sondredh94 Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Hei, jeg skal levere laptopen inn på reparasjon, og har derfor tatt backup image av den med Paragon Drive Backup 9. Det jeg lurer på er om jeg har tatt riktig type image. Jeg valgte File-Based Backup i stedet for Sector-Based Backup siden den lå under avanserte instillinger. Mister jeg viktige data/blir ikke pcen akkurat slik den var før jeg leverte den inn? Burde jeg ta en ny backup og velge Sector based i stedet? Takker for svar
Hårek Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Jeg ville valgt sektor image. Da kan du gjenopprette disken akkurat slik den var. Eksempel: Hvis man skal bytte disken til en ny så bruker man sektor image. Da får man en eksakt kopi av disken på kort tid (en time, gjør noe annet mens du venter). Hvis man derimot brukte filbasert backup så må man installere Windows og alle applikasjonene på nytt. Deretter kan man legge tilbake filer fra backup, men det kan ta lang tid på plass (hele dagen og vel så det med full jobbing).
sondredh94 Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Skrevet 1. februar 2009 Jeg ville valgt sektor image. Da kan du gjenopprette disken akkurat slik den var.Eksempel: Hvis man skal bytte disken til en ny så bruker man sektor image. Da får man en eksakt kopi av disken på kort tid (en time, gjør noe annet mens du venter). Hvis man derimot brukte filbasert backup så må man installere Windows og alle applikasjonene på nytt. Deretter kan man legge tilbake filer fra backup, men det kan ta lang tid på plass (hele dagen og vel så det med full jobbing). Ok, men hva gjør den øverste av de 2 markerte, hdd raw processing?: Partition Raw processing endrer Backup mode i oppsumeringen fra Only data and logical structure til All sectors (1:1 copy) , men hva gjør hdd raw processing??
Hårek Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Den øverste er hele disken, dvs du kan klone en hel disk til en annen disk. Den andre er kopi av en enkelt partisjon. For å legge den inn igjen må du først lage partisjonen på den nye disken. Eller du bare overskriver den samme partisjonen. Et typisk scenario er at man har en stor disk, f.eks 500MB, med en systempartisjon på 50MB og en data partisjon på resten. Da tar man image av systempartisjonen, og har mulighet til enkelt å gjenoprette denne. På data partisjonen tar man vanlig filbasert backup.
sondredh94 Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Skrevet 1. februar 2009 Den øverste er hele disken, dvs du kan klone en hel disk til en annen disk. Den andre er kopi av en enkelt partisjon. For å legge den inn igjen må du først lage partisjonen på den nye disken. Eller du bare overskriver den samme partisjonen. Et typisk scenario er at man har en stor disk, f.eks 500MB, med en systempartisjon på 50MB og en data partisjon på resten. Da tar man image av systempartisjonen, og har mulighet til enkelt å gjenoprette denne. På data partisjonen tar man vanlig filbasert backup. Ok, så hvis jeg har en disk med en systempartisjon på 140gb + en data partisjon på 140 gb + en skjult partisjon med recovery på 10gb og vil ta backup image av ALT på disken slik at det blir akkurat som før reperasjon, må jeg krysse av i begge da, eller bare den øverste??
sondredh94 Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Skrevet 2. februar 2009 Bare den øverste. Hvis jeg bare velger den øverste står det "Only data and logical structure" i oppsumeringen. Skal ikke det stå "All sectors (1:1 copy)" som jeg får ved å krysse av i partition raw processing??
Hårek Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Nå er du inne på detaljer jeg ikke kjenner, jeg bruker Ghost og ikke Paragon. Det høres ut som det har å gjøre med om den tar med ubrukte sektorer eller ikke. Den aller enkleste operasjonen å utføre er å kopiere absolutt alle sektorene. Litt mer avansert er å analysere disken for å finne hvilke sektorer som ikke er i bruk, da går det kjappere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå