Gå til innhold

Anbefalingstråden: Trenger du filmanbefalinger? Spør her!


Xanman

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært ute og plukket høstens frukter med en venn. Vi tenkte å kose oss i helgen med dette og god mat, og vi trenger derfor noen filmforslag. Ingen skrekk/horror/lignende, kun ute etter litt koseligere filmer. Vi har valgt oss ut Disney sin romversjon av "skatteplaneten" (Treasure Planet) så langt. Har vurdert gutten og jernkjempen også (Iron Giant), men slutten blir nok kanskje litt trist. Fantastiske filmer uansett!

 også helst kun filmer med engelsk tale. Animerte filmer er et pluss, men ikke et krav :)  Noen forslag?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Er på utkikk etter "typisk" sen 80-talls/tidlig 90-talls sci/fi/skrekk-action buddy-cop underholdning, og tenker da ikke helt ulikt type film ala: The Hidden (1987), Dead Heat (1988), Critters 2 (1988),  Alien Nation (1989), Dark Angel aka I Come In Peace (1990) og Split Second (1992).

Må jo ikke være buddy-cop, men ja, samtlige av nevnte ovenfor, innehar en herlig type blanding av sci-fi, skrekkfilm, komedie og action, og var noe med akkurat den perioden på tampen av 80 og tidlig 90-tallet, hvor det virket å komme ut en del ekstra, av lignende film.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg ønsker anbefaling når det kommer til asiatisk film. Det er noe jeg har blitt mer og mer interessert i, spesielt etter som jeg synes Hollywood begynner å bli mindre og mindre interessant.

Av koransk film/serie har jeg sett Squid Game, Train to Busan og Parasite

Av japansk film har jeg sett en del Ozu-filmer og Mabarosi

Av kinesisk film har jeg sett Zhang Yimou-trilogien og veldig mange Jackie Chan-filmer (som vel er mer Hong Kong enn mainland-Kina).

Jeg er ute etter gode filmer fra hvilken som helst av disse tre landene som jeg ikke har sett. Jeg har forstått at både hovedpersonen i Squid Game og Train to Busan er store i Korea - er det noe de har gjort tidligere som er verdt å se? Sjanger er ikke så viktig så lenge filmen er bra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tabris skrev (På 10.12.2021 den 20.27):

Jeg ønsker anbefaling når det kommer til asiatisk film. Det er noe jeg har blitt mer og mer interessert i, spesielt etter som jeg synes Hollywood begynner å bli mindre og mindre interessant.

Av koransk film/serie har jeg sett Squid Game, Train to Busan og Parasite

Av japansk film har jeg sett en del Ozu-filmer og Mabarosi

Av kinesisk film har jeg sett Zhang Yimou-trilogien og veldig mange Jackie Chan-filmer (som vel er mer Hong Kong enn mainland-Kina).

Jeg er ute etter gode filmer fra hvilken som helst av disse tre landene som jeg ikke har sett. Jeg har forstått at både hovedpersonen i Squid Game og Train to Busan er store i Korea - er det noe de har gjort tidligere som er verdt å se? Sjanger er ikke så viktig så lenge filmen er bra.

Sør-Korea/Japan : 3-Iron (2004)

Ganske særegen film. En absolutt favoritt fra Asia. Sjangre: Drama, Romance, Crime.

 

Japan: Sonatine (1993)

Regissør Takeshi Kitano er det mange som har anbefalt meg. Den siste jeg fikk sett fra han er A Scene at The Sea, en surfe film. Men Sonatine er den filmen jeg har likt best fra Kitano. Å naturligvis en favoritt fra Asia. Den handler om Yakuzaen. Men med Kitano sitt regissør grep blir dette en ganske unik opplevelse. 

 

Sør-Korea:

Den neste asiatiske filmen for meg blir Mother (2009) Den har jeg hørt mange lovord om.

Denne filmen er regissert av Bong Joon-Ho. Mannen som også leverte nevnte Parasitt.

30AB23F6-6529-4A7F-808A-F81E0AA22E8E.thumb.jpeg.69e6a6c7516d2bbce565399c523b7a77.jpeg3-Iron

665C556E-57EA-4FB4-9468-0156B1744A74.jpeg.31a7dd5a0962a96708a0e54d8bfb8c39.jpegSonatine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ClarkGable skrev (1 time siden):

Sør-Korea/Japan : 3-Iron (2004)

Ganske særegen film. En absolutt favoritt fra Asia. Sjangre: Drama, Romance, Crime.

 

Japan: Sonatine (1993)

Regissør Takeshi Kitano er det mange som har anbefalt meg. Den siste jeg fikk sett fra han er A Scene at The Sea, en surfe film. Men Sonatine er den filmen jeg har likt best fra Kitano. Å naturligvis en favoritt fra Asia. Den handler om Yakuzaen. Men med Kitano sitt regissør grep blir dette en ganske unik opplevelse. 

 

Sør-Korea:

Den neste asiatiske filmen for meg blir Mother (2009) Den har jeg hørt mange lovord om.

Denne filmen er regissert av Bong Joon-Ho. Mannen som også leverte nevnte Parasitt.

[snippet bilder]

Takk for tips! 

Har du sett Oldboy? Hørt en del bra om den, men er litt skeptisk til å se den. Er en restaurantscene der som jeg kjenner frister særdeles lite å se... den er vel generelt sett ganske brutal også? Er ikke den regissert av samme som regisserte Train to Busan?

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Tabris said:

Takk for tips! 

Har du sett Oldboy? Hørt en del bra om den, men er litt skeptisk til å se den. Er en restaurantscene der som jeg kjenner frister særdeles lite å se... den er vel generelt sett ganske brutal også? Er ikke den regissert av samme som regisserte Train to Busan?

