Gå til innhold

Les denne FØR du spør om noe. Den store FAQ-tråden


Anbefalte innlegg

Den store BitchX guiden

-----------------------------------------------------------------------------------

Jeg tar for meg disse emnene:

[*] Hva er BitchX

[*] Hvordan installere

[*] Hvordan bruke

___________________________________________________________

BitchX er en av de mest populære IRC-klienter til Linux. BitchX er basert på ircii. Denne klienten har utrolig mange funksjoner; som auto-away, floodprotection m.m.

 

BitchX er ikke en grafisk klient som f.eks. X-Chat. BitchX kjøreres i en terminal.

____________________________________________________________

BitchX lastes ned fra ftp://ftp.bitchx.com/pub/BitchX/source/]. Man kan laste ned BitchX i mange forskjellige former: rpm, deb packages, kildekoden (source) +++. I denne guiden viser jeg hvordan man installerer BitchX fra kildekoden...

____________________________________________________________

Når du er ferdig med å laste ned kildekoden legger du filen i /usr/local/src

 

Så må du "un-tar'e" (unzippe) (ikke helt sikker på hvordan profesjonelle sier dette :oops: )

 

Dette gjør du med denne kommandoen:

 


tar -zxvf FILNAVN.tar.gz 

 

Kom deg inn i mappen hvor du la filen. Skriv:


./configure 

 

Forhåpentlig gikk det som det skulle... Hvis ikke, så er det ditt problem!

 

Nå kan du konfigurere BitchX. Start med å åpne include/config.h

Så kan du trikse og mixe litt her. Det er ikke vanskelig...

 

Når du er ferdig tar du en backup (hvis du vil). Så er det på tide å compile og installere binaries/executables. For å gjøre det, kjør:

 


make

make install

 

Nå skulle BitchX ligge i /home/brukernavn/.BitchX

___________________________________________________________

I /home/username/.BitchX, kan du sette inn BitchX.help, BitchX.ircnames, BitchX.quit og BitchX.reasons -filer fra /usr/local/src/BitchX/ mappa. Disse filene gjør forskjellige artig og nyttige ting. F.eks. BitchX.quit sender en tilfeldig grunn for å quite IRC (regner med du vet hva jeg mener). Disse meldingen kan til tider være morsomme :lol:

 

BitchX.reasons gir forskjellige grunner til å kcke/banne osv. Selvfølgelig kan man redigere disse filene om man vil.....

____________________________________________________________

Det er utrolig mange kommandoer i BitchX. For å få en liste skriver du /help

 

Her går jeg over de viktigste:

 

- For å auto-joine en kanal når du starter BitchX: /ajoin #hw.no/linux

- Kicke og banne en fjortiss fra kanalen: /kb *fjortiss*

- For å skifte IRC-server: /server *serveren du vil joine*

____________________________________________________________

Heldigvis finnes det såkalte "scripts". Disse finner du her:

ftp://ftp.bitchx.com/pub/scripts/

 

For evt. feil/tilføyninger... Send PM

Litt feedback skader heller ikke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

***Praktisk bruk av urpmi på Mandrake 9.1 for 586-->høyere***

Nåja. Det har vært linket til artikler her før men jeg velger å skrive en enkel,norsk en som tar for seg alt du trenger.

 

NB: For å bruke urpmi _må_ man være logga inn som root i konsoll.

 

Aller først: Oppdatering av medier (stedene urpmi finner pakkene sine)

Nå. Hvis du har alle installasjons-cdene, hopp over den første linja. Hvis ikke, bruk den. OBS: Enkelte avmedie-filene som lastes ned er 15~mb... (Be warned modembrukere)

 

Nå: Åpne en ny konsoll. Skriv su root, trykk <enter> (bah) Skriv inn rootpassordet ditt. Vær oppmerksom på at det ikke skal stå *** for tegnene du taster inn; bare Password:.

Når dette er gjort, skriver du følgene i konsollen:

OBS! Hvis du har alle CD-ene liggende anbefaler jeg å hoppe over følgene trinn.

urpmi.removemedia  -a

Dette fjerner alle kildene til urpmi. Da blir det ingen read/write problemer.

