Gå til innhold

Feature: Tre spennende onlinespill (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Darkfall ser uten tvil best ut. Et MMORPG, som på en måte også er et FPS, samtidig som det er et RTS i tillegg :love:

 

Full loot, alt utstyr er crafted, friheten til å angripe alle hvor som helst, ingen levler, ingen klasser bare en konstant utvikling av skills, sandbox frihet, sømløs verden, episke 100 vs 100 kamper om eie av territorier, kombinert med terrorisering og sabotering av territorier, klan politikk, bybygging, kamp på havet med skip. Uendelige mengder valg. Spillet har nesten alt det viktige.

Lenke til kommentar

Selskaper som lager MMO har jo en stygg tendens til å love alt for mye og tviler egentlig på at noen av disse tre blir noe særlig suksess.

 

Darkfall sikter seg inn på en alt for liten spillerbase tror jeg. Spillmekanismene høres jo fantastiske ut i teorien, men jeg tviler på at det vil funke i praksis.

 

Star Wars har kanskje en liten mulighet, men da pga at det er laget av et selskap med stor fanbase og jeg tror en stor fanbase var en stor grunn til WoW sin suksess.

 

Global Agenda går nok trolig inn blant mengden av MMO som ender som "fiaskoer" og små spillerbaser. For det første så har jeg ikke hørt om det før i dag(og jeg føler at jeg følger med i sjangeren :p) og god PR er jo en viktig faktor for suksess det også.

 

Har mer tro på Lego Universe jeg :p

Lenke til kommentar

EVE-Online var noe ingen trodde ville fungere. I utgangspunktet kun et shard / cluster hvor alle spillerne kunne spille. De har nå verdens største server cluster dedikert til spill. Subscribers nærmer seg 300k og har alltid vært i vekst.

 

Darkfall vil bli en nisje. Men ha nok spillere til at serverne ikke føles tomme og bra community knyttet rundt disse.

Lenke til kommentar

Bra skrevet om Darkfall, men kanskje framstilt litt skremmende? Det er riktignok ingen hardkodede frisoner i spillet, men byer med mange NPC vakter vil antakelig være ganske trygge. I tillegg er det en svært stor verden, så å unngå kontakt med andre burde ikke være noe problem (men da faller jo poenget med online-spill helt bort, så sikkert ikke mange som gjør dette). Til slutt så er det jo massevis av anti-guilder som vil prøve å holde territoriet sitt fritt for PKs. På artikkeforfatter høres det ut som man må ha vært rød i UO for i det hele tatt å ha noe i Darkfall å gjøre, noe jeg synes er en litt skev fremstilling. Jeg har jo riktignok ikke spilt spillet, så kan ikke si noe sikkert, men jeg tviler på at alle områder vil flyte over av griefers.

 

@toeblast "Darkfall sikter seg inn på en alt for liten spillerbase tror jeg. Spillmekanismene høres jo fantastiske ut i teorien, men jeg tviler på at det vil funke i praksis."

- Det er jo nettopp dette som gjør Darkfall så bra. Det finnes tonnevis av titler fra store produsenter som har fått masse hype, men allikevel flopper. De sikter seg inn på WoW sitt mainstream-marked og ender opp med å bli borte i mengden. Darkfall derimot sikter på å lage noe annerledes, og det er det som gjør at de lykkes. For min del gleder jeg meg enormt til spillet slippes.

Endret av tord1skjold
Lenke til kommentar

Den videon på hjemesiden deres var lite lovende... Viss det var en skryte video må grafikken være dårligere en WoW! Men viss det faktisk er sånn det blir (regner selvsagt med at de har fiksa litt) så kansje det blir noe... Får vente til jeg har ser det ordentlig spillet før jeg dømmer noe. Dette kan være spillet med det jeg håpet AoC hadde.

Lenke til kommentar

Innspill fra sidelinjen ad AoC...

 

Age of Conans RP kontra action-elementer virker ikke som årsaken til at Funcom feilet. Jeg spilte AoC i et halvt års tid, og det som stadig irriterte meg med spillet (også grunnen til at jeg sluttet) var mangelen på "instant gratification" (*) og at alle de hverdagslige tingene (ingame post, bankløsning, crafting, tuning av grupper i raid, ubalanse i pvp, transport, områdeflyt, chatsystem, UI fra 1740-tallet og ekstremt knotete combatsystem som var katastrofalt dårlig i en pvp-situasjon for annet enn magikere) rett og slett var for dårlige, var det som gjorde at spillet ikke var appellerende nok for min del. RP-elementet og action elementet i selve spillet var/er aldeles utmerket. På det sosiale planet funker AoC veldig bra. Grafikken er fantastisk.

