Gå til innhold

Pirater tas i tollen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At 40% av alle windows installasjoner i norge er piratvare tviler jeg ikke på. At mer enn 10% av disse piratversonene har krysset landegrensa på fysisk medie får du meg ikke til å tro uten massive mengder håndfast bevis.

 

Det er ille at det faktisk er både raskere og enklere å laste ned en piratkopi og installere den enn å kjøpe en orginal. Jeg sitter selv med god samvittighet med orginal Vista på stasjonære og orginal Xp på laptoppen, og som det sies over her, jeg hadde betalt selv om det ikke var serienummer eller validering. Men selvfølgelig har jeg ikke noe problem med å få tak i eller bruke piratverson dersom jeg har lyst.

Lenke til kommentar
Microsoft har kurset tollvesenet

 

Tollerne har i praksis fått i oppdrag å holde tilbake det de oppfatter som mistenkelig programvare, og deretter må de varsle Microsoft.

Er det mulig? Skal private selskaper nå plutselig lære opp lovens voktere til å jobbe for seg? Hva blir det neste? At resten av politiet og rettsvesenet jobber på oppdrag for private selskaper?

 

Det er helt vanlig at selskaper kurser/informerer tollvesenet (tollere) i å skille mellom orginaler og piratkopier. Dette gjelder klokker, klær og sikkert også programvare. "Piratkopier", uansett varetype, er faktisk et betydelig problem og faktisk gitt en viss prioritet av Tollvesenet. Selv om jeg nok tror at problemet er størst når det gjelder andre produktgrupper.

 

Det er også helt vanlig at Tollvesenet har samarbeid med importører/selskaper slik at de blir bedt om å hjelpe til å vurdere mistenkelige varepartier. Nå stemmer nok ikke utsagnet at tollerne har fått i oppdrag å holde tilbake mistenkelige partier/programvare av Microsoft. Det oppdraget er faktisk en del av gjeldende arbeidsinnstruks så langt jeg vet. Men tabloide oppslag er jo så populært.

 

Personlig synes jeg det er helt greitt at Tollvesenet er svært oppmerksomme på "piratvarer" uansett type. Enkeltsendinger til privatpersoner er nok langt fra prioritert, det er nok som flere sier eventuelle større partier for salg.

 

Ellers forteller nå heller Microsoft sitt anslag på mengde "piratkopier" at de har en helt riv ruskende gal prismodell og systemer som er "galemattias" når det gjelder validering.

Lenke til kommentar
Hva er vitsen å sende det i posten, når mesteparten lastes ned uansett.

Og dette med tollvesenet, hadde jeg vært dere, ville jeg drite i dette, det er ikke verdt anstrengelsen. vennligst se poenget jeg skrev i første setning.

Det er to helt forskjellige problemstillinger. Folk som laster ned til eget bruk vil selvsagt ikke rammes av dette. Det vil derimot ulike PC-produsenter og forhandlere som kjøper inn uoriginale CD'er fra pirater for å bundle med sine PC'er eller selge i sine butikker. Det er betydelig penger å spare på slikt, siden piratene kanskje tar 10% av det Microsoft tar, og slikt monner i et presset marked.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

alle kommentarene.

 

Enig.

 

Min mening.

 

jeg har egentlig alle windows versioner gratis, og jeg gir de fleste bort!.

 

jeg har aldri vært borti værre styr enn det som det er nå.

Jeg sender mail til EA, ubisoft, og alle spell firmaene.

MS, ringer og mailer og videre det er så mange firmaer som har en ubrukelig løsning.

DRM og aktivering, jada, støtter dems synspunkt, ikke metoden.

 

Jeg ringer ikke til ms selv, men i jobb sammenheng, og detta er heeelt ubrukelig, og det er faktisk ikke rart at windows blir lasta ned, ingen kjøper ting.

 

Det er seriøst mye styr, og 10 ganger lettere å søke etter crysis warhead crack på nett enn å sende mail, vente vente vente, få flere aktiveringer.

bare for å ta ett eksempel.

Lenke til kommentar
Hva er vitsen å sende det i posten, når mesteparten lastes ned uansett.

Og dette med tollvesenet, hadde jeg vært dere, ville jeg drite i dette, det er ikke verdt anstrengelsen. vennligst se poenget jeg skrev i første setning.

Det er to helt forskjellige problemstillinger. Folk som laster ned til eget bruk vil selvsagt ikke rammes av dette. Det vil derimot ulike PC-produsenter og forhandlere som kjøper inn uoriginale CD'er fra pirater for å bundle med sine PC'er eller selge i sine butikker. Det er betydelig penger å spare på slikt, siden piratene kanskje tar 10% av det Microsoft tar, og slikt monner i et presset marked.

 

Geir :)

Jeg synst det bra at tollvesenet prøver å utføre kontroller på dette området, dog er det synd at det er på oppdrag fra Microsoft. Det er jo hårreisende at et privat selskap skal få lov til å diktere hva tollerene skal se etter. Det er helt klart at Microsoft kun gjør dette av egene interesser og ingen andres. Dessuten er det leit at denne aksjonen er tilsynelatende kun for Microsoft produkter.

