Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan Resette Bios, Pcen funker ikke! [GUIDE]


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Det er ikke for seint nå da tror du? Den slutta å fungere rett etter nyttår, har prøvd å sende den inn til rep. men de klarte det ikke. De klarte faktisk ikke å åpne pcn :p

 

Etter nyttår eller ei. Dette kommer jo an på når du har kjøpt den :\ Garanti er noe annet en reklamasjon.

 

Det er vel så vidt jeg vet 5 års reklamasjonsrett på en bærbar(?), men i alle fall 3 år. Du må typisk ha et eller annet bevis for kjøpet.

 

Klarer ikke leverandør å fikse den så skal du få nytt tilsvarende produkt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hadde et hovedkort der jeg ikke fant denne jumperen. :p En løsning jeg kom frem til, var å skru av systemet(steg 1-4), ta ut det lille klokkebatteriet, skru på maskinen og bryte strømmen, enten ved å dra ut kontakten eller bruke bryter bak på strømforsyning ;) Deretter sette inn batteriet igjen, plugge i strøm igjen og starte maskinen som normalt :)

Endret av djzwa3t
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

jeg har nettop bygd ferdig min nye PC og fikk akuratt dette problemet, fulgte guiden osv... Men hva er det jeg skal gjøre inne i BIOS egentlig:p?? Om jeg skrur av maskina får jeg samme problemet og må gjøre dette på nytt

 

EDIT: Prøvde å starte i bios, og installere windows 7... det startet ganske greit, allt gikk som det skulle....Så gikk jeg vekk fra PCen i noen minutter, og PCen var skrudd av.

 

Jeg prøvde å skru på PCen igjen, og da fikk jeg svart skjerm igjen.

Endret av pmiddy
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Har ett MSI 975 Platinium (775 socket) kort der maskina gikk ned da jeg holdt på å oppgradere bios fra MSI sine sider. Dette er ett år siden nå, så jeg husker ikke detaljene rundt greiene, men maskina er iallefall svart som natten. Den starter (psu, vifter ol. går som normalt) men skjermen er svart. Den får ikke engang signal.

 

Har prøvd resetting av bios (cmos-reset knapp på mitt hk), og guiden her ellers, men uten hell.

 

Noen som har noen bedre tips enn å vrenge ut hk, å kaste det i rennesteinen?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Har et zabertooth x-58, I7 960, 24GB ram. Slet veldig med instaleringer, men det ordnet seg. Alle viftene går, men maskinen går i svar skjerm etter noen minutter. Jeg kan da restart den og det samme skjer igjen. Det varierer hvor lang tid det tar før den slukker. Lysdiodene på hk lyser hele tiden. Ved oppstart kommer alle lys på, men de slukker som de antaglig skal. Det grønne lyset på hk er på konstant. Kan noen si hva jeg skal gjøre med det at den slår seg av?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hovedkortet mitt vil ikke fungere, lyset lyser men start knappen reagerer ikke.

Har prøvd allt og eneste jeg har kommet fram til som gir mening er at jumperen ikke står på de 2 pinsa ved CLRTC, kan dette gjøre at pcen ikke starter?

 

Hovedkortet mitt: Asus-p8z77-v-lx-z77-s-1155-atx-ivy

Endret av Issi
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei!

Super guide, men hvordan er det med laptopper? Finnes det en slik jumper der også?

Jeg skulle gjerne hatt en slik fallskjerm, siden jeg hopper uti først og sjekker hvor dypt det er etterpå. Denne gangen gikk det utover laptoppen til kona. :-S

Det er her snakk om en Asus x64Ja, som fikk en feilflash.

 

Har akkuat svidd av 14.000,- på ny stasjonær, så kjipt om jeg må kjøpe en laptopp også.

 

Mikael

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 5 måneder senere...

Ingen reaksjon på maskinen i det hele tatt når jeg skal prøve å power on. Har funnet dissassembly-videoer på youtube, så har jo sånn sett oversikt over hva som skal skje.

 

Hvor lenge skal CMOS batteri være ute? Er det noen måte jeg får testet om det fungerte FØR jeg smeller maskinen sammen igjen?

Lenke til kommentar

Ok. So far so good.

 

Har åpnet maskinen uten videre tull, og fjernet CMOS-batteriet. Ventet ca 2 minutter før jeg satt i strøm (uten batteri) og prøvde å starte, men ingen reaksjon. Satte inn CMOS-batteriet igjen, men fortsatt ingen reaksjon. Har tatt ut batteriet igjen.

 

Sist jeg opplevde denne situasjonen (med en annen pc - en stasjonær), hadde hovedkortet kortsluttet. Kan det være tilfelle her når alt jeg har gjort er å oppgradere firmware og alt tilsynelatende har gått knirkefritt?

 

Om ikke - hva kan være galt nå? Finnes det en løsning a la et stasjonært hovedkort hvor jeg kan "jumpe" hovedkortet?

Lenke til kommentar

Skal vi se... Ny dag - nye skjær i sjøen :p

 

I går tok jeg maskinen fra hverandre (uten videre problemer), og tok ut CMOS-batteriet. Prøvde og feilet litt med og uten batteri + strøm for å starte, men fortsatt ingen reaksjon. Lot CMOS-batteriet være ute i ca to og en halv time, før jeg skrudde maskinen sammen igjen og prøvde oppstart. Ingen reaksjon.

 

Har lest en del på nettet om å holde strømknappen inne i 30-45 sekunder uten batteri eller strøm tilkoblet, for deretter å koble til og prøve oppstart. Ingen reaksjon.

 

Spørsmålet står fortsatt: Kan en BIOS-oppdatering faktisk føre til et kortsluttet hovedkort, når oppdateringen tilsynelatende gikk prikkfritt?

 

Og om det finnes noen med nye gode ideer, er det naturligvis veldig lov å si fra ;)

Lenke til kommentar

Skal vi se... Ny dag - nye skjær i sjøen :p

 

I går tok jeg maskinen fra hverandre (uten videre problemer), og tok ut CMOS-batteriet. Prøvde og feilet litt med og uten batteri + strøm for å starte, men fortsatt ingen reaksjon. Lot CMOS-batteriet være ute i ca to og en halv time, før jeg skrudde maskinen sammen igjen og prøvde oppstart. Ingen reaksjon.

 

Har lest en del på nettet om å holde strømknappen inne i 30-45 sekunder uten batteri eller strøm tilkoblet, for deretter å koble til og prøve oppstart. Ingen reaksjon.

 

Spørsmålet står fortsatt: Kan en BIOS-oppdatering faktisk føre til et kortsluttet hovedkort, når oppdateringen tilsynelatende gikk prikkfritt?

 

Og om det finnes noen med nye gode ideer, er det naturligvis veldig lov å si fra ;)

Tja, ser ut til å være mange som har hatt det problemet som du har. En kjapp Google søk etter "laptop dead after bios update" ga meg litt over 1.3 millioner resultater. Jeg vet ikke om alle omhandler det samme, men mange som har samme problem. Død laptop etter BIOS oppdatering. Du kan jo prøve å søke etter dette temaet hvis du ikke har gjort det.

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...