Gå til innhold

Veiledning til nybegynnere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Applaus! Vurderte nesten selv å spørre folk på forumet om de ble med på å utarbeide en FAQ etter de uendelig mange emnene om nybegynnerprogram som har dukket opp i det siste, men du har gjort en råbra jobb :thumbup: Hva med å legge til WS4SB som link? http://www.elitefts.com/ws4sb/WS4SB.pdf Det er en del som har spurt etter styrketrening for å supplementere fotball o.l. og da er det et ypperlig valg mtp. øvelser og treningsvolum.

Endret av awkward
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Applaus! Vurderte nesten selv å spørre folk på forumet om de ble med på å utarbeide en FAQ etter de uendelig mange emnene om nybegynnerprogram som har dukket opp i det siste, men du har gjort en råbra jobb :thumbup: Hva med å legge til WS4SB som link? http://www.elitefts.com/ws4sb/WS4SB.pdf Det er en del som har spurt etter styrketrening for å supplementere fotball o.l. og da er det et ypperlig valg mtp. øvelser og treningsvolum.

La den til nå :) Bare fyr løst med andre forslag!

Lenke til kommentar

Flotters tiltak!

 

Hva med å finne noen programtyper som heller mer mot styrkebiten, og ikke er så muskelmassefokuserte? Selv om det er mange som trener styrke for å bli store, er det tross alt en del som trener for å bli sterke. Jeg skulle ønske at jeg kunne bli så sterk som mulig uten å legge på meg muskelmasse. Men siden dette er uungåelig, blir jeg jo større. Men som sagt, hva med å legge til programmer som fokuserer på det å bli sterk. Selvom dette kan bli to sider av samme sak.

Lenke til kommentar

Forslag til 2-splitter finner man her: http://www.myorevolution.net/forums/showpo...mp;postcount=15

 

Ellers har jo kalibergym en "absolutt failure" 2splitt her http://www.kalibergym.no/2splitt.shtml, men den kan nok diskuteres i større grad enn forslagene til Børge.

 

Ser forresten at det er mange programforslag her. Kan det være en ide å begrense programforslagene i denne tråden til en 2 - 3 kurante nybegynnerprogram og opprette en ny ressurstråd for ulike programmer for seg selv?

Lenke til kommentar

Noen tanker om denne guiden.

 

For det første er dette et supert tiltak.

Men for en som skal ha et enkelt og greit program så blir det kanskje litt mye å sette seg inn i? Du linker til en hel del programmer som er vel og bra, men for mange er det kanskje litt tiltak og såvidt jeg husker er de fleste av de på engelsk. Det er ikke alle som er like flinke i engelsk.

Her er et forslag: Lag et program som enhver nybegynner kan starte på! Slik sparer du folk for masse lesning. I tillegg får de et program som mange har godt god for.

 

Gjør det enklest mulig :)

Lenke til kommentar

"Your greatest glory is not in writing an article, but in having to repeat what it said over and over again, because people don't read the damn article anyway." - Forumsignaturen til Børge Fagerli på MyoReovlution :)

 

Jeg må faktisk si at jeg er litt uenig angående saken. Jeg hadde tenkt å flame flere som nylig har postet tråder om nytt treningsprogram, men jeg får heller prøve å formulere meg seriøst her i stedet for å bryte reglene på bruket :)

 

Det ser ut til at folk flest tror de kan bli den neste Mr. Olympia over natta uten å løfte en finger. Det skal ikke så mye arbeid til for å få seg nødvendig "startkunnskap", endre kostholdet og komme seg på gymmet, men allikevel må folk flest ha alt inn med teskje. Ut fra de utallige emnene jeg har lest så skulle jeg nesten tro at folk trenger instruksjon i hvordan man peker og scroller med musa.

 

Her har Delavar skrevet en flott guide, med flere henvisninger til gode treningsprogrammer, men tross dette har flere spurt om set/reps eller hvor i all verden tricepstreningen er etter å ha blitt henvist til denne tråden, uten en gang å spesifisere hvilket program de snakker om. Det eneste det kan bety er at de ikke har lest noe av det som står skrevet, hvis ikke hadde de visst at man trener 5 set på 5 reps i Stronglifts og at man trener franskpress for triceps i RYP. Vi hører stadig vekk om hvor dårlig norske elever gjør det på skolen, men når i all verden begynte attenåringer å lese så dårlig at de ikke kommer seg gjennom RYP-heftet? Seriøst, hvis man ikke har tålmodighet til å lese snaue 40 sider hvorav halvparten er bilder bør man heller vurdere Xbox som hobby.

