Gå til innhold

Intel Larrabee i PS4?


Anbefalte innlegg

GPUen er forsvak sammenlignet med CPU, og GPU er for svak fordi enkelte spill hakker, og det uten AA. Det hadde sett mye bedre ut med god AA(f.eks. 4x).

Utviklerene vil bruke det som er tilgjenglig for dem og i PS3 sin tilfelle har dem mye kraft og fleksibilitet med Cell CPU'en som kan i større grad assistere GPU'en. Se f.eks til de helt råe post-processing effektene til Killzone2, der f.eks våpenet du har foran deg ser nærmest pre-rendered ut. Dette blir gjort med SPU'ene og frigjør GPU'en til andre ting.

RSX var kanskje ikke en optimal løsning, men det er heller ikke en dårlig GPU for PS3.

 

Theo343 sin kommentar om at det er "Ingen problem å lage spill som hakker på enhver hardware" er høyst relevant. På en fast hardware plattform står det jo på utviklerene sin evne til å optimalisere og moderere arbeidsmengden etter hardwaren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ellers kjøper jeg ikke helt at en såpass tydlig trend har vært tilfeldigheter.

AtW

Det sa jeg heller ikke, det har vært mye slett arbeid utført. Rett og slett :)

Eller at arbeidet på Xbox360 ikke har latt seg overføre til PS3 på en like god måte. F.eks pga minne restriksjoner (Xbox360 har mer tilgjenglig minne).

 

Edit: Ellers som [GDI]Raptor var inne på er mutliplattform spill en dårlig måte å sammenligne konsoller på. Styrkene til en konsoll blir vanskelig å utnytte da det som oftes må finne en "middle-ground".

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Theo343 sin kommentar om at det er "Ingen problem å lage spill som hakker på enhver hardware" er høyst relevant. På en fast hardware plattform står det jo på utviklerene sin evne til å optimalisere og moderere arbeidsmengden etter hardwaren.

Jo, det er nå så, men vankligehtene med å utvikle sier også noe om kvaliteten til en plattform. Det er jo alltid et interessant spørsmål det der, mye tilskrives jo "mennskelig feil" uten at det er noe jeg alltid er enig i. Utstyret må også designes med det i øyn at mennsker skal bruke de, er det feks vansklig å få god ytelse på et prodkut, er det da produktets feil, eller de som bruker produktet?

 

Men som nevnt, dette er jo litt sidesporaktig, noe av essensen er at PS3 er en gangs dyr spillekonoll, og det er ikke nødvendigvis bare pga ytelsesfokus alene. 360 er på omtrent samme nivå, og koster endel mindre. Derfor er det ikke sikkert at fokus på ytelse nødvendigvis er noen dårlig ide i framtiden.

 

AtW

Lenke til kommentar
Tipper på at sony kommer til å bruke en ny versjon av cell når den tiden kommer. Hvorfor legge så mye ressurser i cell, og ikke minst programmering for cell. For så å forkaste dette på neste veiskille.

Vel Sony sin innsats i forhold til Cell ligger på softwaresiden og her er det er allerede bedre verktøy tilgjengelig for Larrabee enn det er for Cell så de vil få en mye lettere hverdag ved å gå over til Larrabee. Når det er sagt så håper jeg for vitenskapen sin del at Cell lever videre, også i PS#, da det vil være en viktig plattform og motivasjon for å forske på kompilatorteknikker til denne typen hardware. Cell er helt banebrytende her, og representerer et viktig forskningsområde. Larrabee teknologien kan nemlig ikke skalere like langt som Cell på grunn av cache coherency teknikken. Så på ett eller annet fremtidig tidspunkt må alle massivt parallelle maskiner benytte flere separate adresserbare områder til RAM for å kunne skalere. Cache + coherency er rett og slett ikke effektivt nok. Da er det viktig å ha moden kompilator teknologi og utviklerverktøy for å håndtere dette. Det virker imidlertid ikke veldig rasjonelt at hver eneste lille SPE skal ha sitt eget minneområde, men det er nå en gang slik IBM valgte å designe Cell. Larrebee og Cell representerer på en måte ytterpunktene for massivt parallelle maskiner, der Cell har alt for mange separate områder mens Larrabee har kun ett. Nvidia legger seg på en mye mer fornuftig linje her med mange separate minneområder, men samtidig mange prosesseringsenheter per minneområde. De har imidlertid en ubrukelig tilnærming til general purpose konseptet med CUDA og alt for mye skreddersydd hardware så de har likevel minst like langt å gå før de har en fullgod general purpose massivt parallell maskin. Uten at jeg har satt meg inn i det så vil jeg tro at AMD/ATI ligger omtrent på linje med Nvidia her.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Eh, hallo???? Larrabee er en (multicore) GPU og vil derfor erstatte NVidia brikken i dagens PS3, ikke Cell prosessoren.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Larrabee_%28GPU%29

 

Håper dere oppdaterer artikkelen, dette er kunnskapsløst og helt misvisende.