 

Men banesåret i AoC for ble trukket av to sorte hester som het Den Evige Grind og Irritasjon. All fet grafikk i verden kan ikke hjelpe mot kjedsomhetens klamme hånd og det faktum at man simpelthen ikke gidder logge inn fordi alle de små tingene blir et ork. Desverre ser det ut til at de konstruktive forslagene blir ignorert til fordel for directx 10 og flere questsoner på level 40-50; To av mange ting som er irrellevante i det lange løp.

Å polere på grafikk og utstyr har samme nytte som å gi Jan Thomas botox. Han er fremdeles Jan Thomas. :ph34r: Levling er noe man gjør for å bli kjent med spillmekanikk og andre spillere. Selv følte jeg det var mer enn nok content fra 40-60.

 

Jeg har lagt merke til at Funcom simpelthen har oversett at feilene de har gjort ikke ligger i helheten rundt RP-elementene eller actionen. Andre spill klarer jo dette helt utmerket. RPen (eller lore som jeg antar RP betyr her) og dybden i questene var helt toppers fra level 1 til 80. Action savnet jeg ikke heller i og med at jeg spilte på en PvP-server. Antallet folk som spiller MMO-spill blåser langt i RP-delen av MMORPG mellom spillere. Det som holder på kundene er den psykologiske triggeren som gjør at man får lyst til å logge på igjen.

 

Jeg kan ikke annet enn å krysse fingrene og håpe at Global Agenda ikke blir et nytt Tabula Rasa, Darkfall et nytt Warhammer - Age of Reckoning og SW:TOR ikke går i alle gjespefellene som Star Wars Galaxies gikk i.

 

(*) Med instant gratification mener jeg her konseptet med at du selv som spiller kan få noe ut av om du er online i 30 minutter eller 3 timer. Få andre har fått dette til bedre enn Blizzard med dailies, reputation-baserte oppskrifter og utstyr, korte 5-manns instancer og lange 10 og 25-manns instancer.

AoC fikk det så alt for sent med pvpsystemet som gjør deg til en playerkiller. Playerkiller-konseptet åpner en helt ny undergrunnsdel av AoC og gjør deg som spiller uønsket i byer samt fritt villt for andre spillere. Hadde denne funksjonen blitt etablert ved launch, ville det generert tydeligere fraksjoner med det gode mot det onde ikke bare i scriptbasert pve, men også på spiller mot spiller-nivå.

 

 

TLDR-versjon: Funcom prøvde hardt, men fokuserte feil på AoC. De slapp et for tidlig født spebarn til sultne ulver. Jeg håper ikke utviklerne av de tre spillene nevnt i artikkene begår samme brøler(e).

Endret av captzalo
Lenke til kommentar
Gleder med til å finne ut mere om The Agency fra SOE,en Spion mot Spion MMO, to faksjoner, en med Higtech fine dingser, den andre med rå styrke.

og det hele med satire på spion sjangeren.

 

Ja dette er vel eneste MMO'et som virkelig skal innovere. Her foregår alt i sanntid og kan leve ut livet som en agent :) Ser ufattelig interessant ut.

 

Men jeg gleder meg også til Darkfall for jeg har ingen tro på det, det burde være drømmespillet mitt siden kamper i sanntid er hva denne sjangeren mangler. Det er en grunn til at CS har vart i 9-10 år nå uten problem. Spillere kan hele tiden forbedre seg siden det er dine egne egenskaper som teller, ikke stats du har opparbeidet deg. Med stats vil det alltid bli lineært tilslutt enten du vil eller ikke.

Men at Razorwax skal bli dem som implementerer kamper i sanntid har jeg ingen tro på når erfarne utviklere skygger unna. Og utifra gameplayfilmene er det bare hack and slash og inget fokus på defense. Men blir spennende å se!

 

Knights of the Old Republic kan også bli dødsbra, elsket SWG men igjen håper jeg de gir oss ordentlig action preget kamper noe de også lover. Men det kreves kamper i sanntid, noe jeg ikke tror BioWare tør å begi seg ut på. Håper dem ikke baserer seg på WoW, WoW har store tall pga det ble lansert i rett tid og er superenkelt å spille samt når alle spiller det så må DU også spille det konseptet :p

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Darkfall:

Det klasseløse karaktersystemet høres også svært spennende ut. Hver karakter vil øke sine evner ved å bruke dem. Desto mer du skyter med bue, slåss med sverd eller bruker magi, desto bedre blir du. Men utviklerne sier likevel at ingen kan mestre alle evner på en gang. Ved å oppnå store høyder innen en evnetype, blir du samtidig redusert i andre.

 

Høres utrolig lovende ut!

