjører E3 huset til 9999, da kjører de for øyeblikket samme pris på E3 og E30.

 

E3 blir jo ett særedeles godt kjøp med tanke på kampanjen til Olympus også. Kjøp en E3 og velg mellom 50 mm macro, 9-18, 25mm pancake fl36 og slingshot bag, FL50r eller Ringflash eventuelt et cashback på 1700 (ja det er lønnsomt......)

Lenke til kommentar
Japanfoto kjører E3 huset til 9999, da kjører de for øyeblikket samme pris på E3 og E30.

 

E3 blir jo ett særedeles godt kjøp med tanke på kampanjen til Olympus også. Kjøp en E3 og velg mellom 50 mm macro, 9-18, 25mm pancake fl36 og slingshot bag, FL50r eller Ringflash eventuelt et cashback på 1700 (ja det er lønnsomt......)

Jepp, har sett det, og det tar snart nattesøvnen frå meg.

Lenke til kommentar

Sliter virkelig angående den dealen nå. Har egentlig ikke behov for værtettning, og hadde planer om å vente på e620... Men den dealen til JP nå den fristet veldig.

 

Noen som vet om denne prisen er ny fast pris eller ett begrenset tilbud? evt hvor lenge dette tilbudet varer.

 

Har kyssesyken så har god tid til å gruble:-D E3 eller E620 mmm:-D, Fristet med E-3 og 9-18 gitt.

Lenke til kommentar
Og det er ikke noe surr med at JP selger egenimportert så dealen ikke gjelder om man kjøper der?
Nei, det er norsk flagg på den, så det er hentet fra Olympus Norge...

 

Etter å ha gitt avslag på å oppgradere fra LX2 til LX3 spørs det om ikke privatøkonomen hadde blitt forbannet over et nytt kamera. Hun er for slu til at jeg kan bytte ut uten at hun legger merke til det også tror jeg. E-620 er nok lettere å slippe unna med.

Lenke til kommentar
Og det er ikke noe surr med at JP selger egenimportert så dealen ikke gjelder om man kjøper der?
Nei, det er norsk flagg på den, så det er hentet fra Olympus Norge...

 

Jeg strena innom JP på byporten for å se på E-3. Men jaggu hadde den ikke ladet batteri. Det sparte meg for 10 laken i et svakt øyeblikk.. Men hvorfor gå i butikken når man ikke kan prøve kameraet?

Lenke til kommentar
Jeg strena innom JP på byporten for å se på E-3. Men jaggu hadde den ikke ladet batteri. Det sparte meg for 10 laken i et svakt øyeblikk.. Men hvorfor gå i butikken når man ikke kan prøve kameraet?
Jeg vil gjette på at batteriet var til lading... :-) JP-butikkene skal ha strøm til kameraene, men det er klart at de også må lade batteriene fra tid til annen.
Lenke til kommentar
Jeg strena innom JP på byporten for å se på E-3. Men jaggu hadde den ikke ladet batteri. Det sparte meg for 10 laken i et svakt øyeblikk.. Men hvorfor gå i butikken når man ikke kan prøve kameraet?

 

Jeg var innom JP på byporten her nettopp (med venninne som kjøpte "skinn-bekledningen" til E-420 :D ), og da var Olympus-hyllen fullstendig tømt, kanskje med unntak av et hus som sto der uten objektiv. Da ble jeg litt skeptisk må jeg innrømme. Spørs om ikke Olympus må være litt påpasselige angående hylleplass i butikker, men det krever ressurser fra dem såklart.

Lenke til kommentar
Jeg strena innom JP på byporten for å se på E-3. Men jaggu hadde den ikke ladet batteri. Det sparte meg for 10 laken i et svakt øyeblikk.. Men hvorfor gå i butikken når man ikke kan prøve kameraet?

 

Jeg var innom JP på byporten her nettopp (med venninne som kjøpte "skinn-bekledningen" til E-420 :D ), og da var Olympus-hyllen fullstendig tømt, kanskje med unntak av et hus som sto der uten objektiv. Da ble jeg litt skeptisk må jeg innrømme. Spørs om ikke Olympus må være litt påpasselige angående hylleplass i butikker, men det krever ressurser fra dem såklart.

 

Jøss. Det var et E-3 uten objektiv og en E-420 uten objektiv der da jeg var der. Også masse Zuiko-optikk på hylla under.. Kanskje de leser diskusjon.no? ;)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...