Stein, glasshus og sitat fra din egen link:

"Larrabee can be considered a hybrid between a multi-core CPU and a GPU, and has similarities to both. Its coherent cache hierarchy and x86 architecture compatibility are CPU-like, while its wide SIMD vector units and texture sampling hardware are GPU-like."

 

Doh, kanskje du skal lese litt mer selv før du snakker om stein i glasshus? Selv om Larrabee arkitekturen har likhetstrekk med en multicore CPU, betyr ikke det at den er det. Larrabee er designet som en GPU med gode GPGPU egenskaper.

 

The Cell processor includes one main processor which controls many smaller processors. Additionally, the main processor can run an operating system. In contrast, all of Larrabee's cores are the same, and the Larrabee is not expected to run an OS.

 

SIGGRAPH 2008 artikkelen om Larrabee:

Larrabee: A Many-Core x86 Architecture for Visual Computing

 

Larrabee er en GPU og ferdig med det. Den kan ikke erstatte både CPU og GPU i en fremtidig PS4.

Endret av TeaBone
Lenke til kommentar

TeaBone: Alle kilder tilsier at det er en hybrid, og du påstår hardmakket at det kun er en GPU. What gives?

 

Larrabee er en GPU og ferdig med det.

Helt feil. Larrabee er en multicore x86 CPU med kraftig vektor pipeline i hver kjerne. Kaller du også Pentium MMX for GPU bare fordi den har SIMD enheter?

 

Den kan ikke erstatte både CPU og GPU i en fremtidig PS4.
Selvfølgelig kan den ikke det. Intel sin Atom CPU kunne ikke erstattet CPU i en fremtidig PS4 heller. Så.. hva er poenget ditt? Larrabee kan ikke erstatte både CPU og GPU i en konsoll fordi hver enkelt CPU kjerne i Larrabee er for svak til å møte behovet for høy ytelse per tråd i applikasjoner med høye realtime krav. Derfor må du ha et sett kraftigere CPU kjerner for å løse denne biten. Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Wii er jo ett kjempe eksempel på hva som selger! wii er stygg, har dårlig hardware, grafikken er elendig etter dagens mening. MEN wii selger som hakka møkk, den er billig, innovativ, skiller seg ut med noe annet. Super enkel i bruk. Ikke noe HDD, ikke noe nett i stor grad.

 

Take my point? simple is better.

Kanskje ikke for oss, men for mange.

 

Nå føler jeg mer det er på grunn av "gimmick" kontrollen at den selger som hakka møkk (hva kommer dette utrykket av?) Uansett så sikter Wii seg inn på et helt annet marked, et marked PS2 har slått godt ann i med spill som Buzz, Singstar og Guitar Hero.

 

Wii har desverre en tendens til å bli liggende å støve ned hos de fleste som kjøper den. Så mye som jeg elsker nintendo titlene så føler jeg det er altfor mange ikke spillere som har kjøpt maskinen. Flere som kommer innom butikken og vil ha en "Nintendo med dem derre veive kontrollene" og lurer på om Wiien kan spille spill fra PS3 og/eller Xbox360 viser at de ikke har peiling og lar seg "lure" av gimmicken.

Lenke til kommentar
på softwaresiden og her er det er allerede bedre verktøy tilgjengelig for Larrabee enn det er for Cell

bzzt.

 

Larabee og OpenCL ligger ca. på utviklingsstadiet enda, mens Cell- SDKen har vært i bruk en god stund. Spørsmålet her er om det blir mulig å fremheve andre gode egenskaper med Cell- løsningen, i tillegg til at den kan gjøre "GPGPU" oppgaver. Slik at SoC løsninger i forskjellige varianter blir mer akseptable og lettere å begynne utvikling for.

 

Eller om man tviholder på x86 og fortsetter å selge OpenCL som noe annet enn en løsning som kan øke ytelsen på plattformen i noen spesialtilfeller - samme hvor genial man er til å programmere og spesialisere løsninger..

