Gå til innhold

Forsøk: Kjøle CPU fra undersiden


Anbefalte innlegg

Som vi vet, blir områder under cpuen også varmt, altså, ved under mener jeg undersiden av cpu sokkelen på hovedkortet.

Så tenkte jeg, hva med å hive en kjøleribbe under der også, ville det gitt enda mer kjøling.

 

Slik som det er nå, blir både varmen transportert oppovert til kjøleribben, men også nedover, gjennom pinnene/kontakt flatene videre inn til hovedkortet, hvor ett høyt areal av kobberbaner virker som ekstra kjøling. Så tanken er å øke arealet på varmeledende matrialet, slik at enda mer varme får kontakt med luft.

 

Ivrig som jeg ble, kontaktet jeg en av mine msn ex kollegaer, som jeg føler kan det meste om termo fysikk osv.. forklarte han hele ideen min og mente sterkt at dette ville virke, men han med sine kunnskaper og teorier fastslo at dette ikke ville fungere, tvert imot, resultatet ville gi høyere temperatur på cpu, pga det ville lage ett "varme buffer" rundt cpuen, pluss det ville redusere kjøle effekten av det tusenvis at erfarne kloke vise super hovedkort ingeniører har designet for optimal kjøling gjennom hovedkortet.

 

Egentlig burde jeg vel ha stoppet her og godtatt dette, men jeg klarte ikke helt å forstå hvorfor dette ikke ville virke, alt jeg gjør, eg jo å "lime på en ekstra kjøleribbe på kjøleribben". Fikk forklart med formler og teorier (som jeg ikke fattet så mye av, heldigvis) på hvorfor dette kun ville gi negativt utfall, men.. når en ikke forstår, og er uten høyere utdanning, og derfor fan av "learn by doing" (som ofte ender opp i learn the hard way), så sa jeg bare.. "Time for praksis!"

 

Så forklarte til han at jeg skulle sette opp en test benk for å finne ut om det faktis stemte. Han var laid back og vett at han alltid har rett og sa at han allerede viste utfallet, men jeg hadde ingenting å tape, jeg trodde dette ville virke, han viste det ikke ville gå.

 

Så jeg samlet det som måtte til.

Ekstra cpu kjøler, en ekstra vifte, termopads og t-lys

Hovedkort, CPU, RAM, PSU, tilkoblet skjerm og tastatur

post-80192-1234602870_thumb.jpg

 

Gjorde litt forbredninger som å stenge alle vindu ventiler i rommet, lukke dørene, skru av varme pumpa, alt for å gjøre testen mest mulig nøytral, siden testen skal utføres som passiv kjøling skal den ha minst mulig påvirkning av luft trekk. Brukte så ett t-lys for å få litt røyk slik at jeg kunne bekrefte at det var luft stille rundt hovedkortet

 

Rom temp ble målt til 20 grader og målinger ble gjort under hele test perioden, temperaturen var uendret (ca 1,5 meter fra test benken.....)

post-80192-1234602983_thumb.jpg post-80192-1234602992_thumb.jpg

Alt er ferdi oppkoblet og forsøket er igang ... - ..så var det bare å vente da... BIOS avlesning

 

Test 1 - Standard løsning - passivt

Koblet fra cpu viften, startet pc, inn i bios hvor jeg fikk opp monitorering av både cpu temp og system temp (en temp sensor like ved chipsettet). Lot så pcen stå å varme seg til temperatur stabiliserte seg.

Etter 1 time var CPU 51grader, og sys 31 grader.

Etter 1 time og 30 minutter var CPU ennå 51 grader og sys 31 grader.

post-80192-1234603005_thumb.jpg post-80192-1234603014_thumb.jpg

Hovedkortet er bygget opp i høyden for å gjøre neste test så presis som mulig.

 

test 2 - Ekstra kjøler under hovedkort

Lappet basen til den nye cpu/hovedkort kjøleren med en termopad som ikke er elektrisk ledende.

Plasserte så denne under hovedkortet slik at høyden er tilnærmet den samme, men kortet ligger å hviler på kjøleren slik at det får litt press.

Kjørte så ny test, samme prosedyre

Etter 45 minutter var CPU temp 49 grader og sys 28 grader

Etter 1 time og 20 minutter var CPU temp 49 grader og sys 28 grader - Sjefs!

post-80192-1234603031_thumb.jpg post-80192-1234603038_thumb.jpg

Mellom hovedkort og kjøler er det en thermalpad på 0.3mm - Illustrasjons bilde

 

test 3 - Vifte på kjøleren under hovedkort

Neste test var enkel, legg til en vifte kun mot kjøleren under hovedkortet

Det ga strax resultater!!

