Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan jeg få bot hvis jeg kjører i 52km/t på NY, u-trimmet scooter?

sharkbite

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrevet

ikke hvis du er under fartsgrensa :)

Skrevet

Kan jo faktisk det da kron, ved tilfeldige kontroller eller lignende :p

Men ja, det er ditt "oppdrag" å passe på at sykkelen går så fort som det er lovlig.

Hvis det er på org speedo den viser 52 på, tror jeg ikke du trenger bekymre deg da disse ofte viser feil.

Mål med gps eller en bil bak deg, da disse er mer korrekte.

Men politiet bruker vel som regel en margin på noen kmt uansett...

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrevet

Men ja, det er ditt "oppdrag" å passe på at sykkelen går så fort som det er lovlig.

Hvis det er på org speedo den viser 52 på, tror jeg ikke du trenger bekymre deg da disse ofte viser feil.

hvis en utrimmet moped kjører i 52km/t kan man ikke det nei, med mindre man bryter en fartsgrense.

Skrevet

Har selv hatt 3 scootere.

2 første nedplomberte, sistnevnte uplombert og chippet.

De 2 første viste 55-60 km/t før turtalssperra slo inn, men fant senere ut med gps at det ikke var mer enn skarve 47 km/t når det viste 60.

Den siste scooteren viste faktisk helt korrekt, trass speedometeret ikke "akselererer" like fort som scootern.

Skrevet (endret)
Som topic sier : Kan jeg få bot hvis jeg kjører i 52km/t på NY, u-trimmet scooter?

Scooter skal i Norge være plombert, slik at de ikke oppnår høyere hastighet enn 45 km/t. Kjører du fortere bryter du loven.

Edit: http://www.nettavisen.no/motor/article2170252.ece

Litt om førerkort og hvilken type førerrett de gir : http://www.ung.no/lappen/2280_Hva_har_du_l...kj%C3%B8re.html

Endret av NikkaYoichi
Skrevet

hvis en utrimmet moped kjører i 52km/t kan man ikke det nei, med mindre man bryter en fartsgrense.

Har du kilder på dette? I følge EØS-direktivet skal nemlig ikke en moped gå fortere enn 45km/t. Og 52 km/t er faktisk raskere enn 45km/t. Kilde.

Det er viktig å få med seg at jeg ikke sier man kan få fartsbot, for det er jo helt avhengig av om du kjører i en 30-sone eller 60-sone. Mopeden er likevel ikke lovlig, siden den går raskere enn den har lov til.

Skrevet
Det er viktig å få med seg at jeg ikke sier man kan få fartsbot, for det er jo helt avhengig av om du kjører i en 30-sone eller 60-sone. Mopeden er likevel ikke lovlig, siden den går raskere enn den har lov til.

Du får ikke fartsbot, men du kan få bot for å føre et kjøretøy som ikke er i forkskriftsmessig stand.

Skrevet
Ja, men du får jo også bot om du kjører i 52km/t i en 30-sone.

Selvfølgelig får man det vel, forstår ikke at det går an å gidde å poste opp dette en gang.

Men, ble stoppa selv med en lånt moped (som visstnok var helt ny og nedplomber) som klarte akkurat 50 på tralla. Slapp like godt unna fordi, siden han fra veivesenet mente at den sikkert ikke gjør mer enn 45 på flata uansett (noe han forsåvidt hadde helt rett i).

Så en VISS margin kan de akseptere, men selvfølgelig, kommer du med en moped som gjør 60-80-110 så skal du være heldig om du slipper unna.

Skrevet (endret)

Jamen det var ikke det han spurte om da..

Man får også bot om man kjører 60 i 30 sonen, hvis man kjører 90 i 50 sonen, 100 i 70 sonen, 110 i 80 sonen, 130 i 90 sonen osv.

Så det innlegget ditt var veldig unødvendig da alle vet dette fra før.

Men som sagt, de bruker som regel en margin ja.

Men så lenge det er på orginalt speedo tror jeg ikke du trenger bekymre deg :p

Feks, en kompis av meg sin scooter viser 60 på speedo mens min viser knapt 50.

Endret av .Butthead.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...