Gå til innhold

Retrotest: Vi tester denne telefonkiosken


Anbefalte innlegg

Oppstartsprisen til vanlige telefoner (og mobiler for jeg) er 5 kr, mens minuttaksten er 1 kr.

 

Når det gjelder navnet på den rød, så heter den Riks og ikke Røst. Men dette kan dere sikkert rette på etter at dere har kommet dere etter by turen :D

 

Ellers så er disse nå verneverdig, og det finnes vel bare litt over 100 stk igjen.

 

Ellers så kan det nevnes at før så kunne man taste en kode før utenlandsnummeret, så fikk man ringe gratis til utlandet. Men dette fungerer dessverre ikke lenger.

 

Edit: Genial retrotest.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her i byen er det vell mest utlendinger som bruker slike. For der bli plustelig telefonkiosken lønnsom (om man ikke har fasttelefon). Billigste måt å ringe til mange steder i verden er telefonkort. Disse fungerer slik at man ringer et 800 (altså gratis) nummer for deretter å taste inn en kode. Men, og her kommer tingen, de norske operatørene er såpass sleipe at gratisnummer av type 800 bare er gratis fra fasttelefon og telefonkiosk. Ringer man fra mobil betaler man vanlig samtalepris. Ringer man til litt "uvanlige" land i utlandet, og ikke har fasttelefon, så er kobinasjonen telefonkiosk og telefonkort absolutt billigste løsning. Og jeg tipper det er hovedårsaken til at telefonkiosker faktisk enda eksisterer.

Lenke til kommentar

Ut ifra prislista til telenor kan telefonkiosk faktisk være billigere enn mobil også for innenlandssamtaler, hvertfall om man har telekort og ringer til fasttelefoner på laveste takst (kveld/helg).

 

Eks:

 

For en 5 min samtale blir minuttpris 0,84 kr

For en 30 min samtale blir minuttpris 0,34 kr

 

Minuttprisen blir altså vesentlig lavere ved lengre samtaler, og 34 øre/min er ikke så gæli da, mange har dyre mobilabbonement (særlig kontantkort) som ville gitt langt høyere pris.

 

Ellers skulle jeg gjerne sett en statistikk over hva slags brukere som benytter telefonkiosk. Eldre, turister, uheldige som har glemt mobil/flatt batteri, kriminelle...

Lenke til kommentar

Et av problemene for telefonkiosker er nok at den generelle hærverklysten har økt betraktelig i Norge dem siste 10 åra. Altfor mange er blitt kyniske og ødelegger tjenenester for offentligheten, f.eks. hvordan tog og trikk sliter med stadig mer hærverk og hvordan behovet for overvåking øker.

 

Telenor valgte i 2000 eller 2001 å øke ringeprisene på telefonkiosker kraftig. Husker selv jeg brukte telefonkiosk fremfor mobil som student på den tiden, siden mobilprisene da var høye.

Så kom dem stor oppjusteringen av pris fra telefonkiosk og bruken av telefonkiosk ble kuttet ut for min del.

Lenke til kommentar
Telefonene er laget i metall, og virker solide.

Metall kan være så mangt. Litt mer spesifikt så er dette rustfritt stål. Sannsynligvis 18/10-stål siden det er veldig vanlig for utendørs konstruksjoner som ikke trenger å tåle saltvann eller syre, og heller ikke ekstreme påkjenninger (slik som f.eks bolter i krankonstruksjoner). 18/10 står for 18% krom og 10% nikkel.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...