Gå til innhold

Bilimportør som ikke gjør opp for seg


Prebo

Anbefalte innlegg

Hei

 

I april 2008 inngikk jeg en kontrakt om kjøp av en bil fra et importfirma. Bilen ble aldri ikke solgt i Europa og måtte derfor importeres. I kontrakten stod det at firmaet krevde et beløp forhåndsbetalt før de gikk i gang. Avtalen sa at firmaet skulle skaffe meg bilen innen to måneder, viss ikke utløp avtalen og pengene ble tilbakebetalt.

 

Det viste seg at det ble vanskelig å finne en bil i utlandet, men firmaet kom over en som var tollet inn til Norge. Denne ble handlet inn og skulle godkjennes med norske skilt. Jeg ble lovet bilen i god tid før sommeren (juli 2008) uten at det skjedde. ’’Var litt problemer med å få den godkjent, men vi nærmer oss’’ var det jeg fikk til svar gang på gang. Dette synes jeg var rart, i og med at bilen som ble handlet inn skulle gjøres/var original, og flere lignedes biler går i Norge fra før med hvite skilt.

 

I september 2008 ble jeg lei ventingen og lovnadene, og sa i fra til firmaet at jeg ikke skulle ha bilen. De vart litt oppgidd da de mente de snart var klar med bilen. Jeg forklarte at det ikke ble aktuelt for meg, og vi ble enige om at pengene skulle tilbakebetales så fort som mulig.

 

Ukene gikk uten at jeg hørte noe fra firmaet, så jeg tok kontakt. Ble forklart at det var mange kjøpere som ikke hadde gjort opp for seg, og at pengene jeg hadde betalt inn var ”låst” til bilen. Men han hadde snart ordnet papirer på bilen, og hadde kjøpere som var interesserte. Så med en gang bilen ble solgt kunne jeg få pengene. Jeg godtok dette og ventet uten at noe skjedde. Samme leksa gjentok seg etter hvert, han måtte selge bilen for å frigjøre pengene jeg hadde betalt inn og han var veldig nærme å få dette i orden.

 

I desember, etter langvarig mas fra min side lovde han at jeg skulle få tilbakebetalt halvparten før jul. Men dette skjedde aldri. Tok kontakt like over nyttår, og da sa han at noe skar seg så han fikk ikke betalt ut som lovet. Men han hadde noen penger på vei inn i løpet av noen dager, så jeg skulle få litt av dem. Men det skjedde heller ikke.

 

Nå nærmer det seg et halvt år siden jeg sa opp avtalen og ble lovet tilbake pengene. Har ikke hørt fra firmaet siden like over nyttår, så for litt over en uke siden sendte jeg et skriftlig krav med dokumentasjon på at jeg krevde pengene tilbake i løpet av en uke. Har fortsatt ikke hørt noe fra han, og mobilnummeret hans er ikke i bruk lenger og han svarer ikke på e-post. I brevet skrev jeg at jeg ville ta saken videre til forliksrådet og i verste fall politianmelde hendelsen for svindel.

 

Hva tror dere? Er det riktig vei å gå, eller har dere andre forslag/tips?

 

Dokumentasjonen jeg har er:

 

*Kontrakt med stempel og signatur fra firmaet

*Kvitering for innbetalt forskudd

*Kopi av det skriftlige kravet som jeg sendte som rekomandert brev

*Kvittering på at jeg har sendt et rekomandert brev

*E-poster jeg har sendt til firmaets e-postadresse

 

 

Mvh Preben

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...