Etter 30min var lå cpu temp å dabbet mellom 44 og 45 grader og sys på 27 grader

Etter 45min var ennå cpu mellom 44-45 og sys på 27 grader - overraskende!

post-80192-1234603044_thumb.jpg post-80192-1234603048_thumb.jpg

Viften er plasser foran kjøleren og blåser inn mot kjøleren - Illustrasjons bilde

 

test 4 - Vifte under hovedkort uten kjøler

Da var det kun en test som gjensto, å fjerne kjøleren under, å se om ventilasjon alene gjør samme nytten.

Lot først pcen stå på uten vifte (som test 1) i 30min, da lå cpu på 50grader og sys på 31

Så plasserte jeg samme vifte under, samme plassering og ventet

Etter 30min lå cpu temp på 47 og sys temp på 28

Etter 45min lå cpu temp på 47 og sys temp på 28 - ser man det ja..

post-80192-1234603053_thumb.jpg

Viften står alene på samme plass den sto i test 3 med kjøleribben

 

Konklusjon: Det er litt å hente ved å kjøle baksiden av hovedkortet, størst utfall får en av å ventilere baksiden av hovedkortet, og enda litt om en bygger ut med ekstra kjøler.

Note: når jeg skrur på viften på orginal kjøler, lander cpu temp på 23 grader og sys på 22 grader..

post-80192-1234602973_thumb.jpg

Området rett under cpu som blir varmest

 

Dette må vel være ett vellykka forsøk. Klart jeg klødde etter å fortelle resultatene neste dag. Og det gjorde jeg. Men da nektet han at dette kunne stemme, at det måtte være noen faktorer jeg ikke hadde nevnt, at jeg hadde glemt noe, endret på oppsett, at selv om min test viste dette, at dette stridet mot alle prinsipper, at å montere blokk under kan ikke hjelpe, liten tro i forsøket mitt, blablbala, ganske møye styr der, aldri om han skulle gi seg.. hele diskusjonen endte jo opp i bare baddl, men hoved målet med dette forsøket var jo for at jeg skulle få svar på spørsmålet mitt, ikke for å overtale han.

 

Men så plutslig begynte jeg å tenke, hvorfor står han så fast på teoriene sine om at dette ikke er mulig og nekter å vær enig selv etter denne testen? -en god grunn til å legge forsøket ut her på forumet- Er det noen som kan forklare meg hvorfor han ikke vil gi seg?

 

PS: jeg forstår jo hvordan dette kan være uendele upraktiskt,men alternative løsninger kunne jo vært noen tynne heat pipes som gikk under hovedkortet og kom opp på sidene hvor de var festet til en kjøleribbe, ellers en thermopad mellom hovedkort og kabinett for å så bruke selve kabinettet som ekstra kjøleribbe/areal, hvis du har pcen stående, vil jo hele den ende siden av kabinettet kunne brukes som en passiv kjøler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 9 måneder senere...

Om du hadde sørget for god luftstrøm på undersiden av kortet ville du fått tilnærmet samme resultat.

At man får lavere temperatur ved å fjerne mer varme sier seg selv, så denne eksperten har neppe forstått hva det var snakk om.

 

Det finnes også kabinetter med kjøling av hovedkortets underside. Cooler Master Stacker har en cross flow fan som ekstrautstyr.

 

http://www.hardwarezone.com/articles/view....=22&id=1120

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 år senere...

Kult du tester sånt!

 

Hadde vært moro og prøvd det selv etter hvert :p

Eneste upraktiske jeg ser for meg når en har hovedkortet i kabinett er jo at kjøleren + en evt. vifte må festes på en eller anna spesiell måte på utsiden avkabinettet for ikke å deise i bakken. Men det burde ikke være så altfor vanskelig heller.

 

Hvis du har god plass bak hovedkortet, kan du lage hull/perforere kabinett døra (området under cpuen) og montere en vifte i døra.

 

Har du dårlig med plass, kan du lage hull, også ha vifta på utsiden (men dette er jo ikke pent).

Ellers hvis det er meget trangt, kan du legge en "thermalpad" mellom hovedkort og kabinett dør, slik at døra virker som en svær kjøleribbe.

 

Alternativ kan du også kjøpe som Stian Aarskaug nevnte.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...