Gå til innhold

Akam.no: Oppfordring til guide: Filtre


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg mer innblikk på hva filtre gjør for bildekvalitet og inntrykk, noe som garantert flere nystartede hobby fotografer også ønsker.

 

Det er ikke så altfor vanskelig å få innblikk i hva polariserings filtre gjør i en setting, men da vises det aldri hvordan ND og andre filtre gjør.

 

Så kan Akam lage en guide der de har tatt ett bilde (en setting) og viser hvordan resultatet vil variere med flere forskjellige typer filtre, så det er lettere å skape seg ett mentalt bilde av hvordan de vil fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hadde ikke jeg kjønt et døyt Engelsk så hadde de visuele delene ikke sagt meg et døyt.

Mener folk har så alt for lett for å henvise til engelske sider med med masse svada på sidene som forvirer mange som ikke er stødig i engelsk.

Bedre med enkle reine sider og eventuelt Danske og svenske sider vis mulig.

Syns vi i Norge adopterer så alt for lett ting som ikke har vårt språkvokolær.

Lenke til kommentar

http://www.bythom.com/filters.htm

 

Et lite sitat derfra:

"Thom's Maxim #19: Don't put extra glass or plastic in front of your expensive, well designed glass unless you need to.

 

There's a tendency amongst amateur photographers to put UV or Skylight filters on the front of every lens they own. This tendency is encouraged by photo dealers, who, as they ring up your expensive new toy add "and you want a skylight filter to protect that lens, right?"

 

The reason the dealer asks this is simple: it's a way to increase their profit. Mail order outfits such as B&H and Adorama have made it difficult for local dealers to charge list price on lenses (though some still manage). For example, the markup on a 24-85mm AF-S lens is quite small, meaning that the dealer might make only $50 on your purchase. The markup on a $30 filter can be as high as 80%. By selling you that filter, the dealer can make another $24 on the sale, increasing his profit by 50%.

 

So the question is: do you need that filter?"

Endret av Petteram
Lenke til kommentar

I sammenheng med en tråd jeg hadde om filtre tidligere i vinter sendte jeg en mail til Akam's-storskriver, og fikk til svar

 

Joda, dette er noe som har vært på gjøremålslisten vår en stund, men vi har

desverre ennå ikke hatt kapasitet til å sette i gang med noe slikt. En

vakker dag skal jeg ta fatt i det, er planen, men det blir desverre ikke

snarlig.

 

Tenkte det kunne være greit å nevne her. Denne mailen ble sendt til meg 07.01 i år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...