Gå til innhold

Hvorfor er Linux fortsatt ikke brukervennlig nok?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller du kan ganske enkelt klone Windows installasjonen (med tweak og alle programmer ) til en annen PC ( her vil man nok slite , hvis PC'en du kloner til har annen hardware ).

Tar heller ikke mange minuttene.

Sliter nok med å gi den bort lovlig til en annen, eller bare å installere det på en ny harddisk, etc. ..Så.. ikke helt et alternativ for meg å kjøpe et relativt dyrt program for å speile en installasjon jeg bare kan bruke på en PC (uten å bytte ut hardvare), osv..

Trenger ikke å kjøpe Acronis.

Gratisprogrammer funker helt utmerket.

F.eks paragon eller EASEUS

Endret av johome
Lenke til kommentar

Eller du kan ganske enkelt klone Windows installasjonen (med tweak og alle programmer ) til en annen PC ( her vil man nok slite , hvis PC'en du kloner til har annen hardware ).

Tar heller ikke mange minuttene.

Sliter nok med å gi den bort lovlig til en annen, eller bare å installere det på en ny harddisk, etc. ..Så.. ikke helt et alternativ for meg å kjøpe et relativt dyrt program for å speile en installasjon jeg bare kan bruke på en PC (uten å bytte ut hardvare), osv..

Trenger ikke å kjøpe Acronis.

Gratisprogrammer funker helt utmerket.

F.eks paragon eller EASEUS

 

Eventuelt Clonezilla (Live)...

Lenke til kommentar

kan noen si meg hvordan Jigdo funger?

 

Greit nok hvis det er enklere en både torrent men finnes det slik løsning?

 

(Terminal:)

 
user@linux# wget Jigdo debian-6.0.1a-amd64-BD.jigdo /home/user

Trying to download the follow file:
*debian-6.0.1a-amd64-BD-1.iso
*debian-6.0.1a-amd64-BD-2.iso

This will usage 40 GB of you harddrives? (Will you Continue (Y/N?)

Download from: 
download.nus.edu.sg/mirror/debian-cd/6.0.1a/amd64/              [Download rate: 3 MB/s] 
debian.las.ic.unicamp.br/debian-cd/6.0.1a/amd64/jigdo-bd/       [Download rate: 6 MB/s] 
mirrors.dotsrc.org/pub/mirrors/debian-cd/6.0.1a/amd64/list-bd/  [Download rate: 6 MB/s] 
cdimage.debian.org/debian-cd/6.0.1a/amd64/list-bd/              [Download rate: 3 MB/s] 

Proses: [.................................             ] (10 minuts remain)
Download is now completed..
Tryed to vertify checksum... 
debian-6.0.1a-amd64-BD-1.iso (SHA256SUMS Code: ac4491c043f837d05a68579216d0a8620c4a9fd6821d9b0b90458bb2f789a41f) (OK checksum)
debian-6.0.1a-amd64-BD-2.iso (SHA256SUMS Code: e61f0490d643b12f7324d18ff8856ef127822c05c85bdf12b0e9699151b53538) (OK checksum)

Okey, the "update prosess is now starting"...
Unpack debian-6.0.1a-amd64-BD-1.iso /debian-6.0.1a-amd64-BD
Unpack debian-6.0.1a-amd64-BD-2.iso /debian-6.0.1a-amd64-BD
apt-get tryed to contact server for updates please wait...
download firefox 4.0.1+build1.deb
Make iso file debian-6.0.1a-amd64-BD.iso (Please wait 3-4 minutes to completed the prosess).
Please enter blueray disk image and press (Y/N)
Vertify BD-R/BD-RW...
Detected: BD-R 50 GB (Duallayer)
Burn disk at (4x) this may take up to 30 minuttes please wait...
Burning completed.. Press enter to quit.

 

Så avansert nedlastingprogram tror jeg nesten ikke finnes på linux?

I dette tilfelle er det nok mulig å bruke terminal til alt.

