Gå til innhold

Mangel på respekt i religionstrådene!


Anbefalte innlegg

Mangel på respekt i religionstrådene!

-

Det sitter jeg igjen med etter å ha diskutert og lest mye her på diskusjon.no

a) Hvorfor skal jeg vise respekt ovenfor noen som tror på dogmer som sier at jeg skal brenne for evig tid i helvete, eller hvor det nå er Gud sender meg?

b) Hvorfor skal jeg vise respekt for en påstand om at Jorden er eks. 6000 år gammel, når man kan bevise at Jorden og universet er langt eldre?

c) Hvorfor skal jeg vise respekt for blind tro?

d) Hvorfor skal jeg vise respekt ovenfor en tro som sier at homofile, handikappede og kvinner er mindre verd enn heterofile, "friske" og menn?

 

Jeg kunne fortsatt i det "uendelige", men dette holder i lange baner til å begynne med.

 

Jeg respekterer folks rett til å tro på det de vil, enten det er julenissen, troll, guder eller andre usannsynlige trosretninger. Jeg behøver ikke å respektere selve troen, da jeg ikke ser noen grunn til å respektere irrasjonalitet.

 

Respekt er noe man fortjener, ikke en rettighet man har i mine øyne.

 

A) Av samme grunn som jeg respekterer deg for. Jeg respekterer at du ikke tror på det samme som jeg gjør. Jeg opplever det nokså likt som deg, Gud er like rett og logisk for meg, som det ditt syn er for deg. Skulle jeg la være å respektere deg for det?

 

B) For det første; det er ingen kristen felles-oppfatning at verden er 6000 år gammel, eller at den er noe "yngre" enn hva vitenaskapen sier. Jeg tror ikke verden er 6000 år gammel, men jeg respekterer at andre mener det, i hvertfall når de har det de selv mener er gode grunner.

 

C) Hva vet du om hver enkeltes personlige tro? Min er i hvertfall ikke blind.

 

D) Bibelen sier vel aldri at noen om de tre du nevner er mindre verdt, enn andre?

Endret av Sobrio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fortjener ikke jeg din respekt?

 

Hopper litt inn i tråden her, mulig det har kommet fram hundre ganger før, men svaret er uansett følgende:

Det er godt mulig du fortjener hans respekt - men ikke i kraft av at du tror på en religion (om så er tilfelle). ;)

 

 

Har redigert bort den setningen nå. Da den nok tar mer fokus enn resten av innlegget, noe jeg ikke ønsker.

Lenke til kommentar
Bibelen sier vel aldri at noen om de tre du nevner er mindre verdt, enn andre?

 

Om homofile:

Paulus’ brev til romerne, 1: 26-32

 

Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse. De brydde seg ikke om å kjenne Gud, derfor overga Gud dem til en sviktende dømmekraft, så de gjør slikt som ikke sømmer seg. De er fulle av all slags urett, umoral, grådighet og ondskap, fulle av misunnelse, mordlyst, strid, svik og falskhet. De farer med sladder og baktalelse, hater Gud, bruker vold, er overmodige og brautende, de pønsker ut ondskap og er ulydige mot foreldrene, de er uforstandige, upålitelige, ukjærlige og ubarmhjertige. De vet hva Guds lov sier, at de som gjør slikt, fortjener å dø. Men ikke bare gjør de dette selv; de roser også andre som gjør det.

 

Om kvinner:

Paulus’ brev til efeserne, 5: 22-24

 

Dere kvinner, underordne dere ektemennene deres som under Herren selv. For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er frelser for sin kropp. Som kirken underordner seg Kristus, skal kvinnene underordne seg sine menn i alt.

 

Paulus’ første brev til Timoteus, 2: 11-14

 

En kvinne skal ta imot opplæring i stillhet og underordne seg i alt. Jeg tillater ikke en kvinne å undervise eller bestemme over mannen, hun skal være stille. For Adam ble skapt først og så Eva. Og det var ikke Adam som lot seg lokke, men kvinnen lot seg lokke og brøt budet.

