Gå til innhold

Fotodugnad #12: Fullmåne 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var ute å knipset i går jeg. Fint i dag også. Måtte prøve teleskopet mitt med kompaktkamera håndholdt inntil okkularet.

 

:/ mye støy i allefall, men men. Tatt med tilsvarende 28mm på kamera. Hva forstørrelsen blir totalt aner jeg ikke. Men kan sikkert regnes ut. Men forstørrelsen på teleskopet blir 52X. Det er ett zoom okular som går i fra 52X til 156X Eller 24mm til 8mm på ett 1250mm teleskop. Har fast okular som er bedre optisk men testet med zoomen for morroskyld i dag.

 

post-81990-1236802619_thumb.jpg

 

Ett jeg har tatt før med dslr koblet til teleskopet via t-ring og adapter.

post-81990-1236802765_thumb.jpg

Pentax k20d 1875mm F10

 

Har lagt til ett annet bilde i dugnads tråden.

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar
Bildetråden for fullmåneutfordringen finner dere her.

Veit det ;) og disse blir ikke med i bildetråden.

Tenkte vi kunne få igang litt prat her utenom, i dag er det fullmåne, i dag er det fin måne, osv :p

 

 

Ratleto: Det var ikke ille det av en 200mm. :)

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar

Nei for all del, det er du som bestemmer hvor du legger bildene dine.. Var bare ment som en opplysning siden den tråden lett synker litt ned i forumet da den bare tas frem en gang i måneden sånn omtrent. Og der er det jo ikke lov å kommentere så diskusjonene skal jo tas her. Er det forresten bare jeg som syns at månen ser ut som en skitten appelsin fotografert i S/H når man kommer opp i slike størrelser som dette?

Lenke til kommentar

Jeg har alldtid trodd det var en ost jeg. Ingen andre som har noe større utstyr å ta bilder igjennom? Med den jeg har så syns jeg det er vanskelig å treffe med fokus. Ser bedre ut i søkeren på kamera enn resultatet. Mulig det er en fordel å bruke Live view. :roll: Har ennå ikke tatt meg tid til å ta med utstyret til ett skikkelig mørkt sted for å se hva det er godt for. hmmm

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har nettopp fått tele, så jeg har endelig fått mine første månebilder.. :)

 

*Sukk* - tok bilde og postet én dag for tidlig - månen var jo ikke full! Dessuten er det ikke i denne tråden man skal poste bilder! Ahem. La gamleposten i spoiler under. :)

 

 

 

Edit: Hmm - vent nå litt - fokus shift! Sette opp igjen, men denne gangen nedblendingsknapp før fokus på liveview. ..Og f/11, ikke f/8. Den hadde også kommet litt høyere på himmelen - mer lys.

 

post-71211-1249422148_thumb.jpg

ISO 100, 5DmkII, 70-200@200mm + 1.4x, f/11, 1/30s. 100% crop

 

 

Første forsøk:

 

 

post-71211-1249419575_thumb.jpg

ISO 100, 5DmkII, 70-200@200mm + 1.4x, f/8, 1/15s. 100% crop

 

 

 

 

Edit II: Hmm - denne mangler kanskje egentlig bittebittelitt på venstrekanten for å være full?

Kanskje jeg skulle ta et nytt et i løpet av de neste par dagene?

Etter reglene skal det jo være på fullmånedagen eller dagen før/etter - og fullmånedagen er i morgen 6. august, mens mitt bilde ble tatt 4. august.. ;)

 

 

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...