Men hvor langt har debinan/ubuntu kommet her? Hvor langt er det til dette blir virkelig oppnålig?

 

Kan noen gi meg en guide på hvordan man gjør dette på en 150 mbit fiberlinje hvis man hadde hatt det?

Lenke til kommentar

Jigdo laster ned filene den trenger for å lage et debian (eller annen distro for den saks skyld) image og brenner det til en .iso med en gang. Ideen er visst at det skal redusere tukling med flere mirrors der ute. Dessuten kan den lese hva den har lastet ned og ikke, så om det kommer en oppdatering i imaget laster den bare ned forandringer.

 

Ser ikke helt fordelene det gir mot torrents/wget, men det er en annen sak.

 

Tror du det gjøres noe annerledes på 150mbit/s fiber enn på andre linjer?

 

Inntrykket mitt er at det du har skrevet over der er ca. hvordan Jigdo fungerer.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

kan noen si meg hvordan Jigdo funger?

http://www.tldp.org/HOWTO/Debian-Jigdo/howjigdoworks.html

 

Greit nok hvis det er enklere en både torrent men finnes det slik løsning?

user@linux# wget Jigdo debian-6.0.1a-amd64-BD.jigdo /home/user

Tydeligvis, du har jo hvertfall funnet output av programmet.

 

Så avansert nedlastingprogram tror jeg nesten ikke finnes på linux?

Det er ingenting avansert her, det bare gjør mange enkle steg i sekvens etter hverandre. wget, md5dsum, gzip, mkisofs og cdrecord. Det kunne vært laget 20 år siden, det store er at noen (Debian, Fedora) faktisk utnytter fordelene dette systemet gir, nemlig at de ikke trenger å lagre duplikater av filer som er med i flere images.

 

I dette tilfelle er det nok mulig å bruke terminal til alt.

I dette tilfellet er det brukt terminal til alt.

 

Men hvor langt har debinan/ubuntu kommet her?

Jigdo ble laget for Debian ti år siden og har vært tilgjengelig over det siden. Fedora i minst tre år, Ubuntu sikkert siden ganske tidlig i begynnelsen, Solaris er tilgjengelig og sikkert mange flere OS og applikasjoner.

 

Hvor langt er det til dette blir virkelig oppnålig?

10+ år siden.

 

Kan noen gi meg en guide på hvordan man gjør dette på en 150 mbit fiberlinje hvis man hadde hatt det?

Her er en guide. Den gjelder for alle internettilkoblinger.

http://www.tldp.org/HOWTO/Debian-Jigdo/

 

 

Et lite tips til deg LMH1, som jeg håper du tar til deg. Ikke bruk spørsmålstegn (?) med mindre du starter setningen med et spørreord. (Hva, når, hvem, hvor, hvilke, osv) Det er ekstremt vanskelig å forstå hva du mener når du skriver utsagn som slutter på spørsmålstegn og motsatt. Her er et eksempel:

«Så avansert nedlastingprogram tror jeg nesten ikke finnes på linux?»

Er dette et spørsmål? Er det et utsagn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med innlagt eksperimentell PPA fungerer det ganske bra i et par timer, men etter hvert forsvinner alle kalenderoppføringer og hele Akonadi og Kontact må restartes for å få de tilbake. Utenom det var eneste minus at veldig mye minne ble brukt av alle Akonadi-prosessene.Jeg har derfor brukt webversjonen den siste uken.

 

Planen er å få Aptosid inn i løpet av denne uken eller neste, du kan få oppdatert rapport i Den Frie Kafeen da.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt samme ppa, ingen kalenderoppføringer har forsvunnet her. Akonadi+Nepomuk drar minne her også (jeg har omlag 3.000 mails å holde styr på), men med 2GB å ta av er ikke det en issue her. Flott om du rapporterer dine forsvinnende kalenderoppføringer. Jeg tror ikke det rammer mange, men vil nok bli tatt alvorlig likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...