Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, ilpostino said:

Jeg har sett meg ut noen Seagate IronWolf 8TB 3.5" i RAID 6 på et Areca ARC-1882IX-12. Funker de greit til det? Andre disker på 8TB eller større som kan vurderes istedenfor? Jeg har per i dag cirka 8TB med data som skal over. Dette ligger på en disk så vil ha tryggheten i å ha RAID 6, selv om jeg vet RAID ikke er backup. 

Bør funke flott. Bare oppdater til nyeste firmware på Areca ;)

Lenke til kommentar
43 minutes ago, ilpostino said:

Takk. RAID-kontrollerne jeg har sett på på eBay har "bare" 1GB RAM men det virker som de kan oppgraderes til 4GB med RAM. Når jeg første skal anskaffe en slik ser jeg for meg det er bedre med mest mulig minne. Slike minnebrukker er ikke akkurat dyre på eBay.

Cache is king!

Jeg har 4GB. Bare husk å sjekk at du kjøper riktig brikke.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, ilpostino said:

Jeg fant ikke noen kompabilittsliste i manualen til det RAID-kortet men fant 4GB Micron DDR3-1333 PC3-10600R Reg ECC som jeg tror skal passe. 

Ikkje tro, vær 100% sikker ;)

Må vel være ddr3 1333 reg ecc singlerank. Andre spec husker jeg ikkje

Dette er orginalen:

 

Areca 4 GB ARC-DDR3-1333 4096 Reg.ECC for ARC-1882-IX series

denne skal virke:

 

https://www.amazon.co.uk/PHS-memory-Speicher-Areca-ARC-1882-ix-12-1333MHz/dp/B078TMKPK9

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 time siden):

Ikkje tro, vær 100% sikker ;)

jeg er enig i denne. På alle hovedkortene jeg har kjøpt meg opp igjennom så har det jo vært oversikter over kompatibelt minne men har ikke funnet der for dette RAID-kortet. Skaffer meg det du lenket til. 

edit: den du lenket til sendes ikke til Norge men fant samme på eBay til dobbel pris  ;)
edit 2: funnet denne batteripakken men ser ikke for meg jeg kjøper den med en gang, 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (22 minutter siden):

jeg er enig i denne. På alle hovedkortene jeg har kjøpt meg opp igjennom så har det jo vært oversikter over kompatibelt minne men har ikke funnet der for dette RAID-kortet. Skaffer meg det du lenket til. 

edit: den du lenket til sendes ikke til Norge men fant samme på eBay til dobbel pris  ;)
edit 2: funnet denne batteripakken men ser ikke for meg jeg kjøper den med en gang, 

Da må det være bedre å kjøpe en UPS

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Har fått et AKiTiO Thunder3 Quad Mini kabinett (4 stk 2,5" slotter) i fanget og bestilt et Thunderbolt 3 til USB-C bidirectional adapter for å koble denne til en PC. Denne dingsen bare oser Mac, men har tenkt å bruke det som en PC-boks som leverer hus og tilkobling til 4 små HDD og så mest sannsynlig koble denne til en PC med Linux / FreeBSD eller OrangePI Plus 2E / Raspberry PI 2 hvis adapteret virker der for å bruke den som NAS. AKiTiO støtter Windows 10 på denne boksen.

Spørsmålet er om noen har brukt den til sikkert RAID på noen måte (den støtter ikke RAID direkte internt, bare interface til diskene). Det som er status på RAID i dag er at det må være ansvarlig for diskstatus for å være trygt, da en ikke kan stole på at diskene rapporterer feil til RAID-systemet slik at det har full integritet. Sånn sett er vel de eneste systemene som er mest sikre de med CoW (copy on write) og at man har en scrubbing-funksjon som går igjennom og tester integriteten jevnlig minst en gang pr mnd. Da sitter man i praksis igjen med ZFS og Btrfs hvor sistnevnte var litt flaky sist jeg sjekket. Det mest fristende er vel i praksis ZFS og FreeBSD.

Hva anses som best practice her for å ha en fersk, enkel, effektiv og stabil løsning? Tenker egentlig mest på å kunne sette opp dette en gang og at det bare virker så helt ikke råferskt med beta-glød over seg og med flust av patcher incomming, men noe etablert og stabilt.  Sist jeg sjekket var det FreeNAS og NAS4Free som var pop men ser ut som TrueNAS kan være et alternativ nå. Endte vel da opp med en litt eldre FreeNAS da som funket på Pentium 4 for å bruke den gamle desktop-maskinen som NAS. Nå har jeg mulighet til å bruke opp til X64 hardware.

Edit: Dette er det AKiTiO har publisert ang RAID. Har forsåvidt en Mac Mini 2012 jeg kan bruke til prosjektet om alt annet skulle feile. Den ligger mest å støver ned, så sikkert en grei jobb for dette tilnærmet impulskjøpet.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
DJViking skrev (23 timer siden):

Hva er vitsen med en felles RAID tråd hvis jeg ikke kan spørre om RAID?

Samletråder har en tendens til å bli uoversiktlige og bare fordi man har en samletråd om noe  kan poster i denne som kan klare seg fint som frittstående tråder bli skilt ut. Slikt skjer hele tiden. 

Videre kommentarer på denne tas på PM. 

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...