 

Daglig dukker det opp tråder om et emne som har blitt besvart tusen ganger før, og det viser bare at folk ikke en gang gidder å søke på forumet før de spør det horder har spurt om før. På den andre siden har du folk som faktisk har evner, benytter seg av de pekepinnene vi gir dem og leser det som står i linkene vi gir dem. Jeg mener, hvis man tar seg 5 minutter til å lese gjennom dette emnet så vet man hvilken link man skal trykke på hvis man er interessert i muskelmasse, styrke eller trening ved siden av annen idrett. Uansett hvor mye man forenkler, så kommer latsabbene til å be om alt servert på sølvfat, og da synes jeg heller man skal gi folk med litt mer dedikasjon den valgfriheten som tråden byr på nå.

 

Nei, la de opplistede programmene være. De eneste forbedringene jeg tror kan gjøres nå er:

- Definer nybegynner. Mange tror de er viderekomne etter å ha trent et par måneder. Hvorvidt man er viderekommen er et definisjonsspørsmål, men for min del innebærer dette en knebøy på 1,5x kroppsvekt. De andre løftene følger som regel mer eller mindreproporsjonalt etter.

- Del programmene enda mer tydelig inn etter treningsmål. F.eks VOLUM med fet skrift, og RYP pg Myo i spoiler under, osv.

Endret av awkward
Lenke til kommentar

Flott innlegg. Folk er stort sett late. Men, hvis folk virkelig er så late og denne artikkelen er et forsøk på hjelpe de mindre dedikerte av oss, så synes jeg nettopp fordi at folk er late at de skal få det inn med teskje. Nå kan det godt være at folk ikke skjønne det da heller. Men jeg mener det er verdt et forsøk.

 

PS:

en liten skrive feil oppvarmningslinken til iform.no...

Lenke til kommentar

Snusi: Egentlig enig, men om du ønsker resultater så må man faktisk gjennom mye teori, langt mer enn hva jeg presenterer. Du må belage deg på å lese hundrevis av sider, terpe på øvelser i månedsvis, kanskje tøye\trene rehab i flere måender abre for å kunne bli istand til å f.eks kjøre markløft etc. Jeg tenker nok ulikt mange i treningsverdenen, men har blitt litt hjernevaska av Eirik Sandvik som jeg har vært så heldig å få diskutere mye med og som har gitt meg mange flotte innspill og tips som jeg prøver å videreformidle her :) Jeg kan sikkert sette opp et enkelt nybegynnerprogram, men det blir ikke 5x5 stronglifts eller RYP siden disse har masse teori som folk heller bør gå og lese selv :)

 

awkward: Hadde forumet hatt en honnørfunksjon skulle du sannelig fått det nå! Enig i det du skriver! Skal gjøre progrmmene mer tydelig i førsteposten.

 

Jeg skal gjøre litt korrekturlesing, ser jeg har endel skrivefeil, blir fort sånn når man er ivrig og skriver touch ;)

Lenke til kommentar

Ser poenget ditt. Styrketrening er på en måte veldig teoretisk og det krever adskillelige timer med lesing til for å bli "klok". Så da får denne siden en funksjon som videreformidling til mer lesning? Det er jo veldig bra. Det skal sies at det står vanvittig mye tøv om trening på nettet.

 

Har hatt mye glede av denne siden: www.exrx.net Her står det veldig mye klokt og den gir oversikt over alle musklene og vanvittig mange øvelser for de. Alle med beskrivelse og gif. Kan virkelig anbefale den.

 

OG, hva med denne til Sandvik?

http://www.myorevolution.com/art_trening2.asp?NyhetsID=12

Nybeggynner styrke, enkelt og greit.

Endret av Snusi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Veldig bra skrevet og tar for seg det mest relevante innen styrketrening.

 

Dog ble det kanskje litt dramatisk å nevne at 2-3 mennesker dør hvert år av å kjøre nedtrekk bak nakken ;);;) Men har faktisk tenkt på selv hva som skjer hvis plutselig vaieren ryker når man tar nedtrekk, f.eks. foran rett mot ansiktet. Kan bli jævlig vondt -.-

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei.

 

Jeg har nettopp begynt å trene på en multigym hjemme.

Har hatt det i en uke nå, og har trent 6 av de 7 dagene. Spørsmålet mitt er om det er viktg med et treningsprogram. Til nå har jeg bare tatt det som passer meg. 10 rep på hver øvelse, og øker tyngde etterhvert.

 

Bør jeg lage meg et program som jeg kan følge?

 

Her er maskinen

 

http://www.aktivshop.no/epages/Aktiv_Friti...ductDetailImage

 

Kom gjerne med forslag til program. Har drevet med manualer en stund, og trener ofte armhevninger, sit ups o.l. Jeg er ikke helt ny på styrkeområdet med andre ord.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...