Gå til innhold

Tips og triks til hyller på TG


Anbefalte innlegg

[edit: denne tråden ble først lagd som et spørsmål, men nå som fler bruker tråden som hjelpeverktøy så forandrer jeg navnet på det. Spør om hjelp her:)]

Hei.

Vi er to gutter som ønsker å mekke hylle til TG09.

Vi bor i kr.sand og skal ta med oss hyllen med toget. Så vi har tenkt å montere den når vi ankommer.

Noen gode ideer om hvordan vi kan takle dette på en enkel måte?

Hvilket materiale er best å bruke, hva er billigst osv?

Hvordan bør tykkelsen være osv?

 

Vi tenker oss å ha en "sidevegg" på vær side, en skillevegg bak som dekker begge "etasjene" i hyllen. "Tak" på toppen og selve skapet i "andre etasjen."

 

Noen ideer eller hjelp om hvordan dette kan gjennomføres på en enkel måte?(husk at vi reiser med tog fra Kr.sand)

 

2hd3zhi.jpg

Endret av when
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ikke lag den for tung, det blir et helvette på toget. (jeg bygde ferdig hylla mi idag og fikk meg en skikkelig overaskelse når jeg skulle bære den opp en etasje til rommet mitt) Den er laget med en ramme av 36*48mm plank og sponplater.

2. Bruk vinkeljern og skruer for å kunne gjøre den mulig å plukke lett fra hverandre og skru sammen. Og merk delene godt.

3. Det er sikkert smart å finne plater som er lettest mulig, de jeg har brukt var veldig tunge.

4. Kan kansje være smart å lage en liten enkel hjul anordning sånn at dere slepper å bære alt, iom at dere reiser med tog...

 

 

Håper det var til noe hjelp :)

Lenke til kommentar

God hjelp dette :)

Men må vi ikke bruke veldig mange vinkejern for å holde konstruksjonen stødig?, Du kan liksom ikke ha et vinkejern for å sette sammen to planker, da må du vel ha fler hvis det skal være stødig?

Sponplater er ganske lette da, men blir ikke de litt ødelagte og dårlige hvis du skrur skruer inn i de?

Lenke til kommentar

Tenkte ikke på å "bygge" hylla av vinkeljern. Men benytt dere av vinkeljern for å kunne dele opp hylla i deler.

 

Ang sponplater så er de sikkert i forskjellige varianter, men på hylla vår er de kun skrudd fast i ramma, og ikke skrudd i hverandre.

 

Det kan være smart å ta en titt på aviruse sin hylle guide på gathering forumet. Men trur kansje jeg ville droppa hylle med ramme når jeg skal på toget, og heller brukt plater slik som mange gjør.

Lenke til kommentar

2x4 brukes bla. til å sørge for at hus står oppreist og holder formen, i tillegg vil de spise en del av plassen din. Det er skikkelig overkill til vanlig hyllebruk og vil antagelig være veldig i veien og bli et irritasjonsmoment.

 

Gå for f.eks. kryssfiner, det er rimelig, enkelt og jobbe med og kan flatpakkes for enkel transport om du skjenker designen en ekstra tanke. Det er også lettere enn de sabla tunge sponplatene og ikke så ømfintlig som mdf kan være.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på design. Noe helt enkelt som denne her skrur du sammen på under ti minutter inne i skipet, om du fester lektene på sideplatene hjemme.

 

kjappis.jpg

 

Vil du ha litt pynt kan du f.eks sage ut et vindu på ene sidepanelet og sette inn ett gravert plexistykke med lys.

 

Maling gjør du også hjemme. Skruehodene kan også males på forhånd hvis du ikke vil skjule de, men husk å ikke klin på for mye slik at verktøyet får godt tak og vær forsiktig så drillen ikke glipper i skruen under montering og skraper vekk malingen.

 

Du kan skru lekter langsmed oppunder hylla for å avstive den om du skulle trenge det.

 

Husk å ha mellomrom mellom ryggen på hylla di og bordplaten på TG slik at du får inn og ut nødvendige kabler og litt luftflyt.

 

Ellers anbefaler jeg alle å ha et eller annet underlag, duk eller noe slikt som dere legge oppå sponplatene da disse kan være veldig stygge og fulle av merker etter brus, mat osv. Underarmene deres vil også være evig takknemlige om dere tar med dere en 80 cm lang stripe skumgummi og duckttape så dere får polstra bordkanten som da bare er en skarp sponplatekant.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ang. lyskasteren.

Husk at TG i år har Fire&Ice tema, derfor bør du velge blått eller rødt filter alt etter hvilen del av skipet du sitter i ;)

 

Tog fra Kristiansand til Oslo er vanligvis gode med tanke på bagasje.

 

Det er ikke toget (om de ikke har oppgradert siden 2007) fra Oslo til Hamar. Toget jeg tok i 2007 var den største og nesten eneste hindringen helt fra Stavanger og til Hamar.

Mange trappetrinn opp i toget og forferdelig liten plass inne på toget til noe som helst annet en folk.

 

Husk å ta det med i beregningen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...