Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Idiotisk oppsett av heldagsprøve i matematikk, hvordan øve?


Anbefalte innlegg

Jeg får starte med å si at jeg går i 2 klasse på videregående skole og har realfagsmatte, altså R-matte. Klassen min skal ha heldagsprøve i matematikk, 14 Mars, og vi får blant annet ha med MATTEBOKA som hjelpemiddel.

 

Regner med at noen har erfaringer med prøver som dette og håper dere kan svare meg!

 

- Er det liten sannsynlighet for at vi får oppgaver som boka gir direkte svar på?

- Burde jeg løse oppgaver som IKKE likner på eksemplene gitt i boka?

- Hvordan øvde du før en liknende prøve og hva fikk du som karakter?

 

Takk på forhånd, haster!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg får starte med å si at jeg går i 2 klasse på videregående skole og har realfagsmatte, altså R-matte. Klassen min skal ha heldagsprøve i matematikk, 14 Mars, og vi får blant annet ha med MATTEBOKA som hjelpemiddel.

 

Regner med at noen har erfaringer med prøver som dette og håper dere kan svare meg!

 

- Er det liten sannsynlighet for at vi får oppgaver som boka gir direkte svar på?

- Burde jeg løse oppgaver som IKKE likner på eksemplene gitt i boka?

- Hvordan øvde du før en liknende prøve og hva fikk du som karakter?

 

Takk på forhånd, haster!

 

Er nesten umulig å svare på, siden det er opp til læreren din hvordan han løser det. Vår lærer ga oss en prøve som fulgte samme opplegg som eksamen (2 timer uten hjelpemidler, kun skrivesaker og linjal/passer, 3 timer med alle hjelpemidler). Vanskelighetsgraden på oppgavene var dog mye enklere enn på eksamen, men vi fikk beskjed om å øve oss på gamle eksamensoppgaver på forhånd, og det var det vi gjorde.

 

I vårt tilfelle (både når det kom til vanlige prøver og heldags) hjalp det ikke å pugge på eksemplene, for læreren vår ga som regel oppgaver som lignet veldig lite på eksemplene (og på de vanlige var de også ganske vanskelige). Hvis du ser på tidligere eksamener vil du se hva det kan gå (se eksamensoppgaver.org).

 

Hvis læreren din er oppegående bør han jo ikke akkurat gi dere oppgaver der dere finner svaret direkte i boka.

 

Da jeg øvde gjorde jeg det som sagt ved å løse gamle eksamensoppgaver, og ved å gjøre de blandete oppgavene i oppgaveboka (læreren mente disse var mest reelle i forhold til prøver og eksamener, da det ikke er så åpenbart hvilken metode du skal bruke). Brukte en del timer på dette, og skrev så klart egen regelbok (eneste lovlige hjelpemiddel under muntlig eksamen), slik at jeg kunne huske noen av formlene (til den delen uten hjelpemidler).

 

Som sagt vanskelig å si hva DIN lærer vil gjøre, og jeg synes det er snodig om dere får bruke boka under hele prøven, siden eksamen ikke er lagt opp slik... Men lykke til:)

Lenke til kommentar
Jeg får starte med å si at jeg går i 2 klasse på videregående skole og har realfagsmatte, altså R-matte. Klassen min skal ha heldagsprøve i matematikk, 14 Mars, og vi får blant annet ha med MATTEBOKA som hjelpemiddel.

 

Regner med at noen har erfaringer med prøver som dette og håper dere kan svare meg!

 

- Er det liten sannsynlighet for at vi får oppgaver som boka gir direkte svar på?

- Burde jeg løse oppgaver som IKKE likner på eksemplene gitt i boka?

- Hvordan øvde du før en liknende prøve og hva fikk du som karakter?

 

Takk på forhånd, haster!

Å ha matteboka som hjelpemiddel er ikke idiotisk. Det er nok for å forberede dere på eksamen, hvor man har to deler. Én del hvor man ikke har noen hjelpemidler, og én del hvor man kan bruke alle ikke-kommuniserende hjelpemidler. Jeg kom selv opp i R1 i fjor, og anbefaler deg å arbeide med gamle eksamensoppgaver/prøveeksamener slik som innlegget over. Selv ble jeg overrasket over hvor vanskelige noen av oppgavene var i forhold til det som stod i boka (Vi var de første som hadde eksamen i R1, så hadde ikke så mye sammenligningsgrunnlag). Dette kan ha hatt noe med at det var en feil/unøyaktighet i den ene oppgaven på eksamen. Hele oppgaven ble tatt vekk når karakterene ble satt.

 

Her er de to som er gitt i R1:

http://www.udir.no/upload/Eksamen/Viderega...tikk_R1_V08.pdf (Skriftlig eksamen våren 2008, den jeg hadde)

http://www.udir.no/upload/Eksamen/Viderega...tikk_R1_H08.pdf (Skriftlig eksamen vinteren 2008, sannsynligvis for de som strøyk på eksamen, litt usikker).

 

Vet ikke om feilen er rettet opp, men skissa som var gitt til oppgave 2 på den første var unøyaktig/feil.

 

Edit: Så du spurte etter karakter, jeg fikk 6. Hadde nok ikke fått det om de ikke tok vekk oppgave 2, jeg svarte ikke ikke på den i det hele tatt (annet enn "er ikke dette feil?"). Var flere som var rimelig stressa under eksamen på grunn av den oppgaven.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...