Gå til innhold

Blitz til Olympus 520


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå som objektivet er i boks, har jeg begynt å titte på blitz til min Olympus 520. Hva er forskjellene på 36 og 50? Har forstått at r en tilsier at den kan styres trådløst. Ser jo at det er stor prisforskjell på blitzene. Forsvarer prisforskjellen kvaliteten? Håper dere har noen gode tips og råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er forskjellene på 36 og 50?

 

De to store forskjellene utenom størresle og pris er ledetall (altså hvor kraftig blitsen er) og hvor raskt blitsen lader. FL36 bruker kun 2 AA-batterier og lader betydelig saktere enn FL50 som bruker 4 AA-batterier.

 

Jeg har FL36 og er godt fornøyd med den. Jeg savner sjelden kraftigere blits, men det er av og til jeg kunne ønsket meg raskere ladetid. (Jeg har sett noen som laget til en ekstern batteripakke for å få raskere lading. Tror jeg skal prøve det en gang).

 

Trygve

Lenke til kommentar
Hei!

 

Nå som objektivet er i boks, har jeg begynt å titte på blitz til min Olympus 520. Hva er forskjellene på 36 og 50? Har forstått at r en tilsier at den kan styres trådløst. Ser jo at det er stor prisforskjell på blitzene. Forsvarer prisforskjellen kvaliteten? Håper dere har noen gode tips og råd!

 

 

Kvaliteten og funksjonaliteten tror jeg er i stor grad den samme, men 50 er som tallet tilsier en del kraftigere og større, og rommer derfor flere batterier, som gjør at den lader seg opp igjen etter en full utladning fortere. Jeg har E-520 og FL36R, og jeg synes de passer godt sammen. Jeg har sjelden det store hastverket, og jeg foretrekker å bruke blits sammen med et lyssterkt objektiv, så jeg har ikke opplevd oppladningstiden som problematisk annet enn når batteriene begynner å bli slappe. Det går også an å bruke mer fancy CR-V3-batterier dersom man trenger det (men oppladbare CR-V3 fungerer visst ikke).

 

Edit: jeg var litt sen der ser jeg

Endret av Cax
Lenke til kommentar

Hvis du vil undersøge resten af markedet, så laver Metz også blitz til Olympus - lidt mere lys til ca. samme pris.

 

Bortset fra det er jeg selv meget tilfreds med min FL-36. Men den er da adskillige sekunder om at blive ladet op efter et skud.

Jeg bruger den ikke så ofte, da jeg tager en del billeder under forhold hvor brug af blitz er uønsket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...