Gå til innhold

Spørsmål ang. lønn som voksenlærling


Grobnar

Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Jeg jobber som rørleggerlærling og tjener 114 kr. timen. Jeg begynte på 57 kr.

Nå har det begynt en voksenlærling i bedriften.

Han har hatt 3 år med allmenn og 1 år i militæret (hvis det har noe å si). Han har ikke hatt rørfag. Jeg har hatt rørfag på skolen og jeg har jobbet 1 år som lærling, har 1 år igjen. Det vil jo si at jeg har mer utdanning enn han innenfor rørfaget og har vel teknisk sett mer ansvar enn han.

 

Han er sønnen til sjefen, så han kom jo inn i betriften uten noen problemer. Han er 20 år, jeg er 19.

 

Han startet på 130 kr. timen, noe som jeg synes er veldig merkelig da jeg startet på 57 kr. pluss at jeg startet jo med mer erfaring enn han.

 

Så er det riktig at han skal ha så mye mer penger enn meg, og kan han kalles for en voksenlærling i den alderen?

 

 

Edit: Jeg og han jobber mye sammen alene uten andre rørleggere med oss. Jeg må da "passe" på han. Han blir lærlingen min på en måte.

Endret av Grobnar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Hei.

 

 

Jeg jobber som rørleggerlærling og tjener 114 kr. timen. Jeg begynte på 57 kr.

Nå har det begynt en voksenlærling i bedriften.

Han har hatt 3 år med allmenn og 1 år i militæret (hvis det har noe å si). Han har ikke hatt rørfag. Jeg har hatt rørfag på skolen og jeg har jobbet 1 år som lærling, har 1 år igjen. Det vil jo si at jeg har mer utdanning enn han innenfor rørfaget og har vel teknisk sett mer ansvar enn han.

 

Han er sønnen til sjefen, så han kom jo inn i betriften uten noen problemer. Han er 20 år, jeg er 19.

 

Han startet på 130 kr. timen, noe som jeg synes er veldig merkelig da jeg startet på 57 kr. pluss at jeg startet jo med mer erfaring enn han.

 

Så er det riktig at han skal ha så mye mer penger enn meg, og kan han kalles for en voksenlærling i den alderen?

 

 

Edit: Jeg og han jobber mye sammen alene uten andre rørleggere med oss. Jeg må da "passe" på han. Han blir lærlingen min på en måte.

 

lønn er mellom den enkelte arbeidstaker og arbeidsgiver, (samme med lærlinger), kjenner mange som begynnte med full lønn i læretia, og noen får så lite som bedriften MÅ betale, det er bare minstegrense, som er tariffbesluttet, og du tjener prosenter av dette, men om en bedrift vil betale en person, enten vanlig lærling eller voksenlærling, 500kr timen er det bedriften som bestemmer, selvsagt er denne fjompen en dust som har fortalt om lønna si, du har vanlig og han her har får "special deal", jeg hadde meldt meg inn i LO og så klagd gjennom tillitsvalgt, LO vet jeg ikke er keen på slike urettferdigheter selv om det er gunstig for de som har noe å forhandle om slik at de kan få en bedre lønn.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om voksenopplæring er det korrekte ordet å kalle det, men etter hva jeg har hørt så er det ganske normalt at personer med allmenn bakgrunn får hjelpearbeiderlønn når de starter opplæringen. Det kjipe for mange av dem er jo at de går på denne lønnen i 3 - 4 år, så det kan bli relativt skralt. Det kan nok virke urettferdig per dags dato, men du passerer han nok snart i lønn (du går vel prosentsats av fagarbeiderlønn, og rørleggere tjener jo bra).

 

PS: Se dette som en god mulighet for å sikre jobb etter læretid. Synes sønnen til sjefen din at du er hjelpsom og allright, så vil det nok komme mange fine ord om deg.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om voksenopplæring er det korrekte ordet å kalle det

Det er det jo da heller ingen andre enn du som kaller det.

 

Nå har jeg heller ikke prøvd å rette på noen, men prøver å si at jeg er usikker på hva man kaller en person som har generell studiekompetanse og skal bli lærling. Vil jo tro det finnes ett eller annet navn på opplæringsprogrammet de gjennomgår.. Har jeg formulert meg dårlig så skal jeg heller ta det på min kappe.

Lenke til kommentar

Driver å styrer med noe slikt selv. Har prøvd å få meg lærlingplass som elektriker p.g.a tidligere yrkesutdannelse, men det er ikke så lett. Driver nå å søker etter lærlingplass som rørlegger. Etter det jeg vet så må man være over 21år for komme under voksenlærling greia. Jeg fikk beskjed fra opplæringskontoret at læretiden var på 4,5år og startlønna til en voksenlærling var på noe over 90kr. Men det er opp til arbeidsgiver å bestemme hvor mye over denne skal være. Som TS nevner; han er sønnen til sjefen. Derfor får han mer. Hvem vil ikke gi sønnen sin litt ekstra å rutte med hvis de kan. TS har ingenting med hva andre tjener, h*n bør passe på seg selv.

 

Sønnen til sjefen kan også ha blitt ansatt som hjelpemontør, de ligger som regel på 120-140kr/t. i de fleste håndverksyrker.

Jeg hadde 125kr/t. da jeg jobbet som hjelpemontør hos et elektriker firma via Manpower.

 

 

Etter et møte med et firma idag så virker det som om jeg blir blikkenslager istedet for elektriker eller rørlegger. Lønna spurte jeg ikke om, bryr meg lite om det. Det er mye mer viktig å trives og ha en sjef som er grei og fornuftig. Utrolig hvor mange unge mennesker som bare tenker penger idag. :no:

 

Google: opplæringskontoret for rørleggerfag

Du finner ofte tariffer og annet info der.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...