Lenke til kommentar

Godt skrevet, men jeg er uenig i utspillet angående Darkfall og at det mangler elementene for å holde spillerne over en lengre periode.

 

Med måten de har lagt en verden der vi lager reglene, bygger byer og riker og kriger om å holde de, vil det alltid være mye å gjøre. En evig kamp om å være den største guilden i verden.

 

Shipcombat, siege og et godt "morder" system vil føre til at det stadig er krig i Agon. Dette er selvføgelig avhengig av at det faktisk fungerer bra.

 

Det er nettopp "krigen om Agon" som gjør at spillerne vil spille. Stadig nye områder å erobre og forsvare, dette vil aldri slutte om det er nok spillere og systemet fungerer godt. I tillegg har de en hel del andre features, som vil være med på å holde på spillerne. Igjen er dette helt avhengig av at ting fungerer, men slik er det for alle online spill.

 

Jeg deler derimot "skepsisen" din ettersom de har lovet og lovet i en årrekke uten at noe har skjedd. Det faktum at de fortsatt bare en uke før release ikke har kommet med informasjon angående hvordan distubieringen av spillet osv vil fungere er også lite tillitsvekkende, men det er derimot helt normalt Aventurine.

Få ressurser spiller også en rolle.

 

De har derimot tatt seg veldig god tid, og dette kan jo på mange måter veie litt opp mot skepsisen mot spillet.

 

Alle features virker uansett utrolig lovende, så det gjenstår bare å se om de leverer. Vi får bare håpe på det beste.

 

Samtidig vil jeg linke en god artikkel jeg fant som handler om hvorfor Darkfall er viktig for MMO sjangeren i sin helhet: http://www.mmorpg.com/blogs.cfm?isapi_rewr...tant&bhcp=1

 

Anbefaler alle som bryr seg om MMO sjangerens fremtid å lese den, tror nok mange vil være enig, selv om han kan fremstå som en "Fainboi.

 

Robin.

Endret av Robinvi
Lenke til kommentar

Darkfall høyrtes jo lovende ut.

 

Spelte sjøl UO (Ultima Online) før det blei "newbiefied", når det virkeligt tok tid til å bli GM i ein skill. Systemet fra UO er noko eg saknet i andre MMO, i.e. dør du så kan du myste alle tingene du hadde med deg, ein skikkelig spiller økonomi (i.e. du bruker våpen/rustning produsert av andre spillere), at du kan angripe kven som helst når du vil (med straff vist du gjør det), for å ikkje nevne skill systemet.

 

Dette fungerte meget bra i UO. Men på slutten av 90 tallet kom ein god del av den "yngre garden" til spillet, og spillet blei forandret for å gjør det lettere for dei, i.e. skilla gjekk fortere å levle, du fekk ein til verden som du ikkje kunne angripe kem du ville i osv.

 

Eg tipper at Darkfall vil også være "newbified" i forhold til korleis UO var i starten, men det er iallefall ein stor forbedring iforhold til korleis andre mmo fungerer (personlig meining).

 

Det er ein stor sjanse for at eg vil prøve Darkfall, grafikken såg litt utdatert ut. Men som sagt vist spillbarheten er der, så betyr ikkje grafikken alt.

Lenke til kommentar
Jeg skal følge med på Darkfall hvertfall. Det blir interessant å se hvordan de har tenkt å legge opp combat mht. friendly fire og healing.

Er det egentlig noe å lure på? Man kan skade sine egne folk på samme måte som at man kan risikere å heale fienden.

 

Det setter bare et større fokus totaloversikt blant sine "medlemmer" og øker samarbeidsmangholdet.

 

 

Selv med så mange evner å velge mellom, har jeg så langt ikke sett mange muligheter innen det kritiske punktet langsiktig progresjon.

Jeg kan ikke helt skjønne hvordan artikkelskriveren har kommet frem til dette når det gjelder Darkfall.

 

Jeg regner med at han mener progresjon ala stats og den slags. Vell selv om det kanskje vil ta kort tid å levle opp skills og abilities til denne såkalte "soft cap limiten" i spillet, så vil det ta flere måneder/år før en har funnet og testet ut alle skillene og satt disse sammen til et perfekt samhold for deg og din spillerstil.

 

Ikke nok med det, men det faktum at spillet ikke har klasser men skills man bruker så vil man få se at patcher og den slags vil sette inn/implementere flere skills og abilities man kan få teste ut og lære seg og at man på den måten aldri vil være heeeelt fornøyd med sin karakter. Vi er utrolige nysgjerrige av natur, og da sier det seg selv at vi aldri vil se oss "ferdige" med våres karakter når det gjelder progresjon og balanse mellom abilities og skills den har lært.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...