 

Jeg bare håper de kommer til å være mer på hugget etter bedrifter som selger programvare videre, enn privat personer. Men jeg regner med at de kommer til å beslaglegge eksemplarer til privatpersoner også.

 

Dessuten får vi kanskje en indikasjon på hvor mange av de "orginale" programvarepakkene som egentlig er forfalskninger. Sluttbrukerene betaler jo for orginal vare i mange tilfeller, selv om man får forfalskninger (med de ulemper det eventuelt skulle medføre).

Lenke til kommentar

Microsoft har ikke "diktert" noe som helst. De har sendt en søknad som har blitt vedtatt i høyesterett om at Tollvesenet kan tilbakeholde "mistenkelige" varepartier. De kan ikke gå inn å styre hvor Tollvesenet har fokuset.

 

Og slik som Bolson skriver, dette har vært gjort med helt andre piratvarer også, f.eks Zenith, Tissot, D&G, Prada, Rolex, osv osv. Dette er ingenting nytt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem7055

Det er vel muligens ikke enkeltpersoner som smugler til hjemmebruk som er målet for dette. Jeg vil tro det er smuglere som selger større partier til butikker, slik at forbrukere som tror de handler ekte programvare i Norge blir lurt.

Lenke til kommentar

Tror ikke MS tenker de skal stoppe så veldig mange pirater med dette. De er fullstendig klar over at de fleste laster ned programvaren.

Jeg tror de er ute etter butikker som tar inn piratprogram, for så å selge det videre til fullpris. Disse piratprogrammene kommer i ordentlige esker og har med alt av dokumentasjon o.l. som kommer med en ordentlig lisens. Et slik produkt vil for de fleste være umulig og avsløre som piratprogram.

 

Dette er greit nok, og jeg skjønner hvorfor MS vil dette til livs. Problemet er, som andre har nevnt, at ikke-offentlige selskaper ikke bør ha sterke bånd til politi/toll etc. Hvis de har et problem med noe politi eller toll gjør, bør de heller klage til et departement. Da kan departementet gå igjennom saken, og om de gir bedriften/personen rett i at f.eks toll gjør noe feil/dårlig, blir det departementets oppgave å gi toll opplæring.

 

Det kan jo godt være at det er det MS har gjort i dette tilfellet.

Endret av Darth Kjell
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

"Tollerne har i praksis fått i oppdrag å holde tilbake det de oppfatter som mistenkelig programvare, og deretter må de varsle Microsoft."

 

Og når i helvete har Microsoft fått rettigheter til å diktere hva det norske tollvesenet skal gjøre og ikke gjøre? Minner om hemmelig politi - 1984 og Kafka synes mer aktuelle enn noensinne.

 

Dersom det er slik noen i et innlegg her hevder, at det foreligger en dom i høyesterett som sier at de KAN, så bør hardware.no endre litt på formuleringen sin. At de MÅ varsle M$ er jo absurd, og viser klart at personvern, og justis, drepes i jakten på profitt av selskaper som styrer loven ved sine økonomiske ønsker. Ikke noe nytt, men at det foregår så åpent som her gjør at M$ bare kommer høyere på lista over firmaer som man skal holde seg unna.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

Jeg sendte en mail til tollvesenet for å spørre dem selv om hvordan de faktiske forhold er. Taboloider har en tendens til å skrive litt kortfattet og enkelt.

 

- Hvis man er litt omtrentlig med sannheten er det riktig at Tollvesenet i disse sakene opptrer på vegne av private selskaper... Men da utelater man det faktum at det er Namsretten som med hjemmel i tvisteloven § 34-7. "Særregler om midlertidige forføyninger til sikring av immaterialrettigheter" og tolloven § 15-2, avsier en midlertidig forføyning. I den anmoder retten Tollvesenet om å midlertidig holde tilbake varer som krenker noens immaterielle rettigheter ( varemerke/design/opphavsrett etc.)

 

Tollvesenet har i dag ca. 60 slike forføyninger på vegne av rettighetshavere i Norge. Dette er sivilrettslige saker hvor vi anmodes av namsretten om å holde piratkopier tilbake og så varsle rettighetshaver om det. Så det er ikke noe spesielt i vårt forhold til Microsoft i forhold til andre rettighetshavere. Etter at varene er holdt tilbake av Tollvesenet må rettighetshaver selv enten gå rettens vei eller inngå en avtale med den påståtte "piratimportøren", for å fastslå at det dreier seg om piratkopier og for å få varene destruert. Forføyningene varer normalt et år.

 

I tillegg til de midlertidige forføyningene kan Tollvesenet også på eget/generelt grunnlag se etter og holde tilbake det vi mistenker er piratkopier, men da må rettighetshaver skaffe en midlertidig forføyning innen 5 dager...

 

Du kan lese mer om dette på www.toll.no under Innførsel/Piratkopier.

 

Når det gjelder drillingen lurer vi også litt på hvem i Tollvesenet som har blitt spesielt drillet i forhold til Microsoft, men det kan også være en liten omskrivning av at det sammen med en slik midlertidig forføyning, ofte følger med informasjon, bilder, tips etc. om hva Tollvesenet skal se etter.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...