 

Den kristne gud har et problem med handikappede/vanskeligstilte?:

Tredje Mosebok, 21: 16-20

 

Herren talte til Moses og sa: Si til Aron: Ingen av dine etterkommere som har et lyte, skal nå eller siden komme og bære fram mat for sin Gud. Ingen som har et lyte, skal tre fram: ingen som er blind eller halt, ingen som er vansiret i ansiktet eller har et vanskapt lem, ingen som har en brukket fot eller hånd, ingen som er pukkelrygget eller dverg, ingen som har en hvit flekk på øyet eller skabb eller noe annet utslett, og ingen som er skadet i pungen.

Lenke til kommentar
A) Av samme grunn som jeg respekterer deg for. Jeg respekterer at du ikke tror på det samme som jeg gjør. Jeg opplever det nokså likt som deg, Gud er like rett og logisk for meg, som det ditt syn er for deg. Skulle jeg la være å respektere deg for det?

 

B) For det første; det er ingen kristen felles-oppfatning at verden er 6000 år gammel, eller at den er noe "yngre" enn hva vitenaskapen sier. Jeg tror ikke verden er 6000 år gammel, men jeg respekterer at andre mener det, i hvertfall når de har det de selv mener er gode grunner.

 

C) Hva vet du om hver enkeltes personlige tro? Min er i hvertfall ikke blind.

 

D) Bibelen sier vel aldri at noen om de tre du nevner er mindre verdt, enn andre?

 

A) Du mener altså at jeg skal respektere noen som sier at jeg skal tortureres til evig tid? Det kan du da virkelig ikke mene? Og hvordan i alle dager mener du at det er å vise meg noen som helst respekt? Ærlig talt.

 

B) Vennligst les din Bibel litt grundigere, slik at du vet hva du prater om.

 

C) Så lenge du ikke kan bevise at det du tror på er sant, så er den blind.

 

D) Se posten til O3K, den gjør at jeg slipper å sitere.

Lenke til kommentar

Neimen, deg var det en stund siden jeg hadde sett Nikka :)

 

Jeg synes vi burde respektere at andre mennesker har en annen tro, men man må absolutt ikke respektere det troen deres sier.

 

Kunne han bevist det så ville det jo ikke vært en tro :!: (Det var bare ment som en tull, og jeg oppfordrer ikke til noen som helst form av semantikkdebatt)

Endret av pesja
Lenke til kommentar
A) Du mener altså at jeg skal respektere noen som sier at jeg skal tortureres til evig tid? Det kan du da virkelig ikke mene? Og hvordan i alle dager mener du at det er å vise meg noen som helst respekt? Ærlig talt.

 

B) Vennligst les din Bibel litt grundigere, slik at du vet hva du prater om.

 

C) Så lenge du ikke kan bevise at det du tror på er sant, så er den blind.

 

D) Se posten til O3K, den gjør at jeg slipper å sitere.

Tro det eller ei, men ateismen er også en tro. Den eneste "troen" som bygger på viten er agnostisismen. Den utelukker nemlig ikke at en høyere makt kan ha skapt en verden som virker logisk og fornuftig for oss mennesker, og hvor alt kan forklares fra et vitenskapelig ståsted. Lite sannsynlig, kanskje, men sjansen er der.

Lenke til kommentar
Tro det eller ei, men ateismen er også en tro. Den eneste "troen" som bygger på viten er agnostisismen. Den utelukker nemlig ikke at en høyere makt kan ha skapt en verden som virker logisk og fornuftig for oss mennesker, og hvor alt kan forklares fra et vitenskapelig ståsted. Lite sannsynlig, kanskje, men sjansen er der.

post-166353-1236802883_thumb.jpg

Teknisk sett "tror" ikke ateister på en eller flere guddommer. Men når du presenterer det slik så høres det nesten ut som om det er på samme nivå. Jeg synes at man godt kan la være å kalle ateisme for tro, når vi er såpass høflige og kaller religioner for "tro", istedet for det det egentlig er, "blind tro".

Lenke til kommentar
A) Du mener altså at jeg skal respektere noen som sier at jeg skal tortureres til evig tid? Det kan du da virkelig ikke mene? Og hvordan i alle dager mener du at det er å vise meg noen som helst respekt? Ærlig talt.

