Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Gammel Dell Inspiron vil ikke boote, mistenker defekt harddisk


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en Dell Inspiron 8500 som jeg ikke har brukt på noen år som jeg tenkte å få liv i. Problemet er at den ikke vil boote. Den har en litt merkelig oppførsel ved boot:

 

1. boot: Safe Mode, kommer den til driveren crcdisk.sys hvor den henger en stund, før jeg får blåskjerm. Slår seg av av seg selv.

2. boot: skjer ingenting (helt svart skjerm. lampen som viser om maskinen er på lyser, men ingen av de andre). Må slå av manuelt.

Venter litt...

3. boot: får en blinkende strek øverst til venstre på skjermen, kommer ikke videre. Må slå av manuelt.

4. boot: svart skjem, lampen for Caps Lock (!) blinker noen ganger. Maskinen slår seg av av seg selv.

 

Maskinen er fra 2003, og kjører Windows Vista Business (en veldig tidlig versjon, rett etter lansering).

 

Jeg mistenker at jeg må kjøpe ny harddisk. Hvor kan jeg i så fall få tak i en slik? Og hvordan kan jeg finne ut om det er det som er problemet?

 

Håper noen kan hjelpe!

 

Mikael

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres ut som noe annet enn harddisk problem. Kan være hovedkort eller PSU.

Du kan prøve å boote fra CD eller floppy, hvis den er like ustabil så er det ikke disken.

Jupp, høres ut som noe helt annet en harddiskfeil. Hadde det vært bare harddiskfeil så hadde du i det minste fått opp skjermbilde (les: bios) når du bootet.
Lenke til kommentar

aha, jeg tenkte automatisk hd pga den første feilmeldingen med crcdisk.sys. Det er ikke floppy på maskina, men skal se om jeg finner en boot cd jeg kan teste med.

 

Hva kan jeg evt gjøre for å fikse den om det ikke er hd? er det mulig å bytte psu eller hovedkort selv? Jeg kunne kanskje kjøpt en bedre pc for veldig lite, men er jo litt gøy å få den til å fungere :)

Lenke til kommentar

Siden det er en laptop så er det nok betraktelig mer vanskelig å få byttet innmaten eller å få den åpnet uten å ødelegge noe med mindre en virkelig har peiling på.

 

Men du kan jo gjøre et forsøk på å få tak i en annen 2.5" harddisk og sette den i og se om den allikevel vil boote opp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...