 

Deretter følgende: (ta en og en linje. Det er ikke linjeskift men det er mulig forumet splitter linjene.) Hopp over den første linja hvis du har _alle_ cdene liggende.


urpmi.addmedia main ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrake/9.1/i586/Mandrake/RPMS with ../base/hdlist.cz



urpmi.addmedia plf ftp://knight.zarb.org/pub/plf/9.1 with hdlist.cz



urpmi.addmedia contrib ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrake/9.1/contrib/RPMS with ../../i586/Mandrake/base/hdlist2.cz



urpmi.addmedia jpackage.free ftp://ftp.pbone.net/pub/jpackage/1.5/mandrake-9.1/free with hdlist.cz



urpmi.addmedia --update updates ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrake/updates/9.1/RPMS/ with ../base/hdlist.cz



urpmi.addmedia texstar ftp://ftp.ibiblio.org/pub/Linux/distributions/contrib/texstar/mandrake/9.1/rpms with hdlist.cz

Tips: Merk en linje og trykk ctrl-c. Så høyreklikker du i konsoll og velger "Lim inn" eller "Paste". Litt enklere ;)

Sånn. Nå skulle du ha omtrent alle pakkene du noengang får bruk for.

 

***Installasjon med urpmi, nedlasting.

Ha konsollen åpen. Vær sikker på at du er logga inn som root. (su root)

Følgende eksempel installerer Mplayer, den beste videospilleren til Linux, med GUI, codecs og alt annent du trenger.

urpmi mplayer mplayer-gui win32-codecs

Vanskelig? Nei. Eventuelt kan du starte rpmdrake. skriv rpmdrake i konsoll. (som root.) Rpmdrake er urpmi med GUI (Altså grafisk.)

 

***Installasjon med urpmi, lokalt nedlasta fil.

Gå til konsoll, logg in som root. Så skriver du cd <katalogen hvor fila ligger>.

Skriv urpmi <pakkenavn>. Eksempel:

urpmi Bitch*

For BitchX.

 

***Installasjon, Kilde rpm's

Dette gjelder kun .src.rpm-filer, ikke filer som man ellers må bruke make og sånn på.

urpmi -s foo.src.rpm

hvor foo.src.rpm er fila. urpmi bygger og installlerer pakken automatisk, så du ikke trenger å tenke på noe. (Kilde-rpms er da like lett å installere som "vanlige" rpm's. Denne funksjonen finnes dessverre (?) ikke i rpmdrake.)

 

***Fjerne pakker

 

Vel vel... Enkleste er å bruke K-panelet ("Start-menyen" i KDE)-->Konfigurasjon-->pakking-->Fjerner programvare. Her kan du søke også. (som i rpmdrake.) Vær obs på at de pakkene som skal vekk merkes med en hake, istedenfor som på mange andre distroer hvor de installerte pakkene er merket med en hake fra før og at haka blir tatt vekk når man klikker på pakka for å avinstallere.

 

Eventuelt: (som root i konsoll)

urpme <pakke>

 

***Oppdatere en pakke

Enkelt:

urpmi --update <pakkenavn>

 

***Oppdatere hele systemet (nesten)

Først:

urpmi.update -a

<--- Veldig kjekk kommando. oppdaterer pakkelistene (mediene)

Så:

urpmi --auto-select

Ligner litt på Windows Update (Bah ;) )

 

***Søke på pakker

Enkelt søk: (Søk på pakke)

urpmq <pakke>

Avansert søk (ikke bruk det, tar bare med for syns skyld. Dette er søk på filnavn inni en pakke.)

urpmf <filnavnet>

Edit: ***Fuzzy søk

urpmi --fuzzy <søkestreng>

Søker på pakker og beskrivelse av pakke. Eks: urpmi --fuzzy irc client

 

Request: Skrive BASH script for oppdatering?

Lenke til kommentar

- dette blir litt dobbelposting siden jeg i min uvitenhet klarte å lage en egen tråd. velvel, er her den hvor den hører hjemme...

