Gå til innhold

Kjører Windows 3.1 på Nokia N95


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp. Windows 95 var det første produktet der GUIet Windows og operativsystemet MS-DOS ble kombinert. Siden den gang har Windows og DOS bare blitt stadig mer sømløst kombinert.

 

Morsomt å se Windows 3.1 emulert på Symbian. Håper vi får en oppskrift på hvordan det gjøres. Tror faktisk jeg skal ha liggende en gammel Windows 3.11 lisens på loftet. MS-DOS-lisens har jeg aldri hatt så det må jeg nok skaffe på ulovlig vis. (Sykt at ikke lisensene er frigitt ennå)

Lenke til kommentar
Nå var vel aldri Windows 3.1 et fullt operativsystem, heller en "fin" GUI på toppen av DOS ;)

Det var vel egentlig Windows 95 også? Windows 3.1 regnes uansett som den første virkelige brukbare versjonen av Windows. Sånn sett kan man regne Windows som et 17 år gammelt OS, selv om Windows 1.0 (som knapt kunne brukes til noe som helst) ble lansert allerede i 1985 (ett år etter Mac OS, som fyllte 25 år for en måned siden).

 

Windows 3.1 var faktisk såpass bra at mange bedrifter ikke oppgraderte til verken Windows 95 eller 98, men fortsatte med det som fungerte bra, nemlig 3.1 (eller 3.11).

Lenke til kommentar
Jepp. Windows 95 var det første produktet der GUIet Windows og operativsystemet MS-DOS ble kombinert. Siden den gang har Windows og DOS bare blitt stadig mer sømløst kombinert.

 

Morsomt å se Windows 3.1 emulert på Symbian. Håper vi får en oppskrift på hvordan det gjøres. Tror faktisk jeg skal ha liggende en gammel Windows 3.11 lisens på loftet. MS-DOS-lisens har jeg aldri hatt så det må jeg nok skaffe på ulovlig vis. (Sykt at ikke lisensene er frigitt ennå)

skulle tro problemet først og fremst handler om å få filene fra disketter og over i dosbox.

 

etter det er det nok bare å kjøre en dønn vanlig install ;)

 

Jeg like...

 

Hadde det ikke vært genialt med en smarttelefon som kjørte en linux variant, dette kunne da erstatte dagens netbooks.

android? leste nylig at noen hadde fått X11 gående på en G1...

Lenke til kommentar
Nå var vel aldri Windows 3.1 et fult operativsystem, heller en "fin" GUI på toppen av DOS ;)

 

Har lest at det var et helt OS jeg, men det kan vel kalled DOS basert. Desuten så er det bel bare DOS sine drivere som kjører samtidig? Command.com som er stopper jo og det jo det eneste programmet DOS er avhengig av for og starte? Er veldig usikker på det jeg sier nå så ikke drep meg om det er feil

 

 

Joda, men var det ikke så at Microsoft la inn en kunstig sperre mot å kjøre Windows 3.x på andre OS enn MS-DOS?

 

FreeDOS and Windows 3.1?

Update: Since this thread, of course, we have been able to add support to the FreeDOS kernel such that you can run Windows 3.1 on FreeDOS. So this works now.

Dessuten kjører det jo fint på DosBox og det inneholder jo ikke MS-DOS det.

Lenke til kommentar

Dette må virkelig feires; den første som gadd å legge inn Win3.1 i DosBox på N95, en virkelig stor nyhet! </ironi>

 

Det er da velkjent at DosBox klarer dette, så at DosBox på N95 klarer Win3.1 er ingen overraskelse.

 

-----

I Win 1.0, 2.0, 3.0, 3.1, 3.11, 95, 98 og ME så var Windows et "vanlig" program i DOS. Ingen av Windows-versjonene i den nevnte serien skiller seg ut fra de andre. Forskjellen med Win95 var at MS omsider fikk inn støtte for 32bit PM, 9 år etter at CPUer med støtte kom!

 

Win NT 3.1, 3.5, 3.51, 4.0, 2k, XP, 2k3, Vista og 2k8 har en annen kjernestruktur. Rester av DOS finnes fremdeles, men er ikke fundamentet på samme måte som i den andre serien.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hastigheten jeg.. Det vil jo ikke bli noe annet enn et proof of concept hvis det tar evigheter å boote og det ikker kjører flytende, og jeg misstenker at det ikke akkurat går som smør når det tross alt emuleres via Dosbox på så svak hardware.

Dagens mobiltelefoner regelrett utklasser de maskinene vi kjørte Windows 3.x på i sin tid.

- Prosessorytelsen er i størrelseorden 10-100 ganger bedre

- Ram er i størrelseorden 10-100 ganger større

osv.