Oldboy’s historie er vel den som er drøyest (altså forklaringene som blir gitt muntlig). Kan ikke huske at den har veldig grafisk?? Tror ikke regissøren har laget Train to Busan, men han har laget «the Handmaiden» som er ganske god.

Endret av Deschain
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tabris skrev (24 minutter siden):

Takk for tips! 

Har du sett Oldboy? Hørt en del bra om den, men er litt skeptisk til å se den. Er en restaurantscene der som jeg kjenner frister særdeles lite å se... den er vel generelt sett ganske brutal også? Er ikke den regissert av samme som regisserte Train to Busan?

Oldboy har jeg sett ja. Den er ikke gjennomsyret av vold, men et par scener er det.

Det finnes nok av gode filmer uten vold. I'm a Cyborg, But Thats Ok er en veldig ålreit film. Sammen med Castaway On the Moon, som var tidlige favoritter for meg fra Asia.

Endret av ClarkGable
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hevn triologien på DVDs.

De heter Sympathy for Mr. Vengeance

Lady Vengeance

Og Oldboy

Oldboy er den beste, mesterverk komisk og voldelig og bra photoscener og moral.

Jeg har styrt unna Squid game, fordi det var bare meldt at det var mye vold.

Men om det er bra kunst og gode ideer så aksepterer jeg litt vold. Oldboy har litt mye, sammenligner den med Ichi the killer.

Anbefaler den siste også er veldig bra filmet og veldig gode ideer, men varsku her mye vold og Gore.

Vanskelig å få Sone eu på bd, men finnes sone 2 på DVD.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
Gouldfan skrev (På 23.12.2021 den 21.45):

...

Jeg har styrt unna Squid game, fordi det var bare meldt at det var mye vold.
...

Mye vold ja, men det har man i en Scorsese- eller Tarantino-film også. Sabla god "miniserie" etter min mening. Mye mer minneverdige, velskrevne, karakterer enn f.eks. Battle Royale og Hunger Games. Meget bra skuespill, kinematografi og lyddesign. Hver episode tar utgangspunkt et "spill" fra barndommen, men med stadig mer hårreisende vri, utført med høyt nivå av dramatikk og suspense. Synes det var veldig godt gjennomført, og anser meg selv som filmsnobb. Ga serien 9 av 10 som er en sjeldent bra fra meg. Til sammenligning ga jeg f.eks. Oldboy 7.5 (som jeg også digger). Kjæresten digget den også.

Ser at mange gir den mye pepper for grafiske, voldelige, scener. Den har f.eks. fått en hel del énere på IMDB, som selvfølgelig bare er tull. Ja, den er nok rettet mot et publikum med en liten forkjærlighet for det makabre og grafiske. Men den er og objektivt sett vellaget.

Anbefaler å gi den en sjanse om ikke du har gjort det allerede.

Lenke til kommentar
Deschain skrev (På 23.12.2021 den 20.36):

Oldboy’s historie er vel den som er drøyest (altså forklaringene som blir gitt muntlig). Kan ikke huske at den har veldig grafisk?? Tror ikke regissøren har laget Train to Busan, men han har laget «the Handmaiden» som er ganske god.

Har du ikke sett japanske "Ichi The Killer"?

Den synes jeg er drøyere. Basert på en tegneserie...

Jeg har hele Vengeance triologien på dvd. Oldboy er den desidert beste, genialt manuskript,, og skuespill.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
21 hours ago, Gouldfan said:

Har du ikke sett japanske "Ichi The Killer"?

Den synes jeg er drøyere. Basert på en tegneserie...

Jeg har hele Vengeance triologien på dvd. Oldboy er den desidert beste, genialt manuskript,, og skuespill.

"Ichi the Killer" har vært på watchlista mi i en evighet. Kanskje på tide med en titt! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Deschain skrev (7 minutter siden):

"Ichi the Killer" har vært på watchlista mi i en evighet. Kanskje på tide med en titt! :)

Har hatt den på watchlisten min og men er skeptisk til om jeg orker å se den. Høres ut som en veldig jævelig film.. Men nå har jeg sett A Serbian Film og Martyrs.. Jeg overlever vel kanskje å se denne og.. 

Er det noen strømmetjenester som har denne filmen da? Den er jo så over the top. 

Lenke til kommentar

Ichi the Killer er ekstremt fet, og langt fetere enn Oldboy, men synes Oldboy er sånn ca. 68146 ganger drøyere. Oldboy føles relativt realistisk, men Ichi the Killer varter opp med typisk over the top tegneserievold som det er umulig å ikke se det komiske i. Det er så over the top og fett at det bare blir komisk. Den ligger nærmere Braindead og Riki-Oh: The Story of Ricky, enn f.eks Martyrs.

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (7 minutter siden):

Har hatt den på watchlisten min og men er skeptisk til om jeg orker å se den. Høres ut som en veldig jævelig film.. Men nå har jeg sett A Serbian Film og Martyrs.. Jeg overlever vel kanskje å se denne og.. 

Er det noen strømmetjenester som har denne filmen da? Den er jo så over the top. 

Den får du ikke strømmet nei, men hørte den har kommet på Blu-ray i vår sone... Men må importeres. Jeg så den på DVD...

Plottet er jo hele greia, men ja er litt spekulative oppfinnsomme scener. Men igjen det er jo basert på tegneserien.

Braindead er ren komedie for min del, det er jo humor.

Ichi har en mørk Twisted humor, men hele greia er jo det geniale plottet....

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...