 

jeg skrev for noen år siden en liten intro til vi/vim for noen kompiser jeg prøvde å konvertere.

har ikke oppdatert siden på lang tid, men det meste av basistips skal iallefall stå der. det er også endel go'tips for dem som bruker vim til alt fra mail/shell/koding..

iallefall introen er her: http://folk.uio.no/staalep/vi.shtml

et lite tips på tampen for alle vim brukere; mappe Caps-Lock som Esc. med dette trikset blir flytting av hendene redusert til et minimum og alt går så mye kjappere. her er hva man gjør:

1. lag en fil ~/.xmodmap (feks) og putt inn linjene

remove Lock = Caps_Lock

keysym Caps_Lock = Escape

2. legg til denne linjen i .xinitrc fila:

xmodmap ~/.xmodmap &

det er alt som skal til. det finnes vel dem som vil savne Caps-Lock, men jeg er ikke en av dem.

happy viming :)

Lenke til kommentar

Heisann, Egil oppfordra meg til å skrive en liten how to på hvordan en kan skifte tidssone og stille klokka i Linux. How to'en er basert på SlackWare, jeg har ingen anelse om det er slik i andre distroer også.

 

How-toen krever at man har tilgang til internet på den maskinen man skal stille klokka på siden man bruker en server å stille den etter.

 

Første man bør gjøre er å sjekke hvilken tidssone man er i nå. Dette gjør man enkelt ved å skrive date.

 

sim@dumbo:~$ date

Wed Jul 30 10:21:14 GMT+1 2003

 

Tidssonen er her uthevet. Som mange kanskje legger merke til er det ikke den tidsonen vi bruker her i Norge (Den stemte iallefall ikke når jeg skulle oppdatere klokken min).

 

De forskjellige tidssonene finner man i /usr/share/zoneinfo/.

Her ligger det mange under "mapper". Man kan kjøre


ls /usr/share/zoneinfo 

for å se hva som ligger der.

 

For oss her i Norge er det /usr/share/zoneinfo/Europe/Oslo som gjelder.

 

Det neste man må gjøre da er å oppdatere klokka, det gjøres på følgende måte, som root vel å merke.

 


ln -sf /usr/share/zoneinfo/Europe/Oslo /etc/localtime 

 

Vi kjører deretter date igjen for å se at tidssonen er endret.

sim@dumbo:~$ date

Wed Jul 30 18:04:30 CEST 2003

 

Ser her at den er endret.

 

Deretter kan man kjøre ntpdate opp mot ntp.uio.no sine servere for å oppdatere klokka si, her også som root.

 


root@dumbo:/home/sim# ntpdate ntp.uio.no

30 Jul 18:01:46 ntpdate[19721]: adjust time server 129.240.12.4 offset 0.254154 sec

 

Kanskje ikke til så stor hjelp, men kjekt å ha :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er ganske så ny her men jeg får se hva jeg kan få til :smile:

 

Har du mange pcer hjemme ?? Og adsl fra telenor ?? her er veiledningen på hvordan man setter opp en Linux server som deler adsl til de andre pcene i huset.

 

Jeg har brukt: - pc m/ linux og 1 NIC (ja faktisk kun 1)

- Nokia modem med 4 porter (vet ikke om noen andre funker på samme måte)

 

 

1. Installer Linux (jeg brukte slackware 8.1) og konfiguer ip adresse og netmask. Det gjøres ved bruk av "ifconfig" som feks: "ifconfig eth0 192.168.0.1" som vil sette ipn til 192.168.0.1

 

2. Neste steg er å legge inn raspppoe på linux, det finner du på http://www.roaringpenguin.com/pppoe/

 

3. Så må vi sette opp dns servere feks: "213.184.200.1 og 213.184.200.2" dette gjøres ved å skrive: " iptables -t nat -A POSTROUTING -o ppp0 -j MASQUERADE" denne vil da route ppp0 (telenor protokoll) til eth0 (LAN)

 

4. Nå må vi editere rc.local (med din favoritt editor som feks, pico, vi osv) som skal ligge i "/etc/rc.d/" (slackware og redhat, vet ikke om de andre) her må vi da skrive inn følgende:

 

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

iptables -t nat -A POSTROUTING -o ppp0 -j MASQUERADE

modprobe ip_nat_ftp

modprobe ip_nat_irc

modprobe ip_conntrack_irc

modprobe ip_conntrack_ftp

adsl-start

 

dette vil da kjøre adsl tilkoblinga hver gang du slår på maskinen og samtidig så vil den da kjøre "irc dcc send" og "ftp passive mode"