 

Kjenner jeg "industrien" rett blir det vel til at Cell blir en kult- hit. Siden alt annet er investert i produksjon av chiper for noen spesielle og "sikre" merker. Slik at den beste løsningen blir den som er den mest lønnsomme på nærsynt hold. Og som vanlig ikke vil ha noe med hva som er mest fleksibelt eller interessant.

 

Skjønt - det er vel flere enn småprogrammerere som begynner å synes x86 bør skrotes nå.

Lenke til kommentar
på softwaresiden og her er det er allerede bedre verktøy tilgjengelig for Larrabee enn det er for Cell

bzzt.

 

Larabee og OpenCL ligger ca. på utviklingsstadiet enda, mens Cell- SDKen har vært i bruk en god stund.

OpenCL er bare ett av flere API en kan lage til Larrabee, x86 utviklingsverktøyene stammer imidlertid fra før 1978 og frem til i dag. Det er nesten 30 år forsprang på Cell det.

Skjønt - det er vel flere enn småprogrammerere som begynner å synes x86 bør skrotes nå.
Forsåvidt veldig enig i det. I så måte har Cell mye interessant, og da først og fremst kombinasjonen av heterogent design (to forskjellige kjerner) samt egne minneområder til SPE selv om sistnevnte nok burde redesignes noe da det er alt for lite med en liten SPE per minneområde. Tror imidlertid Tukwila og Poulson vil redefinere hvordan IT bransjen ser på ytelse. Masse tråder og gammel bagasje fra 70 tallet er ikke ideelt. Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
på softwaresiden og her er det er allerede bedre verktøy tilgjengelig for Larrabee enn det er for Cell

bzzt.

 

Larabee og OpenCL ligger ca. på utviklingsstadiet enda, mens Cell- SDKen har vært i bruk en god stund.

OpenCL er bare ett av flere API en kan lage til Larrabee, x86 utviklingsverktøyene stammer imidlertid fra før 1978 og frem til i dag. Det er nesten 30 år forsprang på Cell det.

Det er jo sant. Selv om vektorisert kode, og parallell- design på enten program eller kompilator- nivå er jo ikke helt nytt det heller.

 

Skjønt - det er vel flere enn småprogrammerere som begynner å synes x86 bør skrotes nå.
Forsåvidt veldig enig i det. I så måte har Cell mye interessant, og da først og fremst kombinasjonen av heterogent design (to forskjellige kjerner) samt egne minneområder til SPE selv om sistnevnte nok burde redesignes noe da det er alt for lite med en liten SPE per minneområde. Tror imidlertid Tukwila og Poulson vil redefinere hvordan IT bransjen ser på ytelse. Masse tråder og gammel bagasje fra 70 tallet er ikke ideelt.

*nikke* ..Jeg har inntrykk av at det som blir foreslått oftere nå er å designe hardvare slik at spesielle typer programbiblioteker kjører raskt. Uavhengig av hverandre satt det for eksempel en Java- fantast og en Microsoft- troende og foreslo at ytelsen jo ville bli høyere med hardvare optimisering av standardbibliotek - og at disse løsningene ville bli økonomisk sett mulig å rettferdiggjøre når prisene faller så raskt. Faller på plass i forhold til Microsofts tjenestebaserte pc- løsninger, for eksempel.

 

Så ironisk nok kan det jo ende opp med at IBM vil være de som forfølger den mest portable løsningen med Cell og PowerPC designet - nå som det blir mindre problemer i forhold pris og til størrelse på "kjapt minne" og register, eller lagringskapasitet generellt. Siden konkurransen fort vil ende opp med å velge optimiserte løsninger for spesifikke instruksjonssett..

 

Men jeg må vel prøve å la være å se for meg at Skynet tar over verden neste uke.. blir så sabla skuffettt hver gang... :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg har inntrykk av at det som blir foreslått oftere nå er å designe hardvare slik at spesielle typer programbiblioteker kjører raskt.

Jeg er prinsippielt motstander av å gjøre ting den veien, det virker logisk feil. Det burde jo være enklere å tilpasse software til å utnytte hardware på best mulig måte og ikke omvendt (compiler optimization). Alltid vært litt forundra over "DirectX metoden" hvor software styrer showet.

Lenke til kommentar
Jeg har inntrykk av at det som blir foreslått oftere nå er å designe hardvare slik at spesielle typer programbiblioteker kjører raskt.