 

Windows 3.x var vanlig fra 1990 og da hadde en typisk ny PC 486-prosessor med 16-40 MHz klokkehastighet, null L2 cache, 8 kB L1 cache, 4 MB ram med ~130 MB/s båndbredde, 3600 rpm harddisker som toppet ut på ca 5 MB/s og hadde 10-40 MB kapasitet, 1,44 MB diskettstasjon som leste 1,44 MB på ca 1 minutt (= 24 kB/s).

 

Med andre ord kan dagens mobiltelefoner utklasse maskinene man kjørte Windows 3.x på selv om emulatoren skulle være svært ineffektiv.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hastigheten jeg.. Det vil jo ikke bli noe annet enn et proof of concept hvis det tar evigheter å boote og det ikker kjører flytende, og jeg misstenker at det ikke akkurat går som smør når det tross alt emuleres via Dosbox på så svak hardware.

 

Tja, det er jo ikke så svak hardware sammenlignet med hva man kjørte win 3.1 på da det var nytt. 386 25 mhz og 2 mb RAM var jo supercomputere på den tiden. Spørs jo hvor mye dosbox krever for å emulere.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hastigheten jeg.. Det vil jo ikke bli noe annet enn et proof of concept hvis det tar evigheter å boote og det ikker kjører flytende, og jeg misstenker at det ikke akkurat går som smør når det tross alt emuleres via Dosbox på så svak hardware.

Dagens mobiltelefoner regelrett utklasser de maskinene vi kjørte Windows 3.x på i sin tid.

- Prosessorytelsen er i størrelseorden 10-100 ganger bedre

- Ram er i størrelseorden 10-100 ganger større

osv.

 

Windows 3.x var vanlig fra 1990 og da hadde en typisk ny PC 486-prosessor med 16-40 MHz klokkehastighet, null L2 cache, 8 kB L1 cache, 4 MB ram med ~130 MB/s båndbredde, 3600 rpm harddisker som toppet ut på ca 5 MB/s og hadde 10-40 MB kapasitet, 1,44 MB diskettstasjon som leste 1,44 MB på ca 1 minutt (= 24 kB/s).

 

Med andre ord kan dagens mobiltelefoner utklasse maskinene man kjørte Windows 3.x på selv om emulatoren skulle være svært ineffektiv.

I følge FAQ-en til Dosbox ligger den emulerte effektiviteten for vanlige desktop CPU-er noe ala dette:

 

  Rough CPU Equivalency Chart

Host Architecture	Host CPU Speed	   Emulated CPU Class (dynamic core)
x86 (Pentium II)	400 MHz	                                        386	
x86 (Duron)	        800 MHz	                                        486	
x86 (Pentium III)	1.0 GHz	                               high-end 486	
x86 (Pentium M)  	1.8 GHz                                  Pentium II	
x86 (Athlon XP)         1.8 GHz	                                 Pentium II	
x86 (Athlon 64) 	1.8 GHz	                                 Pentium III	
x86 (Core 2 Duo)	(any speed)	                         Pentium III	
Apple G3	        500 MHz	                                 3/486-class	
Apple G4	        1.0 GHz	                                 486-class	

 

Selvsagt er dette estimater basert på ytelsen man trenger til spilling av spill, og man klarer seg nok med dårligere ytelse når det er et OS som skal emuleres. Men det store spørsmålet er jo først og fremst om den portede versjonen av Dosbox klarer å utnytte begge kjernene i OMAP 2420 (ARM11) CPUen og om emuleringen av GPU gjøres av CPUen eller om de klarer å dra nytte av den kraftige MBX GPUen til dette. I verste (og mest sannsynlige fall) blir alt matet til en kjerne av CPUen som attpåtil må dele på ytelsen med host-OSet, samtidig som Dosbox bare får allokert et minimum av tilgjengelig minne til den emulerte maskinen fordi minnemengden i N95-1 er såpass begrenset. (55MB)

 

Dersom porten er dårlig optimalisert kan den reelle ytelsen forverres enda mer, og som en siste utfordring er ihvertfall ikke jeg sikker på effektiviteten til ARM11-arkitekturen som for alt jeg vet kan være merkbart dårligere per MHZ enn eksempelvis Pentium serien til Intel.

 

Det er tross alt ikke så mange år siden man satt med de råeste maskinene på markedet, men samtidig slet med dårlig ytelse i tidligere versjoner av dosbox selv når det "bare" var en 486 som ble emulert.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Så.. hver gang noen kjører et gammelt DOS-program i DOSBox på en S60-telefon skal vi få en ny retard-overskrift hos Amobil?

 

"Kjør Telix på din S60-telefon!"

 

"Nå kan du spille Monkey Island på mobilen!"

 

"Norton Commander på S60!"

 

*sukk*

 

Jepp. Det blir garantert Arsæll sin jobb, til tross for at det er mobilrelatert.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...