Gå til innhold

[Løst]Hjelp til valg av komponenter (gaming, 12 000)


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har endelig bestemt meg for å gå til det drastiske tiltaket med å bygge min første stasjonære pc. Men siden jeg ikke har kunnskap om hvilke komponenter som passer sammen eller hva som gir best ytelse per kr, hadde jeg håpet jeg at noen på forumet kunne gi en hjelpende hånd.

 

Pc-en skal i hovedsak benyttes til spilling. Da er det spesielt snakk om cs source, men jeg vil også ha muligheten til å spille nyere og mer krevende spill med forholdsvis høye innstillinger (jeg er klar over at dette var diffust, håper dere skjønner:)).

Eller så skal maskinen benyttes til surfing, film og litt amatørmessig fotoredigering, men jeg rekner med at det ikke er det som setter krav til ytelsen.

Max pris er 12000, i alle fall ikke mer enn 13 000:).

Jeg ser ikke for meg at jeg skal overklokke, men muligheter er alltid en god ting.

Jeg har behov for alt uten os og mus.

 

Jeg har lest litt på forumet og i all uvitenhet kommet opp med en handleliste.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=91681

 

1. Passer komponentene sammen?

2. Er dette et bra oppsett til den prisen?

3. Er litt usikker på skjermkortet, er det en fordel med 1024 mb til en 24” skjerm eller er det bedre løsninger/produsenter til den prisen?

4. Jeg har satt opp en strømforsyning på 750W er dette overkill eller for lite i forhold til for eksempel en senere crossfire løsning.

 

Alle tilbakemeldinger og innspill tas mot med takk.

 

EDIT: Hmm det var rart, har prøvd å ordne det nå.

 

EDIT 2: Oppdatert handlevogn, med nytt hk og cpu kjøler. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=90722

Endret av Turboted
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ja nå funket den... må si jeg syntes HK er overkill... skal du ha HK i den prisklassen hadde jeg heller sett om det var mulig å få et x38 eller x48 kort... ellers er de vanlige P45 kortene veldig gode: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=352390

 

Takk for svar.

Ja når du sier det så ser jeg at hk er dyrt i forhold til p45. Man hva med å velge asus P5Q pro, det er ca 100 kr dyrere enn P5Q men har 2 PCI Express 2.0 x16 porter. Og det er vel en fordel om jeg senere skal oppgradere til en crossfire løsning.

 

Vil det være en fordel å oppgradere cpu kjøler til for eksempel OCZ Vendetta 2?

Har lest at den kan være litt vanskelig å installere, vil den passe i et Antec Three Hundred kabinett?

 

Er det andre forandringer som anbefales?

 

Her er en oppdatering av handlevognen

Lenke til kommentar

Ok, takk. Foreløpig så tror jeg at jeg beholder P5Q pro, får heller se hva total summen blir.

Men hva med de andre komponentene?

Er det kompatible med hverandre?

Er det noen av de andre komponentene som bør oppgraderes/nedgraderes/byttes ut, for å få bedre balanse/ytelse?

Lurer fortsatt på om det er ”nødvendig” å oppgradere cpu kjølingen?

Og eventuelt om noen har erfaringer med montering av for eksempel OCZ Vendetta 2.?

Lenke til kommentar

Jeg synes oppsettet virker bra sett ut i fra prisen. Jeg er fristet til å kjøpe samme

oppsettet men lurer litt på hvordan det er å sette disse komponentene sammen og hvordan

komponentene passer i det aktuelle kabinettet.

 

Rambrikkene er jo forholdsvis store, vil dette medføre noen plass problemer?

(at de kommer i konflikt med komponenter på hovedkort etc)

 

Jeg ser også at flere har kommentert at den medfølgende viften til prosessoren er veldig

vanskelig å montere på hovedkortet, noen som har noen erfaringer med dette og evt råd?

 

Jeg tror kanskje jeg kommer til å gå for en mindre strømforsyning, tror ikke jeg vil ha

brukt for en så kratig strømforsyning. Noen som har noen innspill her, hva er minimums kravet med tanke på det skjermkortet som trådstarter har valgt?

 

Ellers så virker det som en god pc med solide komponenter.

Kanskje noen her på forumet har noen erfaringer de ulike komponentene og kan gi noen tilbakemeldinger..

 

gleder meg til ny maskin (*utålmodig*):)

Lenke til kommentar
Jeg synes oppsettet virker bra sett ut i fra prisen. Jeg er fristet til å kjøpe samme

oppsettet men lurer litt på hvordan det er å sette disse komponentene sammen og hvordan

komponentene passer i det aktuelle kabinettet.

 

Rambrikkene er jo forholdsvis store, vil dette medføre noen plass problemer?

(at de kommer i konflikt med komponenter på hovedkort etc)

 

Jeg ser også at flere har kommentert at den medfølgende viften til prosessoren er veldig

vanskelig å montere på hovedkortet, noen som har noen erfaringer med dette og evt råd?

 

Jeg tror kanskje jeg kommer til å gå for en mindre strømforsyning, tror ikke jeg vil ha

brukt for en så kratig strømforsyning. Noen som har noen innspill her, hva er minimums kravet med tanke på det skjermkortet som trådstarter har valgt?

 

Ellers så virker det som en god pc med solide komponenter.

Kanskje noen her på forumet har noen erfaringer de ulike komponentene og kan gi noen tilbakemeldinger..

 

gleder meg til ny maskin (*utålmodig*):)

 

 

hadde ikke gått under 500w på dette systemet.... hadde gått for corsair 550w...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...