Jeg er prinsippielt motstander av å gjøre ting den veien, det virker logisk feil. Det burde jo være enklere å tilpasse software til å utnytte hardware på best mulig måte og ikke omvendt (compiler optimization). Alltid vært litt forundra over "DirectX metoden" hvor software styrer showet.

Utviklingen går i retning av general purpose CPU. En server er snart bare CPU + RAM + nettverkskort (CNA), du kan faktisk få kjøpt det i dag, men det er ikke så vanlig. Så virtualiserer du alt på toppen av det. Snart får du faktisk virtuelle svitsjer fra Cisco som du kan installere i din vmware ESX server. General purpose CPU har tradisjonelt slukt de fleste oppgaver som har kommet opp. GPU står snart for tur.

Lenke til kommentar
Nå føler jeg mer det er på grunn av "gimmick" kontrollen at den selger som hakka møkk (hva kommer dette utrykket av?) Uansett så sikter Wii seg inn på et helt annet marked, et marked PS2 har slått godt ann i med spill som Buzz, Singstar og Guitar Hero.

 

Wii har desverre en tendens til å bli liggende å støve ned hos de fleste som kjøper den. Så mye som jeg elsker nintendo titlene så føler jeg det er altfor mange ikke spillere som har kjøpt maskinen. Flere som kommer innom butikken og vil ha en "Nintendo med dem derre veive kontrollene" og lurer på om Wiien kan spille spill fra PS3 og/eller Xbox360 viser at de ikke har peiling og lar seg "lure" av gimmicken.

 

Det er ingen jævla gimmick, av 1 enkel grunn: Kontrollen har potensial til å funke.

Det eneste gimmicken over den er at Nintendo ikke gjorde det smarte de kunne ha gjodt: Sluppet koden for det meste i Wii sports. Og at de ikke gjorde ferdig Wii-kontrollern helt før de slapp ut den(Wiimotion+ retter på det).

Men Nintendo gjorde motsate av hva de gjorde med nin64 og GC: De er ikke den sterkeste konsollen i generasjonen. Og de selger mest.

Lenke til kommentar
Nå føler jeg mer det er på grunn av "gimmick" kontrollen at den selger som hakka møkk (hva kommer dette utrykket av?) Uansett så sikter Wii seg inn på et helt annet marked, et marked PS2 har slått godt ann i med spill som Buzz, Singstar og Guitar Hero.

 

Wii har desverre en tendens til å bli liggende å støve ned hos de fleste som kjøper den. Så mye som jeg elsker nintendo titlene så føler jeg det er altfor mange ikke spillere som har kjøpt maskinen. Flere som kommer innom butikken og vil ha en "Nintendo med dem derre veive kontrollene" og lurer på om Wiien kan spille spill fra PS3 og/eller Xbox360 viser at de ikke har peiling og lar seg "lure" av gimmicken.

 

Det er ingen jævla gimmick, av 1 enkel grunn: Kontrollen har potensial til å funke.

Det eneste gimmicken over den er at Nintendo ikke gjorde det smarte de kunne ha gjodt: Sluppet koden for det meste i Wii sports. Og at de ikke gjorde ferdig Wii-kontrollern helt før de slapp ut den(Wiimotion+ retter på det).

Men Nintendo gjorde motsate av hva de gjorde med nin64 og GC: De er ikke den sterkeste konsollen i generasjonen. Og de selger mest.

 

 

GameCube var vel den kraftigste konsollen?

Lenke til kommentar
Det er ingen jævla gimmick, av 1 enkel grunn: Kontrollen har potensial til å funke.

Det eneste gimmicken over den er at Nintendo ikke gjorde det smarte de kunne ha gjodt: Sluppet koden for det meste i Wii sports. Og at de ikke gjorde ferdig Wii-kontrollern helt før de slapp ut den(Wiimotion+ retter på det).

Men Nintendo gjorde motsate av hva de gjorde med nin64 og GC: De er ikke den sterkeste konsollen i generasjonen. Og de selger mest.

 

Derfor "gimmick" i hermetegn. For all del de funger bra nok for meg i de spillene jeg har (litt bedre på dybderegistrering i Wario Ware kunne det vært). Men det er denne kontrollen som ikke-gamere lar seg "lure" av. For i bunn og grunn så er det gamere som setter pris på spillene som virker bra med denne kontrollen. Ser altfor mange som har en Wii som støver ned og ikke har spillene som burdte kjøpes inn til konsollen.

Endret av Anchan
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...