Gå til innhold

Galskap-priser i Norge


Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke det er mange seriøse fotobutikker som prøver å vri seg unna reklamasjoner. Fotobutikkene taper kun fraktkostnader vedrørende en reklamasjon. Om de hjelper kunden å få fikset kameraet/ objektivet får de pluss i margen for god service.

Husk at butikken i reklamasjoner bare er bindeleddet mellom kunden og leverandør/ verksted/ produsent. Det er kunden som butikken lever av, ikke leverandør eller produsent.

Jeg har selv noen års erfarig fra butikk, og vi prøvde så langt vi kunne å hjelpe kunden, utenom i de tilfeller det var helt klart kundens feil.

Selv da gjorde vi ofte et forsøk, men var nøye med å påpeke overfor kunden at han ikke kunne regne med å få det dekket.

Jeg formulerte meg kanskje litt feil i innlegget mitt, men det var verkstedet som skyldte på støtskade og ikke ønsket å reparere dette ift garanti, butikken formidlet bare informasjonen og er uskyldig i dette tilfellet. Hva verkstedet tjener eller taper på en reklamasjonssak vet imidlertid ikke jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er prisene i Sverige? Kronekursen er jo hyggelig for tiden.

- Varer som importeres på forespørsel følger kursene og vil dermed koste omtrent det samme nå som før kursfallet på SEK.

- Varer som ligger på lager i Sverige er normalt priset en del høyere på grunn av lagerkostnader og kompensasjon mot valutarisiko.

- Hverken Sverige eller Norge har sær-toll på fotoutstyr og merverdiavgiften er lik.

 

Med andre ord tror jeg ikke det er noe særlig å hente på å kjøpe fotoutstyr i Sverige, men det kan jo selvsagt finnes unntak i form av kupp eller dårlige kjøp der også.

Lenke til kommentar
Hm, kikker litt på Sigma sin 150mm makro, og vil ikke si prisen virker så gal. Ikke sett så langt utenfor Norge dåg.

 

5100,- på fotovideo, $880 (6400,-) sier Sigma sin egen side, og 6700 SEK (5300,-) på japanphoto.se.

Var å spurte om prisen på dette objektive hos japafoto og de tok 5400,- for det, altså mer enn fotovideo! Trodde japanfoto var generelt en del billigere? Sparte nesten tusenlappen på å kjøpe mitt forrige objektiv der.

 

Nå har også dette sunket til 4300,- på fotovideo! Det er jo 800,- ned på dagen! Og 1100,- under japanfoto! Objektiv markedet er ikke lett å forstå altså...

Endret av mbergersen
Lenke til kommentar
Var å spurte om prisen på dette objektive hos japafoto og de tok 5400,- for det, altså mer enn fotovideo! Trodde japanfoto var generelt en del billigere? Sparte nesten tusenlappen på å kjøpe mitt forrige objektiv der.

 

Nå har også dette sunket til 4300,- på fotovideo! Det er jo 800,- ned på dagen! Og 1100,- under japanfoto! Objektiv markedet er ikke lett å forstå altså...

Spesielt ikke med tanke på at JapanPhoto er gråimport, og FotoVideo har utgaver distribuert gjennom Nikon Norge med de fordelene det medfører. Betyr bare at JapanPhoto har langt høyere avanse.

Lenke til kommentar
Spesielt ikke med tanke på at JapanPhoto er gråimport, og FotoVideo har utgaver distribuert gjennom Nikon Norge med de fordelene det medfører. Betyr bare at JapanPhoto har langt høyere avanse.
Noen varer hos JP er gråimportert, men det gjelder bare en mindre del av utvalget, i perioder hvor disse varene er vanskelig å oppdrive på vanlig måte. I følge mr. JP. Endret av fototim
Lenke til kommentar
Det jeg vil frem til er at 5 års reklamasjon er fint (for all del :) ). Men etter 5 år er det nok ikke bare dårlig fabrikkarbeid som gjør at objektivet svikter, dersom optikken har fungert bra de 4 første årene ;)

 

Altså; hadde det vært mulig å byttet ut noen år på reklamasjonen mot rimeligerer produkter, så hadde det vært knall :thumbup:

Du mener mot dårligere og derfor rimeligere produkter. Grunnen til at vi har 5 års reklamasjonsrett er at produsentene skal bli tvunget til å lage produkter som holder så lenge. Senker vi den, så senkes kvaliteten.