 

 

 

5. På de andre pcene som er på lanet så må du bruke følgende:

 

Ip: hvilken som helst, bare ikke 192.168.0.1 ;)

Netmaske: standard (255.255.255.0)

Gateway: 192.168.0.1

DNS1: 213.184.200.1

DNS2: 213.184.200.2

 

så vil alt funke :smile: hvis det ikke skulle gjøre det så får du sende en PM. Eller er det noe jeg har gjort feil ? rett meg hvis noe er feil her :wink:

Lenke til kommentar

Skal vi se

En liten nforce(2) guide for SuSE 8.2

 

Dette fungerer i hvertfall på mitt Abit NF7-S v2.0

Har ikke testa det på noen andre kort, men jeg tror

det skal gjelde alle nforce.

 

Mulig du kan bruke ting fra denne guiden til andre distroer..

Hovedtrikset er å legge til "acpi=off" i grub / lilo

 

1. Brenn boot.iso fila og boot pcn med den cdn.

 

2. Skaff et midlertidig linux kompatibelt nettverkskort

f.eks et med realtek chip. Mulig det funker med nvidia

nettkortet hvis du har riktig modul, men har ikke prøvd.

 

3. Kjør manuell install

 

4. Legg til modul for nettverkskortet (det midlertidige)

 

5. Kjør FTP install (se første post i denne tråden)

 

6. Når du er inne i YaST installsystemet så må du ignorere

alle meldingene om å installere usb, ieee1394 osv!

 

7. Fullfør install med instillingene du vil ha.

 

8. Når du skal boote pcn for første gang, så må du velge

failsafe mode!

 

9. Legg "acpi=off" til i grub configfila. Under "linux" delen

 

10. Start opp YaST2 og installer alle development tools og

kernel source.

 

10. Utfør disse kommandoene:

pushd /usr/src/linux

make cloneconfig

make dep

popd

 

11. Last ned NVidia source RPM NForce driver.

 

12. Kjør disse kommandoene:

rpm --rebuild nforce{package name}.src.rpm

rpm -Uvh /usr/src/packages/RPM/i386/nforce{package name}-

 

13. Nå kan du konfigurere nvidia nettverkskortet i YaST2 config og

eventuelt fjerne det midlertidige nettkortet og reboote

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

HJELP! DET SKJER IKKE NOE NÅR JEG SKAL SKRIVE PASSORD?!

 

"]omg  :o , bare skriv inn passordet du.

 

noen burde legge til dette i faq

 

For dere som ikke kommer inn i Linux pga at passordet ikke dukker opp når du skriver:

 

Bare skriv passordet selv om det ikke kommer opp på skjermen. Deretter trykk på "Enter-knappen" (Ofte den nest-største knappen på tastaturet]. Da skal du se at det virker :wink:

Lenke til kommentar

GNU/Linux låser seg med mitt nforce2-baserte hovedkort

 

Edit: Oi oi oi... ser ut til at det var en nforce2-post i FAQ'en bare et par poster oppe. Jaja... beklager. Vel, jeg lar denne stå uansett - hvis noen ikke har noe imot det. Ser forøvrig ut til at den posten bare sier at man skal disable ACPI, og ikke APIC. Dette prøvde jeg først, men hjalp ikke på låsingen i det hele tatt.

 

Støtten for nforce2 (chipsettet som brukes av slike populære hovedkort som Abit NF7 2.0 og Asus A7N8X) i Linux-kernelen er ikke helt hva den burde være. Dette kan vi nok skylde på nvidia for, da de holder spesifikasjonene for chipsetet tett til brystet.

Det er imidlertid noe vi kan gjøre for å gå rundt problemet. Først av alt, har jeg i det siste lest en del tråder der folk sier at alt låser seg under boot, når harddisker detectes. Dette tror jeg har lite med nforce2 spesielt å gjøre, men heller med at folk glemmer å slå på støtte for nforce under Block Devices.

Det virkelige problemet, derimot, oppstår imidlertid når maskinen etter en viss tid låser seg helt og holdent, og uten noen åpenbar grunn. Det er da vi skal skylde på nforce2.

