Gå til innhold

Hiphop-tråden 2.0 - Les reglene på side en først.


ehs5

Anbefalte innlegg

Jeg skrev det innlegget for å provosere frem litt debatt her, etter gammelt. Tror ikke jeg eier tråden, men står for så vidt for det jeg skrev. Trap har beveget seg så langt til siden fra hip-hop at ingen ville lettet et øyenbryn om det hadde fått sin egen tråd.

 

Jada, Outkast brukte ordet "trap" i noen tekster på 90-tallet, men å sammenligne deres musikk med f.eks. den låta over blir helt søkt. Både lydbildet og fokuset på tekster/skills er diametralt forskjellig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skrev det innlegget for å provosere frem litt debatt her, etter gammelt. Tror ikke jeg eier tråden, men står for så vidt for det jeg skrev. Trap har beveget seg så langt til siden fra hip-hop at ingen ville lettet et øyenbryn om det hadde fått sin egen tråd.

 

Jada, Outkast brukte ordet "trap" i noen tekster på 90-tallet, men å sammenligne deres musikk med f.eks. den låta over blir helt søkt. Både lydbildet og fokuset på tekster/skills er diametralt forskjellig.

 

Hva står du for? At trap ikke er en sjanger innenfor hip hop eller at sangen suger? Har ingenting i mot at du synes sangen er dårlig. Det er å forvente, spesielt i en tråd der mye historisk og mye av det samme postes. Trap er ikke for alle, men det betyr ikke at du har mer rett til å poste her eller å kalle det søppel fordi du ikke liker det. Forstår at det kan være vanskelig å akseptere at det ikke er et stort fokus på gode tekster eller være lyrisk, eller at hip hop er som det var på 90-tallet. 

Utviklingen, både innen trap og rap ellers, er det stort fokus på beaten og høre bra over å skrive gode tekster og selve innholdet i tekstene. Å skrive gode låter er heller ikke intensjonen eller det mange artister forsøker heller. Til og med den jeg postet ble ikke en gang skrevet av artisten som ikke sitter godt i ørene hos mange. 

 

Poenget med Outkast var ikke å sammenligne låtene, men heller det at hvis man skal begynne å selektivt plukke ut hva som er godkjent å poste og ikke. Hva skal til å "godkjennes" som hip hop og få bli postet her inne? Du er hjertelig velkommen til å være uenig med meg, men synes man heller skal (når man ikke liker det som blir postet) heller forklare på en ordentlig måte hvorfor du ikke syntes sang x er en god sang i stedet for å oppføre seg som arrogant og at det andre liker ikke er lyttbar musikk. 

 

Trap har beveget seg vekk fra tradisjonell rap ja, men trap er fortsatt en del av den overordnede sjangeren hiphop, det er i alle fall mitt syn. Det er faktisk slikt at Hip-hop har utviklet seg. Ærlig talt, og arrester meg om jeg tar feil, jeg føler du ikke liker trap (som er helt greit), og av den grunnen ikke vil kalle det hip hop. Kunne sikkert ha postet en Chief Keef låt her inne og fått i retur at man ikke skal poste slikt dritt her inne. Kan faktisk innrømme at jeg selv ikke var fan av trap før, ikke ga det en sjanse, men er lei av å utelukke musikk kun på bakgrunn av prinsipper. Har utvidet horizonet over hva jeg hører på de siste årene (sikkert på grunn av mangelen på kvalitet som blir sluppet) og prøver å høre på litt forskjellig. Noen dager blir det Big Daddy Kane, andre dager er det Brother Ali, mens andre dager er det Riff Raff f.eks. Slik er jeg, du trenger ikke å være slik, men som sagt, det skal ikke være dine preferanser som skal få være avgjørende for hva som skal få lov å bli postet i en hip hop tråd. Sier ikke at jeg skal holde på å spamme tråden med Fetty Wap og Yung Thug eller lignende, men synes at folk skal få lov til å få poste det de mener er bra musikk uten å få slengt en "finn deg en ny tråd pls". Har heller ikke akkurat krydd av nye poster her så langt i 2016.  

 

Uansett, den sangen jeg postet er den første singelen Merone har sluppet. Er langt i fra en ferdigutviklet artist. For å være den første låten synes jeg den var fet. Alltid moro å følge nye artister. Blir spennende å se hvordan hun utvikler seg, i et ellers så trist hip hop bilde av unge norske kvinner. Uten tvil et tomrom i norsk musikk, og et område som trengs å fylles. Og ja, jeg er mer enn gjerne interessert i en debatt, men du skjønner vel at du ikke akkurat byr opp til debatt når du innleder med å si "gå en annen plass å post crappet ditt".

 

Apathy - "Moses" featuring Twista & Bun B

 

 

Fresh Apathy-låt. Gleder meg til ny Apathy EP som kommer i de neste månedene. Bun B er jævla dope. Bra låt! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merone - Ikke snakk til meg

 

 

https://open.spotify.com/track/51HFAAL52cigF2GU1pAqKz

 

 

Lenge siden jeg har hørt noe så fett av en norsk artist, spesielt flott at det er ei kvinne som kommer opp da det er et tomrom og mangel på kvinnelige artister innen lignende sjangre. Håper dette ikke blir en one hit wonder. Latterlig fet beat 

 

Ikke så ille som fryktet. Lydbildet er jo helt ok, selv om teksten er omtrent så grunn som kjøkkenvasken min. Men det er jo ikke første gangen i hip-hops historie, det er vel snarere regelen enn unntaket. Vekket nysgjerrighet hos meg for sjangeren.