 

Meg bekjent så er det vel bare vi som har 5 års reklamasjonsrett. Tror neppe at de store konsernene tenker på at de skal holde kvaliteten oppe på produktene pga at de skal levere til lille norge :nei:

Lenke til kommentar
Meg bekjent så er det vel bare vi som har 5 års reklamasjonsrett. Tror neppe at de store konsernene tenker på at de skal holde kvaliteten oppe på produktene pga at de skal levere til lille norge :nei:

Jeg tviler på at Norge er alene om fem års reklamasjonsrett, men OM det er tilfelle, så er vi første steg på rett vei. Det betyr at det neste landet som vil gjøre det ikke trenger å være helt alene om det.

 

På lengre sikt vil det føre til at produsentene må fokusere mer på varighet. På kort sikt gjør det at importørene er mer forsiktige med hva de tar inn, og hva de selger det for. Det er selvfølgelig litt dyrere med en gang, men billigere i lengden.

Lenke til kommentar

I Norge sammenlignes lønninger ofte med hva en industriarbeider tjener, hvis vi da sammenligner en norsk og en amerikansk industriarbeiderlønn så tjener de rundt 50,- kroner i USA, sikkert mye pga. en stor andel importert arbeidskraft fra mellom-amerika.

 

En annen ting er at i Norge er det lovpålagt at det skal følge med bruksanvisning på ett Skandinavisk språk og det fordyrer siden det ikke er alltid den følger med, jeg jobber hos en distributør av andre produkter som kommer fra Japan og vi bruker MYE tid på og åpne esker, legge den bruksanvisning og så lukke esken, man kan ikke bare slenge igjen esken heller for da er det bare ett tidsspørsmål før noen slenger ut på ett forum, "Varen min er åpna, hva kan jeg kreve som kompensasjon?" :hm:

Endret av bruno
Lenke til kommentar

Haha, det er faktisk en god tankevekker. Vi er ganske strenge når det kommer til at varen skal være ny her til lands ja.

 

Selv ble jeg skuffet da min 400D ikke kom med hverken norsk eller engelsk bruksanvisning. Leser heller engelsk enn dansk!

 

Uansett, dette med gråimport gikk meg litt forbi. Hva menes med det? Og hva var det som ikke var så rart pga det? At JP var dyr, eller at markedet var vanskelig å forstå? :hmm:

Lenke til kommentar
Uansett, dette med gråimport gikk meg litt forbi. Hva menes med det? Og hva var det som ikke var så rart pga det? At JP var dyr, eller at markedet var vanskelig å forstå? :hmm:

Hos JapanPhoto er alt gråimport (dvs, de har importert det selv utenom det Norske distribusjonsleddet til Nikon). For Canon tror jeg fortsatt ting går gjennom rett kanal. For alt Nikon utstyr kan dette gi deg seriøse problemer om Japan Photo setter seg på bakbeina ved problemer eller om du ønsker å bruke Nikon Norge sine service verksted direkte (noe jeg gjør da dette er på vei til/fra jobb).

 

Edit:

Poenget med gråimport er at det for JapanPhoto blir billigere, da er det INGEN grunn til at FotoVideo skal ha lavere priser :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Hos JapanPhoto er alt gråimport (dvs, de har importert det selv utenom det Norske distribusjonsleddet til Nikon). For Canon tror jeg fortsatt ting går gjennom rett kanal. For alt Nikon utstyr kan dette gi deg seriøse problemer om Japan Photo setter seg på bakbeina ved problemer eller om du ønsker å bruke Nikon Norge sine service verksted direkte (noe jeg gjør da dette er på vei til/fra jobb).