 

En måte å gå rundt problemet på, er å slå av alt som heter APIC og ACPI i kernelen. Jeg har hørt rykter om at APM også må slås av, men da jeg aldri har brukt APM, har jeg heller aldri prøvd om dette er sant. Uansett, slå av APIC og ACPI. Jeg har også hørt at man i TILLEGG til å slå av ovenfornevnte, må boote med argumentene "noapic nolapic noacpi". Jeg vet ikke om dette siste strengt tatt er nødvendig, men jeg gjør det, og det skader ikke.

 

Uansett, med APIC og ACPI godt avslått, bør maskinen kjøre dønn stabilt, selv om vi alle gjerne skulle kjørt med APIC og ACPI... men men - en patch kommer nok en dag.

 

(Forresten: Har bare prøvd ut dette i 2.6.0-kerneler, men jeg antar at det funker i 2.4.x-kerneler også... kan ikke garantere noe. Skulle det ikke funke i 2.4.x, kan du jo bare prøve 2.6.0 - der funker det i hvertfall.)

 

(Forresten(2): Det var ikke jeg som fant på denne walkarounden - den bare fløt rundt på kerneltrap.org en dag, men siden det er så mange som spør om akkurat dette problemet i disse dager (og tydeligvis er fysisk frarøvet muligheten til å bruke Google :roll: ), tenkte jeg at jeg skulle poste walkarounden her.)

Lenke til kommentar

Spørsmål:

Jeg har ei gammel datamaskin som ikke klarer å boote fra CD. Hvordan kan jeg installere *BSD/Linux på den?

 

Svar:

Flytt harddisken over i ei nyere maskin som kan boote fra cd, og installer derifra. Pass på at du lar harddisken stå i samme posisjon på de to stedene (fx. som primary master).

 

Dette vil fungere uten komplikasjoner av noe slag unntatt for vindussystemet, og nettverksoppsettet på BSD.

 

XFree86 må fremdeles settes opp utifra lokal maskinvare.

 

På BSD, der nettverkskortene har navn etter chipsett, må trolig også nettverksoppsettet endres, slik at vavnet på enheten blir riktig. På Linux heter nettverks-enhetene eth0, eth1 osv, og der vil ikke dette være nødvendig å endre på.

 

... detter virker uavhengig av om operativsystemet bruker devfs eller Makedev.

Lenke til kommentar

Sikkerhets-faq

 

Jeg baserer meg her på at vi bruker Linux, men *BSD er også gode alternativer.

 

Hvorfor bør jeg sikre serveren?

Du bør gjøre det, selv om du ikke har noen sensitive data på den.

F.eks, om du har en mailserver, og du skrur på relaying for alle hosts. (Relaying = la maskiner få bruke deg som smtp-server) Ikke lurt. Jeg gjorde det en gang, og oppdaget fort at det lå masse spam som skulle sendes i køen på serveren. Om man så blir tatt, så har man problemer.

 

Hvilke daemoner er de sikreste?

Nå kan ikke jeg gi noe absolutt sikkert svar, men man bør bruke serverprogramvare som er mye brukt, fordi disse ofte blir pachet veldig fort om det skulle bli oppdaget noe. Jeg bruker apache som www-server, vsftpd som ftp-server(Very Secure FTP daemon), OpenSSH som ssh-server (for all del ikke telnet!), exim som mailserver (veldig godt alternativ:Qmail, som det er utlovet en dusør for den som finner sikkerhetshull i). Samba bruker jeg ikke, og kan iallefall ikke anbefale å ha det åpent ut mot nettet.

Oppsumering:

WWW-server: Apache(www.apache.org)

FTP-server: vsftpd ? very secure ftp daemon(vsftpd.beasts.org)

Login-server: OpenSSH(www.openssh.org)

Mail-server: Exim (Qmail(www.qmail.org)) (www.exim.org)

 

Hvilken distribusjon?

Det er, som vanlig, en smakssak.

Jeg ville valgt noe som er lett å oppdatere.

RedHat, Debian, eller reine serverdistroer som ClarkConnect

er gode serverdistroer.

Husk å ikke installere mer enn du trenger, X burde IKKE være installert på en server.

 

Er det andre ting jeg bør huske på?