 

B) Vennligst les din Bibel litt grundigere, slik at du vet hva du prater om.

 

C) Så lenge du ikke kan bevise at det du tror på er sant, så er den blind.

 

D) Se posten til O3K, den gjør at jeg slipper å sitere.

 

A) Her skyter du deg selv i foten. En kristen "sier" dette til deg, for å hjelpe deg. Den kristne ønsker heller å se deg i himmelen, enn helvete. Selv om du ikke tror det samme som den kristne, sier forstatt denne kristne deg dette, for din skyld. Er ikke det verdig respekt?

 

B) Jeg vet hva jeg prater om. Vennligst fortell meg hvor det står at homofile mennesker er mindre verdt enn heterofile, samt de andre eksempelene (helst via en PM, så vi slipper avsporingen).

 

C) Så lenge det er uenigheter om hva et bevis er, er det også uenigheter om den er blind!

 

D) Det skal jeg gjøre.

Lenke til kommentar

Denne tråden ligger under tilbakemeldinger fordi man ønsket en diskusjon om respekt i religionstrådene. Dette er et litt for alment emne, så det er lurt om vi konkretiserer problemstillingen litt.

 

For at det skal ha noen mening å snakke om respekt her på forumet må det være relatert til måten vi uttrykker oss på i disse trådene. Ingen kan forlange at noen respekterer religioner som sådan, og det kommer vi heller ikke til å forlange. Men man kan eventuelt argumentere for at folk får uttrykke sin manglende respekt på saklig vis.

 

Og så vil det av hensyn til debatten og forumet kunne hevdes at brukere må ha respekt for hverandre og andres rett til å uttrykke sine meninger uten å bli hetset for det. Det dreier seg altså om måten vi diskuterer på. Ikke hva vi sier, men hvordan vi sier det.

 

Jeg anbefaler at dere holder dere til det temaet, og unngår generelle diskusjoner om religion og ateisme, og innlegg som skal bevise hvorfor en religion ikke fortjener respekt. Det kan dere ta i dertil egnede tråder i kategorien.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
A) Her skyter du deg selv i foten. En kristen "sier" dette til deg, for å hjelpe deg. Den kristne ønsker heller å se deg i himmelen, enn helvete. Selv om du ikke tror det samme som den kristne, sier forstatt denne kristne deg dette, for din skyld. Er ikke det verdig respekt?

 

Vel, hvorfor oppfatter da kristne det som latterliggjøring når jeg prøver å hjelpe dem? Smak litt på den. :)

 

Jo, vi kan godt ta det på PM, så slipper vi å ødelegge denne tråden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Jeg er helt og fult for saklige og gode diskusjoner når det kommer til religion.

Det er en fryd når en kunnskapsrik ikke-relligiøs diskuterer og legger frem saklige og gode argumenter . På samme måte liker jeg det når en kristen diskuterer på en saklig måte uten å skrike og holde seg for ørene hver gang motparten kommer med veldig gode motargumenter

Jeg synes det er bedre å lære bort kunnskap og påpeke åpenbare og bevisbare feil i den andre sin argumentasjon enn å gå til personangrep.

Men hvis en da blir møtt med ignoranse er det ikke alltid like lett å holde seg i skinnet.

 

Hvis en person kommer med løgner om at bananen er perfekt laget for menneske av Gud så skal en kunne si at det er feil og at det er motbevist gang på gang, uten å bli kalt respektløs

Kristne kommer ofte igjen og igjen med de samme argumentene sine (som de har ofte fått fra amerikanske tele-evangelister etc)

Når da ateistene gang på gang påpeker feilen i argumentasjonen blir det ofte som å snakke til en vegg, noe som til tider kan være veldig frustrerende .

 

Det blir som om en illusjonist hører på tilskuere som kommer med helt feil påstander om at illusjonen er overnaturlig, når en selv har veldig god forståelse for hvordan illusjonen blir utført.

Kunnskap er alfa og omega for å få en god diskusjon.

 

Som jeg også ofte påpeker: det finnes selvsagt stor variasjon i det kristne miljøet og det er også mange bra og reflekterte kristne.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...