...

Unnskyld meg, men i følge JP selv er dette feilinformasjon. Orker ikke å lete opp tråden hvor JPstoney imøtegår disse påstandene som stadig dukker opp, men han gjør det altså. Så vidt jeg forstår dem, så gjelder det også for Nikon.

 

Sjekk kildene dine TGB. Ikke nøy deg med løse rykter og "skitprat" fra konkurende firmaer.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Hm, ja nå var det jo Canon jeg kjøpte da, og er Sigma jeg så på nå.

Sparte jo som sagt en del på å kjøpe på JP, og brukte en del av de pengene spart på en sånn 4 års fullforsikring, så er vel fornøyd med det. Vet ikke hvordan de går frem om det skjer noe med objektivet da, med tanke på om de sender det til Canon eller om de har egne reparatører.

Lenke til kommentar
Sjekk kildene dine TGB. Ikke nøy deg med løse rykter og "skitprat" fra konkurende firmaer.

At JapanPhoto ikke får tak i Nikon som har gått gjennom Nikon Norge er ikke basert på rykter - dette er det JapanPhoto selv som sier (siste gang var da jeg prøvde å bestille en SB-900 blits med krav om at den hadde gått gjennom Nikon Norge, dette var klin umulig å få til for dem). De har fortsatt produkter fra Nikon på lager som har gått gjennom Nikon Norge, men ingen nye kommer derfra (har det ikke gjort siden august 2008).

 

Edit:

Nikon Norge har også gitt klar anbefaling om å ikke kjøpe noe fra dem - så tydeligvis at noe har gått veldig feil vei mellom Nikon Norge og JapanPhoto i 2008.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
At JapanPhoto ikke får tak i Nikon som har gått gjennom Nikon Norge er ikke basert på rykter - dette er det JapanPhoto selv som sier (siste gang var da jeg prøvde å bestille en SB-900 blits med krav om at den hadde gått gjennom Nikon Norge, dette var klin umulig å få til for dem). De har fortsatt produkter fra Nikon på lager som har gått gjennom Nikon Norge, men ingen nye kommer derfra (har det ikke gjort siden august 2008).
Bra at du backer opp det du sier. Lettere å diskutere skikkelig da.

 

Hm. Et lite spørsmål, er det nylig du spurte?

 

JP sier nemlig at de i perioder har importert selv, pga at de vanlige kanalene ikke har greid å skaffe nok varer. Jeg kan levende forestille meg at Nikon Norge ikke har vært så happy for det.

 

Men så vidt jeg vet er det ikke underskudd på varer nå. Så forholdene burde vel ligge til rette for en oppklaringsrunde.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
På www.japanphoto.no finnes det pr i dag INGEN Nikon DSLR fra Nikon Norge, alle er EU-modeller. Så dette gjelder fortsatt.
Takk for opplysninga.

 

Høres ut som om det er en alvorlig knute på tråden mellom de to.

Bare hyggelig. Jeg mener faktisk at egen import er greit nok det, men de skjuler dette i overkant mye. Butikkene vet ikke hva som er hva osv. Hadde de gjort et enkelt grep og hatt egne produktbeskrivelser på EU-modellene (f.eks Nikon D300 EU) så hadde dette vært helt greit, men problemet i dag er at flertallet av kundene ikke får vite dette engang - derfor jeg kuttet JapanPhoto i august i fjor fullstendig.

 

Edit:

Samt EU-modeller bør være billigere, man mister faktisk en del fordeler som er verdt mye penger. Service direkte fra Nikon Norge (uten å gå via butikk), kurs, Norske manualer, Check&Clean i 3 år blant annet.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Hvis du ikke kan betale for deg i norge, så må du jo bare bestille fra utlandet!

eller kanskje be sjefen om lavere lønn så prisene kan settes ned!!

 

Hehe, har mange ganger hatt lyst til og svare det samme selv, lønnsnivået i Norge er jo en veldig viktig grunn til de prisene vi har.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...