Lenke til kommentar

Om man klarer å akseptere at artisten synger bare piss så er det lettere å høre på. Alle er dog forskjellige på hva som er viktigst i en låt. For noen må det være bra lyrisk, lydbildet være der, flow, beat etc.

 

Personlig er beat og flow de viktigste for meg. Er vel en av grunnene til at jeg digger Future som er rimelig mainstream... 

 

For øvrig, dette bør fenge flere, spesielt de som ikke kan fordra Trap. :p 

 

Joey Purp, en ung Chicago rapper ute med sitt første album/mixtape. En av de mange unge lovende Chicago rapperne. Synes denne tapen var mye bedre enn Chance the Rapper sitt nye album som var rimelig meh. 

 

 

Synes personlig Morning Sex og Cornerstore var de to beste låtene. Eneste låten jeg synes var dårlig var Girls med Chance. 

 

 

 

Lenke til kommentar

Merker at jeg har litt problemer med å akseptere trap som hiphop sånn helt uten videre selv. Altså, jeg liker en og annen trap-låt, men det er jo ganske langt unna hva jeg ellers tenker på som hiphop. Hva med drill, da? Er det også hiphop? Hva med grime? Jeg liker alle disse jeg altså, og for min del så må vi gjerne ha mer av alt dette i denne tråden. Case in point, dette er grime. Sykt fet låt spør dere meg. Ignorer "videoen". Kan hjertelig anbefale første mixtapen til Chronik og fullengderen Rise of the Lengman. Ujevnt, men dritfett på sitt beste. 

 

Chronik - Mega Mix ft. Scorcher, Esco, Gman, Wiley

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merker at jeg har litt problemer med å akseptere trap som hiphop sånn helt uten videre selv. Altså, jeg liker en og annen trap-låt, men det er jo ganske langt unna hva jeg ellers tenker på som hiphop. Hva med drill, da? Er det også hiphop? Hva med grime? Jeg liker alle disse jeg altså, og for min del så må vi gjerne ha mer av alt dette i denne tråden. Case in point, dette er grime. Sykt fet låt spør dere meg. Ignorer "videoen". Kan hjertelig anbefale første mixtapen til Chronik og fullengderen Rise of the Lengman. Ujevnt, men dritfett på sitt beste. 

 

Chronik - Mega Mix ft. Scorcher, Esco, Gman, Wiley

 

Min mening er at alle som mener trap ikke er hip hop, enten er ignorante eller har allerede bestemt seg uten å engang vite hva trap er. Om man oppriktig mener at album som Gucci Mane -Trap House, T.I. - Trap Muzik, UGK - Ridin Dirty, Three 6 Mafia - When the Smoke Clears, Young Jeezy - Thug Motivation 101 og Waka Flocka Flame - Flockaveli ikke er hiphop så sier jeg god bedring. 

 

Når det er sagt, så er spørsmålet om trap ikke om trap er hip hop, fordi det er det (kan dreie ut om ønskelig). Spørsmålet er heller hva er trap? Det som karakteriserte trap har alltid vært om rappere som rapper om problemer man møter i "The Trap", altså i de fattige strøkene med mye narkotika, fattigdom, dårlige levevilkår og mye kriminalitet. Drill er også hip hop (Drill er rappere som rapper om kriminalitet, i motsetning til Trap er det primært Chicago som driver med Drill i stedet for sørstatene som er Trap). Mye av dagens "trap" er låter med dype og harde sub-basser, høy frekvens og gjentakende lyd og et ellers raskt lydbilde. Bruk av hi-hats, double og triple time (rytmiske mønster) og 808-bass. Disse låtene, har i motsetning til det mange fortsatt mener er trap, ikke et stort fokus på det lyriske (det å rappe om trappen), men i stedet for være mer opptatt av flowen, bruk av autotune og sist men ikke minst hooket som kjennetegner de fleste av dagens populære Atlanta-rappere. Det mange (inkludert meg) kaller mange av trap låtene kan heller kalles EDM-rap enn ren 

har jo hentet inspirasjon fra mange andre sjangere, spesielt dubstep, techno og så videre. Men dette er jo ikke spesielt nytt, crunk, funk etc er sjangre som har vært rundt lenge som har lignende lydbilder. Hovedforskjellen på rappere i dag og tidligere er først og fremst lydbildet. Den nye skolen med rappere, med Atlanta i spissen har mindre fokus på tekstene, men i stedet fokus på flow, hook og beat. Jeg mener oppriktig at dette er hip hop. Det er helt naturlig at sjangre utvikles. Samme har skjedd med alle andre sjangre, mange som ikke liker nyere metal og synes det er noe helt annet enn gammel metal. 

 

Jeg håper de som er skeptisk til trap er villig til å gi det en sjanse. Nå trenger man ikke å høre på de mest mainstreame trapperne, men det er mye bra musikk som lages. Dette gjelder forsåvidt hip hop generelt når det er sagt. 

 

Hadde vært kult om man kunne hatt en diskusjon om dette. Til de som eventuelt mener at trap ikke er hip hop gjerne begrunn hvorfor. 

 

Young Thug - Gangster Shit 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som er "tillatt" og "innafor" eller ikke er kjedelige diskusjoner. Hvorfor ting er som de er og hvor de kommer fra - slik som du diskuterer Jenkinson, er derimot kjempeinteressant! Mer av dette.

 

Jeg har selv aldri gjort noe forsøk på å sette meg inn i trap, bare funnet en og annen låt jeg liker, men det henger mest sammen med at jeg har passert 30 og ikke har like mye tid (bygger landet!)å bruke på musikk som for ti år sida. Når det er sagt, så er den Young Thug-låta du posta der veldig bra, noen album-/mixtapeanbefalinger å komme med?

Endret av Thend 2.0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...