Du bør se på grsecurity(www.grsecurity.org)

som er en kernelpatch som gjør det vanskeligere for en hacker å trenge seg inn på systemet. F.eks kan du sette opp full logging av alle kommandoer og chdirs som blir gjort av brukere som er medlem av en bestemt gruppe. Du kan også nekte dem å kjøre ting som ikke er eiet av root og read-execute til alle andre enn root.

Jeg skal skrive en grsecurity-howto litt senere.

Openwall(www.openwall.org) har også noen sikkerhetspatcher.

Oppdater deg så ofte som mulig, gjerne fra ett cron script.

Gi aldri shell til folk du ikke stoler på ( med mindre du er en megadyktig sikkerhetsekspert )

Du bør heller ikke kjøre daemoner som root når du ikke må.

NB! Dette er ikke noen absolutt sikkerhetsreferanse, i denne bransjen kan man nesten ikke stole på noen. Jeg har ikke verdens beste innsikt i sikkerhet og hvordan de forskjellige daemonene er bygget opp, men dette er iallefall noen råd.

 

Edit: X burde så absolutt IKKE være installert på en server.(Takk til Cronius som oppdaget at jeg hadde glemt 'ikke')

Lenke til kommentar
" sikkert noen som syns dette er Off Topic , men jeg tar sjangsen "

 

Noen som har lyst til å skrive noe om dette: ?

 

Etter installasjon av linux / *bsd

Så er det sikkert noen her som lurer på dette:

 

Jeg vil hoste min egen hjemmeside plass, hvordan får jeg Apache til å fungere, og hva må jeg gjøre ?

 

Jeg har lyst til å bruke PHP , men skjønner ikke Mysql / php bruken

 

Jeg har fast ip, noe spess jeg må gjøre for å få pekt mitt domene på denne IPen og hva må jeg gjøre i linux boxen får å få det til å fungere ut på nettet ?

 

Jeg er litt på irc, hva skal jeg gjøre for å bruke mitt domene på irc eller eventuelt en ipv6 ?

 

Ble kanskje litt mye " jeg " form her, men er trøtt etter lange dager med pes ;)

 

Håper det er noen som ser på disse spørsmålene da ;)

 

På forhånd takk

Problemet her er at fremgangs metoden varierer fra distro til distro.

 

I debian ville du kanskje bare ha kjørt:

apt-get install apache php mysql

 

Så var du igang.

 

I Gentoo

emerge apache php mysql

 

eller noe.

 

Når det gjelder domene er dette litt tricky, kontakt isp'en din og hør om de kan sette på reverse-lookup på ipen din ( så du kan få domene ditt som host på irc for eksempel ). Pluss så må man lese en masse om Bind ( man bind + google )

 

Men en step by step hadde vært glimrende ja.. ;)

 

 

*dobbelt svar men.. jaja*

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dagens tips for FreeBSD.

 

Montér /tmp som minnedisk! Slik skrives det i /etc/fstab:

 

md /tmp mfs rw,-s1024m, 2 0

 

Her blir /tmp en 1 gb stor disk med støtte i minne og swap. Dette er rett fra man mdmfs. Legg merke til at det siste tallet er null. noatime og async kan eventuelt legges til. Se man mount.

 

I /etc/make.conf legger du så inn:

 

WRKDIRPREFIX=/tmp

 

Bruker du portupgrade, kan du i tillegg legge følgende inn i /usr/local/etc/pkgtools.conf:

 

ENV['PKG_TMPDIR'] ||= '/tmp'

 

Vil du ha raskere buildworld/buildkernel også, kan du symlinke /usr/obj til en katalog under /tmp. Det samme kan gjøres med /sys/i386/compile.

 

Merk at alt under /tmp ryker rett ut hver gang maskina startes på nytt. Det kan da være greit å la /var/tmp være for filer man vil beholde over reboots (som vi.recover-katalogen), og bruke /tmp til resten.

 

Det er lurt å ha masse swap for å bruke dette, i alle fall for store ports som X og kde. Lag om nødvendig mer swap-plass i filer med mdconfig og swapon.

 

Med dette trikset går kompilering på min p166, 128mb ram, 2*160 gb samsung 5400 rpm vanvittig mye fortere. På raskere maskiner er det sannsynlig at gevinsten blir enda større, siden harddiskene der er en større flaskehals enn på maskina mi.

Lenke til kommentar

Hvordan installere fra flere branches med apt i Debian

 

I enkelte tilfeller kan det være ønskelig å bruke apt-get for å installere pakker som ikke er i branchen("versjonen" stable, testing, unstable) som debian systemet ditt tilhører.

 

Å sette opp en slik løsning er ganske enkelt:

 

1. Lag en fil /etc/apt/apt.conf. Filen skal inneholde linjen

APT::Default-Release "unstable";

Om ditt system er "unstable".

Finnes filen allerede med andre linjer i den - så legger du til denne.

 

2. Legg så til apt-sources for de andre branchene du ønsker å installere fra. Dette endrer du i /etc/apt/sources.list. Om den inneholder:

deb ftp://ftp.no.debian.org/debian/ unstable main non-free contrib

deb-src ftp://ftp.no.debian.org/debian/ unstable main non-free contrib

Så kan du f.eks. utvide den til:

deb ftp://ftp.no.debian.org/debian/ unstable main non-free contrib

deb ftp://ftp.no.debian.org/debian/ testing main non-free contrib

deb ftp://ftp.no.debian.org/debian/ stable main non-free contrib

deb-src ftp://ftp.no.debian.org/debian/ unstable main non-free contrib

deb http://non-us.debian.org/debian-non-US unstable/non-US main contrib non-free

deb-src http://non-us.debian.org/debian-non-US unstable/non-US main contrib non-free

 

3.

Når du skal installere fra andre branches kan du nå bruke "target-release" switchen -t.

apt-get install -t testing gkrellm

vil installere den versjonen av gkrellm som hører til testing branchen.

Lenke til kommentar

Hvordan øke oppdateringsfrekvensen i console?

 

Har du noen gang irritert deg over at tty'ene kjører på en irriterende lav oppdateringsfrekvens? (60hz). Heldigvis har Michal 'Spock' Januszewski skrevet en patch til Linux 2.4.* som løser dette problemet. Jeg har selv testet patchen mot 2.6-test11, noe som fungerer utmerket.

 

For å oppnå denne forbedringen trenger du et kerneltre konfigurert etter dine behov, din skjerms optimale vertikale og horisontale oppdateringsfrekvens samt båndbredde, perl, og cputid til å rekompilere kernelen.

Perl brukes til å beregne skjermens modelines, som forøvrig ikke er de samme som benyttes av X.

 

Det første du må gjøre er å laste ned patchen, som du finner

her.

Pakk den ut hvor enn du måtte føle for, og kopier patch-2.4.x-vesafb-rrc.bz2 til /usr/src/linux.

 

Da var det tid for å patche kernelen. cd til /usr/src/linux og kjør følgende:

 bzip2 -dc patch-2.4.x-vesafb-rrc.bz2 | patch -p1

 

Deretter må modelines genereres, noe som gjøres av et perlscript. Nå er det viktig at du har klar den nødvendige informasjonen om din skjerm, Om skjermkortet ditt har lavere båndbredde enn skjermen, typer du inn den laveste verdien. Først må det gjøres kjørbart. Deretter taster du informasjonen inn:

chmod u+x /usr/src/linux/scripts/vesa_modeline_gen.pl
/usr/src/linux/scripts/vesa_modeline_gen.pl

 

Da er det bare å bygge kernelen på vanlig måte, kopiere til /boot, og oppdatere din bootloaders konfigurasjonsfil. For å få nytte av patchen må kernelen bootes med andre vga-innstillinger enn de vanlige. Sett inn verdiene nedenfor etter ditt ønske:

| 320x200  640x480  800x600  1024x768  1280x1024
----+-----------------------------------------------
256 |   N/A     0x501    0x503    0x505      0x507
32k |  0x50D    0x510    0x513    0x516      0x519
64k |  0x50E    0x511    0x514    0x517      0x51A
16M |  0x50F    0x512    0x515    0x518      0x51B

 

Da er det bare å (kjøre /sbin/lilo, og) reboote, og forhåpentligvis være glad over at tty'ene endelig har komt på en behagelig oppdateringsfrekvens.

 

(kilde: http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=71570)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...